NAS for dummies?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

NAS for dummies?

Har köpt en ny Laptop med 240GB SSD och tänkte köra en NAS hemma där jag och flickvännen kan spara bilder/musik/filmer mm. Och även kunna streama filmerna till teven.
Sökte lite på prisjakt och kolla på en WD MyCloud 2TB för att den skulle vara användarvänlig för nybörjare som mig... men när jag läste omdömena så stod det att den var alldeles för slö för att streama film.
Vilken ska jag skaffa som är lätt att installera, och tillräckligt snabb för streama film?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Hmm läste att det även går köra externa hårddiskar som NAS-server med vissa routers. Jag är på jakt efter en ny 802.11ac-server som passar den nya bärbara. Blir det billigare/bättre att koppla in en extern till en router som klarar detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyskland
Registrerad
Dec 2008

Jag gissar att du skiter fullständigt i data som finns på NASen och i så fall kan du i de flesta fall bara ansluta någon sort USB disk till din router som du får från ISP och det bör täcka dina krav.

Om du bryr dig så gör samma sak men skaffa betald online backup (carbonite, crashplan) och ha backup av det som finns på NASen. Tillförlitliga NASar som garanterar okorrumperade backups är ingenting man slänger ihop på en kvart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Njae alltså det är inga företagshemligheter jag tänkt att spara, mest fimer, spel, bilder mm.

Det jag är ute efter är; iomed att jag enbart har 240GB SSD på min nya Laptop så behöver jag utrymme att spara stora filer, spel och filmer och bilder. OCH jag vill slippa koppla in HDMI kontakten varje gång jag ska kolla på film, utan streama direkt från en lagringspunkt utan datorn igång. Har teve-apparater/förstärkare som är av 2014 års modell och de borde stödja nån form av det jag är ute efter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2009

Att bara köra med en disk kopplat till usb-port på routern fungerar om du vill kunna dela ut det vissa ditt nätverk, men ger klen (läs ingen alls) backup iom att den disken kan krasha lika lätt som vilken annan som helst.

Skaffa dig en NAS med minst två diskplatser som speglar varandra så har du fullgod backup och mediedelning som räckar för en vanlig Svensson. Att båda diskarna ska krasha samtidigt or ju inte jättetroligt. Huset kan ju brinna upp också, du kan få inbrott osv osv...listan kan göras lång och jag tror du förstår vad jag menar. NAS räcker för du flesta.

De flesta NAS har dessutom ett gäng usb-portar och du kan ju ställa in NASen att säkerhetskopiera över valda delar av NASens innehåll till en tillkopplad usb-disk eller liknande om du har det över.

Skickades från m.sweclockers.com

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM