Skrivet av Kilroy:
Finns det några som helst riktlinjer kring hur detta ska anges?
Jajjamensan! Eller rättare sagt: det finns ett antal branschstandarder för hur man kan mäta hajfiddelittyprylar. Men de mätvärden som presenteras på kartongens utsida brukar vara undertecknade försäljningsavdelningen, inte elektronikingenjörerna.
All fakta om nedanstående standarder är säkerligen föråldrade, tagna ur mitt defekta minne och baseras dessutom nästan uteslutande på hörsägen och kontakt med mytomaner. Pass på.
FTC (Federal Trade Commission, USAa konsumentverk, typ.):
Tidigare (1970-2010, ca) skulle effekt hos hififörstärkare som marknadsfördes i USA (och kanske Kanada?) anges uppmätt enligt FTC-standard. Detta innebar att man mätte kontinuerlig uteffekt, 20 Hz -- 20 KHz, <0,1% THD, alla kanaler drivna. Lasten var en slät resistans, inga impedanstoppar och försumbar induktans.
EIA (Electronics Industry Association, tillverkarnas branschorganisation):
Lite optimerad för att ge högre siffror än FTC-standarden, men inget uppenbart blåljug. Inte kontinuerlig uteffekt (men jag vet inte hur många millisekunder förstärkaren skulle klara innan den brann opp), inget krav på högt effektuttag över hela hörbara frekvensspektrat, endast drivning av en kanal (vilket lät fabrikör'n snåla på transformatorbestyckningen), valfritt om mätningen skulle göras vid 0,1% THD eller 1% THD. Etc etc.
DIN 45-500 (Deutscher Industrie Normenausschuss): Närmre FTC än EIA, men inget krav på kontinuerlig uteffekt.
Citat:
Jag har länge trott att RMS betyder "riktiga" watt, om vi ska dra det lite förenklat.
Ja, ganska. Det går fortfarande att mäta W RMS vid en högre distorsionsnivå, under ett kortare tidsfönster eller med endast en förstärkarkanal aktiv. Om man vill putsa siffrorna lite.
Citat:
[...]men om man hittar RMS angivet någonstans så är det realistiskt.
Det brukar vara det mest användbara/jämförbara mätvärde man erbjuds av tillverkaren.
Haha! Tillverkarens produktinfo har ett rekommenderat försäljningspris på 26 papp! Vid 30% THD lämnar varje kanal 166W,så (5+1)*166=...ok, nästan 1000W.
Manualen förklarar hur man misshandlat miniräknaren:
Skrivet av Manualen till LG-BH6720S:
Power output, (RMS), THD 10 %
Total: 1000 W
Avant: 167 W x 2
Centrale: 167 W
Arrière: 167 W x 2
Caisson de basses: 167 W (Passive)
Aha - de har adderat effektuttaget (eller är det högtalarnas effekttålighet?) från samtliga kanaler. Med 10% THD.
Citat:
Med en energiförbrukning på 100-150 watt.
Mycket imponerande!
Ja, kanske i en bråkdel av en sekund. Sedan är kondensatorbanken tom. Det är dessutom fortfarande möjligt att de drivit och mätt varje kanal för sig, vilket ställer mycket mindre krav på spänningsmatning.
Citat:
Handlar det om olaglig angivelser och falsk marknadsföring eller finns det helt enkelt inte bestämda standarder så företagen kan hitta på vad dom vill?
Riktigt vad som helst får man nog inte skriva, men i och med att de inte säger sig ha utfört mätningen enligt någon standard är det nog svårt att på juridisk väg tvinga dem att märka om apparaterna.
Angivelse av uteffekt enligt någon av de tre standarder jag nämnde tidigare är frivillig (och genererar så jäkla klena siffror!), men om tillverkare anger FTC-, EIA- eller DIN-effekt så krymper dennes möjlighet att trixa betydligt.
Slutligen: Effektsiffrorna från exemplen är inte otroliga -- med switchteknik har två av de mest kostnadsdrivande komponenterna i förstärkare blivit mycket, mycket billigare: strömförsörjning och hantering av effektförlust. Däremot är det nog ganska mycket av den där effekten som inte kommer användarnas öron tillgodo; en hel del åtgår för att med EQ få lättmöblerade högtalare att leverera lägre frekvenser är de har lust med. En åttiotalsanläggning med en NAD 3020 (specad till...30W kontinuerlig effekt, ca?) och Cerwin-Vega-högtalare lär överrösta bägge ovanstående anläggningar.
Skrivet av Kilroy:
Ah, man anger högtalarnas effekttålighet vid 30% dist.
Sen säger det ingenting om hur det påverkar deras liv eller om förstärkaren i sig faktiskt kan leverera detta.
Då är det tekniskt sett inte felaktigt att ange 1000 watt.
Har jag förstått det ungefär rätt?
Japp. Det blir alltså stört omöjligt att jämföra parametern uteffekt (som bara är en i mängden av egenskaper man vill utvärdera innan köp) mellan olika tillverkare och årgångar.