Extraval 2015 inställt, men hur hade du röstat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är, som sagt, upp till Löfvén att fixa en majoritet. Vill Alliansen inte kompromissa med en vänsterregering så får han söka stöd hos SD. Vill han inte söka stöd hos SD, och vill inte ge Alliansen budgeten på ett silverfat - ja, då får man avgå.

Eller utlysa extraval.

Citat:

Ja? Alliansen vill inte ha vänsterpolitik. Det finns inte en majoritet i Riksdagen som är för vänsterpolitik. Då är vänsterpolitik en återvändsgränd

Men allianspolitik vill riksdagen ha tydligen. Därav extraval.

Citat:

Alliansen har inte sökt aktivt stöd hos SD. SD väljer vad de röstar för och vad de röstar emot, de har haft 0 inflytande på Alliansen.
Gällande Billström så lades anklagelserna om insiderbrott ner.
Gällande Nuon så har det knappast tystats ner.

Aktivt. Kanske beror på att de vet att de får stöd av ett borgeligt part?

Citat:

Du är medveten om skillnaden mellan staten och landsting/kommuner, eller hur? Om du inte är det så gör du klokt i att titta närmare på det.

Säkert, men blandar du ihop äpplen och päron kommer jag att säga till.

Bra att du säger till! Var slarv från mig. är mer en önskning från mig att det ska bli staten som tar över totalt istället.......

Citat:

Det är bra att vi går rätt väg igenom sjukvården. Alla kan inte dyka upp till akutmottagningen över minsta lilla. Om du tycker att samhällets förfall = du behöver gå igenom husläkaren så får vi nog vara överrens om att vi har olika definitioner av förfall.

*Försök till att vara rolig nu, ta inte illla upp* Du vill ju ha valfrihet inom vården? Förfallet består av att om du kostar mycket så får du sämre vård. Här slår du mig inte då jag lever sjukvård genom farsgubben och släktingar! I övrigt att allt ska gå genom husläkare är ju inte så lätt när hen är fullbokad och omöjlig att få tid hos?

Citat:

Finns ingen statlig sjukvård.

Än en gång slarv från mig. var min personliga förhoppning om statlig sjukvård jag yttrade som felaktigt påstående. My bad.

Citat:

Bra, då behöver vi inte ödsla någon tid på det. Informera dig och kom tillbaka.

*Informerar mig och återkommer men tänker på Björklunds åtta år med "nu ska det bli bättre" med sjunkande skolresultat som fortsatt följetång*

Citat:

S ledarbyten har varit katastrof på katastrof. Man har ett parti som är bångstyrt och polariserat, med en höger- och en vänsterflank. Mona Sahlins tafflande inför valet 2010 sänkte S till en historiskt låg nivå. Håkan Juholts tomtande försatte S i en ännu sämre situation. Löfvén var totalt oerfaren som politiker. Med den typen av partiledarval behöver man inga politiska fiender.

Där är väl ytterliggare en skillnad mellan oss. Jag gillar debatter inom partier. Som Vfalang mot Hfalang hos S! Sahlins tafflande håller jag med om, därför jag röstade V i det valet. Juholt gillade jag, han pratade visioner men häxjakten han gick igenom tystade honom. Löfven som oerfaren politiker, som sagt. Alla är nya någon gång. Gillar inte riktigt Löfven för han känns höger i min värld men jag gillar att han kommer utifrån till skillnad från uppfödda broilers. Knn ju påpeka att jag tycker ett exempel på Sbroiler är Damberg.

Citat:

Det är inte M som styr, men det är klart att inflytandet måste sättas i relation till valresultat. Jag röstade på KD 2010 och C 2014, jag har inte varit missnöjd med deras insatser i Alliansen. Jag får inte allt, men jag får en regeringsduglig koalition. Du ska nog själv ta en kik på hur bra samarbetet mellan MP och S gick, sett till vallöften från de båda.

Kolla debatter hur Reinfeldt styrde sina dockor. Han backade undan för att släppa fram dem, han sneglade på dem och de backade. Jo, M styr. Som i min förra post, FP vill ha bort vårdnadsbidraget men viker sig i alliansen. Samarbetet mellan MP och S. Från en som inte gillar MP riktigt skulle jag mer än gärna se det samarbetet avslutat. Dessutom är väl alliansen rätt hånga på att få över MP? Budgetdebatten sist så fjäskades det en del från borgeligt håll gentemot MP.

