Dålig wifi-prestanda med Ipad/Iphone, wifi fungerar utmärkt med PC:n (har Asus RTAC56U)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Dålig wifi-prestanda med Ipad/Iphone, wifi fungerar utmärkt med PC:n (har Asus RTAC56U)

har lite problem med internet, funkar till pc med trådlöst och kabel utan problem, men på ipaden samt iphone så är det oerhört långsamt, full signal styrka men går allmänt segt, titta på swefilmer, netflix, buffrar det hela tiden, routern är en asus rt ac56u

Förtydligad rubrik
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Är det samma med tex youtube att de buffrar hela tiden?

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone 7 32GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av bärplockaren:

Är det samma med tex youtube att de buffrar hela tiden?

ne youtube brukar funka fint, men facebook, snapchat osv väldigt segt på ipad och iphone,

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar, "Ipad" räcker inte. Det går bra att ändra rubriken i efterhand.
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
/moderator

On-topic: Uppdaterat routern och startat om denna? Testa byta kanal och ev. krypteringsform.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av screamin-daemon:

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar, "Ipad" räcker inte. Det går bra att ändra rubriken i efterhand.
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
/moderator

On-topic: Uppdaterat routern och startat om denna? Testa byta kanal och ev. krypteringsform.

okej! ska testa detta,

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av ezzu:

okej! ska testa detta,

Hej!
Har du löst problemet och hur gjorde du isf?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Redwood3:

Hej!
Har du löst problemet och hur gjorde du isf?

nepp krånglar än:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av ezzu:

Gå in på Inställningar > WiFi > inställningar för din anslutning > ändra DNS till 8.8.8.8 .

Det fixade mina problem jag hade.

MSI z170 Pro Gaming . i5 6600k . Hyper Evo 212 . 8GB DDR4 2133ghz . GTX Evga 780 . 2x SSD 240gb . 1TB WD Black . Fractal Design Integra M 650W 80+ Bronze, Modulär . W10 .

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av ezzu:

Den routern som du har sänder olika "wifi"-signaler på olika frekvenser och standarder. Vore bra att veta vilka du nyttjar?

Är du ansluten mot 2.4 Ghz eller 5.0 Ghz? Vad har du för standard på dina olika enheter? (802.11n/ac)

2.4 Ghz-nätet är oftast väldigt belastat, med tanke på störningar från andra enheter som använder samma standard/frekvens. Kan det vara så att din dator är ansluten mot 5 Ghz och din telefon/ipad/etc är ansluten mot 2.4 Ghz?

Dator: Fractal Design R4, Asus P8Z68-V Pro, i7 2600K @ 4.5, 16Gb RAM, Gigabyte G1 GTX 1070, Samsung Pro 120 Gb + Samsung EVO 120 Gb SSD, 1+2TB mekaniskt, Asus VG248QE x2, Func KB-460 och Zowie EC1-A.
Mobiltelefon: Oneplus 5T Ljud: Philips Fidelio X2, Sennheiser HD558 + O2+ODAC Combo AMP/DAC, Sony MDR-1A/Shure SE215 (portabelt) + FiiO E10K AMP/DAC, Mic: Audio Technica AT2020 XLR + Behringer Xenyx 502USB, MP3: Cowon X9.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av xeRoos:

Den routern som du har sänder olika "wifi"-signaler på olika frekvenser och standarder. Vore bra att veta vilka du nyttjar?

Är du ansluten mot 2.4 Ghz eller 5.0 Ghz? Vad har du för standard på dina olika enheter? (802.11n/ac)

2.4 Ghz-nätet är oftast väldigt belastat, med tanke på störningar från andra enheter som använder samma standard/frekvens. Kan det vara så att din dator är ansluten mot 5 Ghz och din telefon/ipad/etc är ansluten mot 2.4 Ghz?

har testat att använda auto, samt enbart 5ghz och 2.4 ingen skillnad,

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Kanske är en idiotfråga, men har du uppdaterat dina Apple enheter? Brukar vara det vanligaste "felet" när personer kommer in på jobbet och har problem med sin uppkoppling.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Kragnozh:

Kanske är en idiotfråga, men har du uppdaterat dina Apple enheter? Brukar vara det vanligaste "felet" när personer kommer in på jobbet och har problem med sin uppkoppling.

haha lugnt:) yes uppdaterat dem:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Samma

Jag har samma problem, det konstiga är att en av våra iPad fungerar strålande, men den snabbaste vi har, en iPad PRO, inte fungerar alls för en viss streamingapp. Jag har försökt uppdatera firmware på routern, använda ny DNS, stänga av och starta om, ta ner appen på nytt, osv, men det vill inte fungera. Har du löst det?

Skickades från m.sweclockers.com

S