Permalänk
Inaktiv

Lite åsikter om denna PC

Hej, behöver lite åsikter om denna dator.
Vad tycker ni om den positiva och negativa åsikter välkomnas varmt.

http://www.proshop.se/Barbar-Dator/MSI-GS60-2QE-027NE-Ghost-Pro-2458612.html

Vänligen
Mikael

Permalänk

Väldigt dyr, och man får ju så klart hästlängder bättre prestanda av att lägga pengarna på en stationär, men om man behöver just en laptop att spela på är det GS serien man ska satsa på i mina ögon

970M verkar vara ett kompetent kort

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasergurka:

Väldigt dyr, och man får ju så klart hästlängder bättre prestanda av att lägga pengarna på en stationär, men om man behöver just en laptop att spela på är det GS serien man ska satsa på i mina ögon

970M verkar vara ett kompetent kort

Jag behöver en laptop efter som jag rör mig mycket mellan vänner och även använder den till plugg. Har en 15,6" just nu så är van vid att springa runt med den storleken. Funderade på en alienware17 innan men den är betydligt dyrare och mycket klumpigare

Permalänk
Skrivet av anon246883:

Jag behöver en laptop efter som jag rör mig mycket mellan vänner och även använder den till plugg. Har en 15,6" just nu så är van vid att springa runt med den storleken. Funderade på en alienware17 innan men den är betydligt dyrare och mycket klumpigare

Jo, en sån klump är aldrig kul att ta med sig, speciellt då vikten börjar på 4.1kg, iof tycker jag att 15.4" är i minsta laget att spela för, men är man van vid den storleken så tror jag att det där är ett utmärkt val

Även om man får samma prestanda för ett lägre pris i andra datorer så skulle jag säga att det är värt det för den låga vikten. Att ha en billigare dator är inte så värt om man ändå inte är villig att bära den med sig.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Den verkar ju rätt maxad för laptop gaming. Är det tänkt att du ska bära med dig den dagligen (skola/jobb osv) så är inte en släpbar att rekomendera men annars, visst, tycker den ser bra ut.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av anon246883:

Hej, behöver lite åsikter om denna dator.
Vad tycker ni om den positiva och negativa åsikter välkomnas varmt.

http://www.proshop.se/Barbar-Dator/MSI-GS60-2QE-027NE-Ghost-Pro-2458612.html

Vänligen
Mikael

Verkar väl bra. Om du är beredd att lägga de pengarna på en sådan maskin.
Jag hade dock valt någonting ur Asus ROG serien

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Den verkar ju rätt maxad för laptop gaming. Är det tänkt att du ska bära med dig den dagligen (skola/jobb osv) så är inte en släpbar att rekomendera men annars, visst, tycker den ser bra ut.

Fast kan verkligen en 15" på strax under 2kg verkligen räknas som släpbar? Den är ju ingen ultrabook, men skulle knappast kategoriseras som släpbar, bara ett halv kilo över många ultrabooks, och väger mindre än en macbook pro, med bara aningen större chassi, som många anser vara utmärka att bära med sig.

Skrivet av septembro:

Verkar väl bra. Om du är beredd att lägga de pengarna på en sådan maskin.
Jag hade dock valt någonting ur Asus ROG serien

Finns det några ur ROG-serien som inte väger 3-4kg? Dvs släpbara.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Ja, vad ska du använda datorn till först och främst?

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Verkar rätt bra på spec. ända man kan klaga på är väl att skärmen bara är 1080p, och prislappen är lite saftig.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av S.Shooter:

Ja, vad ska du använda datorn till först och främst?

I plugget gissar jag att han ska ha den till plugg, hos kompisar gissar jag spelande, med tanke på att det är en ganska renodlad spellaptop Men du kanske tänkte mer specifikt vad den ska klara för spel och eventuellt mer krävande program?

Skrivet av Playboy_1338:

Verkar rätt bra på spec. ända man kan klaga på är väl att skärmen bara är 1080p, och prislappen är lite saftig.

Det gäller väl iof alla gaminglaptops att man inte kommer över 1080p? Att de fortfarande sätter korniga TN-paneler i gaminglaptops är dock rätt surt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Fast kan verkligen en 15" på strax under 2kg verkligen räknas som släpbar? Den är ju ingen ultrabook, men skulle knappast kategoriseras som släpbar, bara ett halv kilo över många ultrabooks, och väger mindre än en macbook pro, med bara aningen större chassi, som många anser vara utmärka att bära med sig.

Vet du vad? du har helt rätt, jag missade att den var så pass lätt. Viktmässigt så är 2kg inga problem.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

I plugget gissar jag att han ska ha den till plugg, hos kompisar gissar jag spelande, med tanke på att det är en ganska renodlad spellaptop Men du kanske tänkte mer specifikt vad den ska klara för spel och eventuellt mer krävande program?

Det gäller väl iof alla gaminglaptops att man inte kommer över 1080p? Att de fortfarande sätter korniga TN-paneler i gaminglaptops är dock rätt surt.

Just denna maskinen kör ju med en IPS-panel som fått jävligt bra betyg.
Jag själv anser att just denna panelen är helt suverän, sitter vid den dagligen.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Skrivet av svartdroid:

Just denna maskinen kör ju med en IPS-panel som fått jävligt bra betyg.
Jag själv anser att just denna panelen är helt suverän, sitter vid den dagligen.

Är annars ganska säker på att datorns TS länkat har TN-panel...

http://www.sweclockers.com/artikel/19462-snabbtitt-msi-gs60-m...

Den dyrare varianten har IPS panel, som tydligen också har högre upplösning än 1080p, vilket jag hade missat fanns, även om jag finner det lite överflödigt på en laptop.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Är annars ganska säker på att datorns TS länkat har TN-panel...

http://www.sweclockers.com/artikel/19462-snabbtitt-msi-gs60-m...

Den dyrare varianten har IPS panel, som tydligen också har högre upplösning än 1080p, vilket jag hade missat fanns, även om jag finner det lite överflödigt på en laptop.

Det tänkte jag aldrig på att kolla upp, jag jämförde bara med min egen maskin.
Sitter på förra modellen med ett GTX 870M istället.
Men i övrigt trodde jag faktiskt att det vara samma spec.
Synd, för IPS-panelen på "gamla" GS60 är faktiskt helt underbar.
Varför i helvete bytte dom ut den!?

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Skrivet av svartdroid:

Det tänkte jag aldrig på att kolla upp, jag jämförde bara med min egen maskin.
Sitter på förra modellen med ett GTX 870M istället.
Men i övrigt trodde jag faktiskt att det vara samma spec.
Synd, för IPS-panelen på "gamla" GS60 är faktiskt helt underbar.
Varför i helvete bytte dom ut den!?

Den finns kvar, som sagt, det finns inte bara en GS60 per generation, finns ganska många faktiskt, därav numret i namnet efter "GS60", och en av dem, (denna generation, precis som förra) har en billigare modell med TN och en dyrare med IPS

Vet även att förra generationen hade en GS60 med GTX 860M istället för 870.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar det verkar som alla är rätt överens om att den är bra. Priset är inga problem och den jag sitter med nu har ännu lägre upplösning. Och upplösningen är inte så viktigt så länge den når 1080p för mig tack alla åter igen. Ni som snacka om storlek och vikt på datorn så har jag en 15" på 4cm tjock och 3kg vikt. Så den är verkligen en förbättring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man ska ha högre upplösning på en så liten skärm, den datorn du länkade har ungefär samma pixeltäthet som en 30" 2160p-skärm.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Den finns kvar, som sagt, det finns inte bara en GS60 per generation, finns ganska många faktiskt, därav numret i namnet efter "GS60", och en av dem, (denna generation, precis som förra) har en billigare modell med TN och en dyrare med IPS

Vet även att förra generationen hade en GS60 med GTX 860M istället för 870.

Jag vet att det finns en uppsjö modeller men trodde faktiskt alla körde på samma IPS.
Men förra generationen var lätt att skilja på ändå, 860 hette Ghost och 870 Ghost Pro samt Ghost Pro 3K för den med högre upplösning.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ustzeust:

Förstår inte varför man ska ha högre upplösning på en så liten skärm, den datorn du länkade har ungefär samma pixeltäthet som en 30" 2160p-skärm.

Håller med dig. Har försökt lära mig polare att det är pixeldensiteten som spelar roll men han verkar inte fatta den biten...

Skickades från m.sweclockers.com