Citat:

Hellre en politiker som vet hur politik fungerar än en hederlig knegartyp som kollapsar totalt när det är skarpt läge. Det är uppenbart att det inte var till Löfvéns fördel att vara helt grön i politiken. Misslyckas han i omvalet så blir det nog ytterligare ett partiledarbyte inför valet 2018.

jag tycker nog inte riktigt att han kollapsade. Som sagt, lite svårt när man sträcker ut handen och de vänder ryggen åt. S nekade ju V poster för att visa alliansen att man ville förhandla med dem. Aliiansen som genom åren velat haft in MP i sin betongklump som nu pekar ut MP som "extremgrupp" samtidigt som man fortfarande flörtar med dem.

Citat:

Halmgubbe.

Ursäkta, men???

Citat:

Alliansen satt fyra år i minoritet i ett mycket snarlikt parlamentariskt läge. Vad som hade hänt i ett hypotetiskt scenario är ointressant - det var Löfvén som valde att bilda regering.

Löfven valde efter att ha fått frågan i egenskap av största parti.

Glöm inte. Alliansen backade, förlorade! Folk ville inte ha borgelig politik i fyra år till! Då är det rätt roligt att de beter sig som griniga ungar och rapar samma mantra om och om igen, skatter, skatter och jobblinje............. (Medans C, FP och KD står och tittar på och läser kluddpappret från M i handflatan!)

I övrigt bjuder jag dig nu på att näpsa mig. Du kommer inte övertyga mig lika lite som jag kommer övertyga dig! Kommer hålla mig borta från att skriva mer i tråden nu (om jag inte tappar andan över något, haha) Får önska dig en bra helg! (No hard feelings hoppas jag? Kul att tjafsa lite)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ozzed:

Ja det är väl lite av båda. En direkt konsekvens av att värdera huruvida någon får stanna eller inte är att man då och då kommer skicka ut folk som inte borde skickats ut, och jag tycker inte att "lite svinn får man räkna med" håller.

Och jag tror att ett fritt och öppet samhälle där alla är välkomna är den enda rätta vägen. Ska jag vara ärlig så tycker jag att den nuvarande integrationspolitiken är för hård, men bättre än SD's.

Min fru är från USA, hon har rätt hudfärg, kommer från ett "snällt" land, och kulturerna skiljer sig inte nämnvärt åt. Hon fick ändå vänta 8 månader på uppehållstillstånd och 3 år på medborgarskap, så jag vågar inte ens tänka på hur det är att komma hit och ha ett konstigt namn, ha fel hudfärg, och komma från ett land som vi i fina Sverige har fördomar om. Det måste vara en traumatisk upplevelse.

Vad menas med rätt hudfräg? ljushyad? Om så, är inte det lite fel att mena på att ljushyad är "rätt hudfärg" ?
Att hon fick vänta länge beror på flera faktorer, många före/många borta kan vara två saker. Min (fd) tjej väntade 3 år på Svenskt medborgarskap, också invandrare såklart, från Taiwan. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog för henne att få TUP eller PUP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad menas med rätt hudfräg? ljushyad? Om så, är inte det lite fel att mena på att ljushyad är "rätt hudfärg" ?
Att hon fick vänta länge beror på flera faktorer, många före/många borta kan vara två saker. Min (fd) tjej väntade 3 år på Svenskt medborgarskap, också invandrare såklart, från Taiwan. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog för henne att få TUP eller PUP.

Jag menar rätt hudfärg sett ifrån perspektivet att det är ganska utbrett att folk med annan hudfärg behandlas olika. Om man t. ex kommer från Somalia och är mörkhyad och dessutom heter något "konstigt" lär det ta längre tid med handläggningen.

Personligen tycker jag inte att det finns en rätt eller fel hudfärg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Eller utlysa extraval.

Men allianspolitik vill riksdagen ha tydligen. Därav extraval.

Vilket är samma sak i praktiken.

Skrivet av Beginner:

Aktivt. Kanske beror på att de vet att de får stöd av ett borgeligt part?

Alla som har läst SDs partiprogram vet att SD inte är ett borgerligt parti. Däremot har Alliansen varit smarta nog att lägga få förslag som man på förhand vet kommer att röstas ner därför att majoritet har saknats. Det är därför SD har röstat med Alliansen fler gånger än de har röstat emot.

Skrivet av Beginner:

*Försök till att vara rolig nu, ta inte illla upp* Du vill ju ha valfrihet inom vården? Förfallet består av att om du kostar mycket så får du sämre vård. Här slår du mig inte då jag lever sjukvård genom farsgubben och släktingar! I övrigt att allt ska gå genom husläkare är ju inte så lätt när hen är fullbokad och omöjlig att få tid hos?

Du lever i en falsk minnesbild. Jag antar att du selektivt valt bort de avsevärt längre vårdköerna som fanns innan Alliansen tillträdde?

Skrivet av Beginner:

Där är väl ytterliggare en skillnad mellan oss. Jag gillar debatter inom partier. Som Vfalang mot Hfalang hos S! Sahlins tafflande håller jag med om, därför jag röstade V i det valet. Juholt gillade jag, han pratade visioner men häxjakten han gick igenom tystade honom. Löfven som oerfaren politiker, som sagt. Alla är nya någon gång. Gillar inte riktigt Löfven för han känns höger i min värld men jag gillar att han kommer utifrån till skillnad från uppfödda broilers. Knn ju påpeka att jag tycker ett exempel på Sbroiler är Damberg.

Alla är nya, men man sätter inte in gröngölingarna på planen när det verkligen gäller. Löfvén var inte kompetent nog på ett politiskt plan för att kunna hantera den situation han satte sig i.

Skrivet av Beginner:

Kolla debatter hur Reinfeldt styrde sina dockor. Han backade undan för att släppa fram dem, han sneglade på dem och de backade. Jo, M styr. Som i min förra post, FP vill ha bort vårdnadsbidraget men viker sig i alliansen. Samarbetet mellan MP och S. Från en som inte gillar MP riktigt skulle jag mer än gärna se det samarbetet avslutat. Dessutom är väl alliansen rätt hånga på att få över MP? Budgetdebatten sist så fjäskades det en del från borgeligt håll gentemot MP.

Vårdnadsbidraget är en liten fråga, inte värt att ödsla nämnvärd tid på. Alla borgerliga partier - inklusive M - får göra avkall på sin politik. M saknade till och med ett eget valmanifest inför valet 2014, de gick till val på den gemensamma politiken. Det är självfallet att det största partiet får mest att säga till om, men jag tror att alla högerväljare är glada över att Alliansen har hållt ihop de senaste 8 åren - även om det har inneburit att hjärtefrågor har lagts åt sidan - så att vi har sluppit de rödgröna.

Alliansen har gjort upp med MP tidigare. Det gäller som sagt att erbjuda något som är tillräckligt attraktivt.

Skrivet av Beginner:

jag tycker nog inte riktigt att han kollapsade. Som sagt, lite svårt när man sträcker ut handen och de vänder ryggen åt. S nekade ju V poster för att visa alliansen att man ville förhandla med dem. Aliiansen som genom åren velat haft in MP i sin betongklump som nu pekar ut MP som "extremgrupp" samtidigt som man fortfarande flörtar med dem.

Att neka V regeringsposition, men sedan ge dem stort inflytande över budgeten, är inte att visa Alliansen att man är beredd att gå dem till mötes. Att överge vallöften om vinster i välfärden, Bromma och Förbifarten är heller inte rätt väg att gå.

Skrivet av Beginner:

Ursäkta, men???

Det är en halmgubbe att det bara skulle vara M som bestämmer.

Skrivet av Beginner:

Löfven valde efter att ha fått frågan i egenskap av största parti.

Han utropade sig till valvinnare redan på valnatten.

Skrivet av Beginner:

Glöm inte. Alliansen backade, förlorade! Folk ville inte ha borgelig politik i fyra år till! Då är det rätt roligt att de beter sig som griniga ungar och rapar samma mantra om och om igen, skatter, skatter och jobblinje............. (Medans C, FP och KD står och tittar på och läser kluddpappret från M i handflatan!)

Alliansen är större än regeringen. Valförlusten är onekligen ett resultat av fortsatt havererad integrationspolitik. Det var inte vänstern som gick framåt, det var SD som gick framåt. Det är inte vänsterpolitik som efterfrågas, det är en åtstramad invandringspolitik (åtminstone hos de väljare som lämnade framförallt M för SD).

För sista gången, då jag tycker att jag påpekat det självklara tillräckligt många gånger: det är regeringens uppgift att finna stöd i Riksdagen, det är inte Riksdagens ansvar att ge regeringen en majoritet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Röstar Svenskt!

Med tanke på att du röstar i Sverige (om du nu röstar i Sverige.) så får vi nog utgå ifrån att du röstar svenskt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och SD själva har sagt att de hoppas att valrörelsen blir "En folkomröstning om invandring". Sist vann "Ja"-sidan i så fall med 87% majoritet med det ville ju inte SD respektera så vi får se hur det går nästa gång.

Jag förstår inte hur du tänker, kan du förklara? :S 93% röstade inte på Miljöpartiet, men ändå får MP vara med och bestämma i miljöpolitiken. Varför skulle då inte SD få vara med och bestämma i invandringspolitiken?

Bara för att 87% inte röstade på SD betyder ju inte att man automagiskt håller sig positiv till de övriga partiernas migrationspolitik. Eller har jag missat något?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk

Jag skulle vilja påstå att invandringsfrågan är ännu viktigare för övriga partier än den är för SD. Den frågan är tydligen så helig att man aldrig ens kan överväga en kompromiss. Den är så viktig att hålla fast vid att det i praktiken fäller regeringen.

Hade det varit en liten fråga för etablissemangspartierna, så hade det varit helt odramatiskt att kompromissa och samarbeta lite. Vad vi har sett nu är att det är en så helig ko att den får överskugga allting annat, till och med stabil regeringsbildning.

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Jag förstår inte hur du tänker, kan du förklara? :S 93% röstade inte på Miljöpartiet, men ändå får MP vara med och bestämma i miljöpolitiken. Varför skulle då inte SD få vara med och bestämma i invandringspolitiken?
Bara för att 87% inte röstade på SD betyder ju inte att man automagiskt håller sig positiv till de övriga partiernas migrationspolitik. Eller har jag missat något?

Det betyder emellertid att påhittet inte är tillräckligt relevant för dem för att den ska styra deras val, detsamma gäller övriga detaljpåhitt.

Skrivet av ZealONeal:

Jag skulle vilja påstå att invandringsfrågan är ännu viktigare för övriga partier än den är för SD. Den frågan är tydligen så helig att man aldrig ens kan överväga en kompromiss. Den är så viktig att hålla fast vid att det i praktiken fäller regeringen.

Hade det varit en liten fråga för etablissemangspartierna, så hade det varit helt odramatiskt att kompromissa och samarbeta lite. Vad vi har sett nu är att det är en så helig ko att den får överskugga allting annat, till och med stabil regeringsbildning.

meningslöst uttalande, SD är inte heller villiga att kompromissa, frågan är lika helig för alla om något.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Jag förstår inte hur du tänker, kan du förklara? :S 93% röstade inte på Miljöpartiet, men ändå får MP vara med och bestämma i miljöpolitiken. Varför skulle då inte SD få vara med och bestämma i invandringspolitiken?

Bara för att 87% inte röstade på SD betyder ju inte att man automagiskt håller sig positiv till de övriga partiernas migrationspolitik. Eller har jag missat något?

Ja, det har du. Övriga partier har en 7-partis överenskommelse om en öppen generös invandringspolitik och har mer eller mindre sagt att en röst på dem är en röst på en sådan invandringspolitik. Och anser man att invandringen är en viktig fråga, och inte håller med de sju, så ljuger man för sig själv om man röstar på andra än SD.

S och V har för den delen sagt att man gärna sammarbetar med MP, so om man inte vill att MP skall ha något inflytande så röstar man inte på S, V eller MP.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag röstar på centern.

