Pekskärmsutrustade bärbara datorer på väg att fasas ut

Permalänk
Melding Plague

Pekskärmsutrustade bärbara datorer på väg att fasas ut

Bärbara datorer med pekskärmar är snart ett minne blott. Nu framgår att tillverkarna är i full gång med att rensa sina lager på modeller med den kritiserade finessen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått hur det kan vara användbart med touchskärm på laptops om man inte kan ta av skärmen och använda den som surfplatta

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk

Jag förstår att det håller på att fasas ut, att byta mellan tangentbord och touch screen är ingen vidare smidig lösning

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Ja det var väll så dags detta. Var det någon som önskade detta, förutom microsoft+intel som puschade så hårt för det att en dator utan touchskärm inte fick heta "ultrabook". Gött, nu kan jag få min goa matta skärm till lägre pris

Permalänk
Medlem

hej hur blir det med microsofts egna "nya" windows stuket? kommer inte det gå i stöpet utan pekskärm?

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att pekskärmen på min Zenbook är extremt andvändbar? Möjligtvis hade det kunnat vara en 2-i-1 där tangentbordet går att ta loss, men annars så är en pekskärm ett stort plus för mig.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Själv har jag inte pekskärm på min laptop. Men har varit väldigt sugen på att skaffa en hybriddator då det finns många tillfällen då pekskärm skulle vara väldigt användbart.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Det förflutna, nutiden och framtidens skärmar tackar. Inga fingeravtrycks fasoner!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Tänk hur det var när Microsoft tryckte på för att ge musen genomslag i och med releasen av Windows. Nästan alla hatade den. Historien upprepar sig....

http://time.com/3592071/windows-1-history/

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Tack, äntligen förstår de.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Tråkigt. Själv har jag inte pekskärm på min laptop. Men har varit väldigt sugen på att skaffa en hybriddator då det finns många tillfällen då pekskärm skulle vara väldigt användbart.

Du läste kanke inte hela artikeln?

"Vid sidan om prispressade enheter fortsätter satsningen på så kallade 2-in-1 eller hybrider, som av naturliga skäl även fortsättningsvis ska utrustas med pekskärm."

Hybrider kommer fortfarande ha kladdskärm. Det är bara traditionella icke-separerbara bärbara som inte kommer ha det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tänk hur det var när Microsoft tryckte på för att ge musen genomslag i och med releasen av Windows. Nästan alla hatade den. Historien upprepar sig....

http://time.com/3592071/windows-1-history/

Så du menar att mössen försvann?

Goda idéer håller i längden. Inte dåliga.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Varför all denna negativitet? Det är väl synd att valmöjligheten är på väg bort? Själv föredrar jag laptop med touch, går många gånger mycket fortare att trycka på något på skärmen än att pilla dit markören med trackpaden.

Permalänk
Medlem

Tack

Jag tar gärna en billigare Zenbook med utomhusvänlig skärm utan kladd.

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Corsair 16GB CL9 1600Mhz XMS3 - Intel Core i5 2500K 3,8GHz - Cooler Master Hyper 212 Plus - OCZ StealthXStream 2 700W - Corsair SSD Force GT 120GB - Gigabyte Radeon HD5450 1024MB Passivt

Permalänk
Skäggig legend

Så snart kommer man inte behöva packa med sig dessa längre:

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Som jag har längtat! Då är inte Windows 10 långt borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så du menar att mössen försvann?

Goda idéer håller i längden. Inte dåliga.

Så mycket detta. Pekskärm på traditionella datorer (stationär som laptop) förbättrar och tillför precis inget gentemot vad vi redan har.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

"Vad var det jag sa?" Pekskärm för datorer är lika värdelöst som Modern UI för datorer. Lyckligtvis slipper man mycket av Modern UI i Windows 10.

Det hela är ett skolexempel på hur det går när man försöker att skapa efterfrågan där den inte finns. Konsumentdriven utveckling är det enda sunda, och om man efter att ha presenterat bilen får ett "Nej tack, vi vill ha snabbare hästar istället" av kunden får man vara så god och ge folk snabbare hästar, det är så det fungerar.

Hejdå petskärmen till riktiga datorer

Hejdå Windows 8.

Verkligheten - Microsoft 1-0.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nja, jag vet inte. På vanliga bärbara datorer är det rätt onödigt men inte heller dumt, föredrar man det över en musplatta så varför inte? Mus är ju såklart bäst dock.

Med det sagt så hoppas jag att det fortsätts göra bärbara i form av Lenovos Yoga-datorer där man kan vrida den 360 grader så att skärmen ligger emot tangentbordet, det är rätt smidigt förutsätter att den har touch då.

Permalänk

Jag tycker personligen inte att det är en sådan dålig idé. Vore praktiskt på mac:en med en pekskärm när UX:are ändå inte kan låta bli att klicka på skärmen för att det ser ut som en app.

Så i rent utvecklingssyfte är det inte helt dumt. I vardagen har jag väl svårare att se det som en bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tänk hur det var när Microsoft tryckte på för att ge musen genomslag i och med releasen av Windows. Nästan alla hatade den. Historien upprepar sig....

http://time.com/3592071/windows-1-history/

Fast musen fick ju tillslut genomslag för att det visade sig vara en bra idé.

Pekskärman på riktiga datorer kommer inte få genomslag då det är en dålig idé. (uppenbar mismatch mellan output-format och inmatningsmetod), sedan kan det vara hur mycket #framtiden det vill, även om jag tycker det mest liknar #glättigttramsutanverklighetsförankningellerpraktisknytta

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Dags för dom att dom fasar ut mekaniska hårddiskar också.

Permalänk

Trevligt! När jag köpte min bärbara för ett år sedan var det så att man fick anstränga sig under letandet för att slippa pekskärm.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Pekskärmar har sin plats i handhållna produkter (telefoner, surfplattor, etc) men inte när man sitter ner vid en dator vare sig den är stationär eller "bärbar".

Permalänk
Skrivet av rektor:

Dags för dom att dom fasar ut mekaniska hårddiskar också.

Lol, bara häromdagen så fanns det en artikel här på forumet som sade att traditionella hårddiskar kommer leva ett bra tag till, och det förutspås att de kommer att komma upp till 100TB gränsen någonstans vid 2025 om jag inte minns helt fel. Diskuterades även på senaste Fredagspanelen.

Så länge SSD-baserade diskar är dyrare (kr/GB), så kommer traditionella diskar att fortsätta tillverkas. Visst är det lite klumpigare/tyngre, men det är ju inte många pers som har råd att köpa x antal 1TB SSD diskar för att använda som lagringsmedia till sitt växande mediabehov.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Det här var välkommet. Själv avskyr jag när folk pekar på skärmen och kladdar ner den så varför skulle jag själv vilja göra det?

Permalänk
Avstängd

Detta var väl väntat, att kladda ner skärmen på sin dator är väl knappast trevligt.
Hoppas dom börjar fasa ut optiska läsare på laptops snart också.

Permalänk
Medlem

Prispressade laptops? Ja tack.

Permalänk

vilken modell är det som är på bilden till artikeln?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

vilken modell är det som är på bilden till artikeln?

Någon av Asus tidigare kallade Zenbooks, svårt att se exakt vilken det är.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |