Macbook eller 2-in-1 lösning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Macbook eller 2-in-1 lösning?

Hej,

Jag skulle behöva en ny laptop för studier och allmänt bruk då min gamla acer inte kan kallas bärbar mer. jag söker en dator i ungefär 13.3" storleken med bra batteritid och bra byggkvalitet. Jag behöver datorn främst för att skriva och annat lätt arbete samt något mindre krävande spel nu och då.

Jag har kollat in några olika datorer men har svårt att välja, främst då jag inte har använt en laptop med touchfunktion tidigare.

De som jag i huvudsak har sett på är Surface Pro 3 som skulle gå på lite över 1000€ (bor i Finland) för versionen med 128gb SSD och 4gb ram med tangentbord inräknat.
Det går dock ett erbjudande nu på en rMBP med 128gb SSD coh 8gb ram för 999€ vilket är en rabatt på över 25% (något man inte ser ofta).

Jag undrar dock hur en macbook jämför sig i längden mot alla konkurrenter som har pekskärmar eller stylus som SP3?

Är tacksam för alla råd.

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Frågan du ska ställa dig är: vill du ha en riktigt bra pekplatta med nödtorftigt stöd för tangentbord eller vill du ha en riktigt bra laptop?

SP3 är väldigt bra på det första men är en rätt kass laptop givet priset, rMBP är överhuvudtaget ingen pekplatta men är en riktigt bra laptop förutsatt att du kör OSX på den. Om du vill köra Windows ska du välja något annat än rMBP/MBA då Windows-drivarna för t.ex. touchpaden är rätt usla.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Yoshman:

Frågan du ska ställa dig är: vill du ha en riktigt bra pekplatta med nödtorftigt stöd för tangentbord eller vill du ha en riktigt bra laptop?

SP3 är väldigt bra på det första men är en rätt kass laptop givet priset, rMBP är överhuvudtaget ingen pekplatta men är en riktigt bra laptop förutsatt att du kör OSX på den. Om du vill köra Windows ska du välja något annat än rMBP/MBA då Windows-drivarna för t.ex. touchpaden är rätt usla.

Tack för svaret.

Det är såklart jag som vet bäst mina egna behov men det är svårt att föreställa sig hur väl någondera kan anpassas till mina behov. Jag behöver främst något som man kan anteckna med och göra kortare skrivarbeten i t.ex. tåget, större arbeten kan göras vid min stationära dator. Jag förundrar mig mest över hur bra stylus på SP3 kan ersätta ett bättre tangentbord på rMBP.