Att man bara belyser SDs invandringspolitik är dåligt för alla oss andra (för det är det de vill, för den är vedervärdig och saknar all grund). Det är så många andra aspekter i deras politik och ekonomi som är så skev och skrämmande. Framförallt deras "krafttag mot brottsligheten" som de kallar det. Hårdare straff skriker SD, men forskning visar att hårdare straff inte hjälper, det är snarare den nordiska modellen som bygger på rehabilitering och inte hårdare straff som hjälper kriminella. Men ja, det är ju inte lätt att se att vårt land har extremt lite återfall jämfört med andra länder som använder sig av en hårdare straffskala... sen att de i princip vill slopa all undervisning av minoritetsspråk och modersmål gör ont i en. Min familj har bott i detta jävla land i över 300 år och tillhör en minoritet som inte snackar svenska hemma. Ju fler språk man kan ju bättre eller?

... och att de vill ha en gemensam a-kassa med allt vad det innebär för facken och saf.

Chauvinism har vi ingen nytta av, den bara förstör!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Huzzbutt:

Med tanke på att du röstar i Sverige (om du nu röstar i Sverige.) så får vi nog utgå ifrån att du röstar svenskt.

Ja självklart. Få se om man röstar på samma parti bara.
Alla ska såklart rösta för Sveriges bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundacne_kid:

Jag röstar på centern.

Att man bara belyser SDs invandringspolitik är dåligt för alla oss andra (för det är det de vill, för den är vedervärdig och saknar all grund). Det är så många andra aspekter i deras politik och ekonomi som är så skev och skrämmande. Framförallt deras "krafttag mot brottsligheten" som de kallar det. Hårdare straff skriker SD, men forskning visar att hårdare straff inte hjälper, det är snarare den nordiska modellen som bygger på rehabilitering och inte hårdare straff som hjälper kriminella. Men ja, det är ju inte lätt att se att vårt land har extremt lite återfall jämfört med andra länder som använder sig av en hårdare straffskala... sen att de i princip vill slopa all undervisning av minoritetsspråk och modersmål gör ont i en. Min familj har bott i detta jävla land i över 300 år och tillhör en minoritet som inte snackar svenska hemma. Ju fler språk man kan ju bättre eller?

... och att de vill ha en gemensam a-kassa med allt vad det innebär för facken och saf.

Chauvinism har vi ingen nytta av, den bara förstör!

Med tanke på hur rädda alla i SD verkar vara för andra länder och dess invånare så har de förmodligen aldrig sett något annat, så det de känner till är bara Sverige. Och de ser inte hur fantastiskt bra vi har det i det här landet jämfört med många andra.

Och detta med hårdare straff.. Ja.. När all forskning pekar på att invandring är ett land till gagn och SD vägrar lyssna, varför skulle de då lyssna på när all forskning pekar på att rehabilitering snarare än bestraffning minskar återfall?

Eller så ser de det inte så. Brottslingar ät "jävla svin som minsann skall få.".. Så fick SD som de ville så skulle vi nog ha spöstraff också, eller en riksskarprättare som åkte land och rike runt och högg huvudet av folk med handbila.. Ingen risk för återfall där inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på hur rädda alla i SD verkar vara för andra länder och dess invånare så har de förmodligen aldrig sett något annat, så det de känner till är bara Sverige. Och de ser inte hur fantastiskt bra vi har det i det här landet jämfört med många andra.

Och detta med hårdare straff.. Ja.. När all forskning pekar på att invandring är ett land till gagn och SD vägrar lyssna, varför skulle de då lyssna på när all forskning pekar på att rehabilitering snarare än bestraffning minskar återfall?

Eller så ser de det inte så. Brottslingar ät "jävla svin som minsann skall få.".. Så fick SD som de ville så skulle vi nog ha spöstraff också, eller en riksskarprättare som åkte land och rike runt och högg huvudet av folk med handbila.. Ingen risk för återfall där inte.

Skrivet av Ozzed:

Inte för att jag är förvånad då jag är rätt övertygad om att de flesta SD-medlemmar har en Nazi-symbol i förråden någonstans...

Du verkar väldigt engagerad men med en hel del generaliseringar. Tror du verkligen allt du skriver eller är det lite med glimten i ögat?

Nazi-grejen skrev du i förra val-tråden, lägger till det för ordningens skull.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Du verkar väldigt engagerad men med en hel del generaliseringar. Tror du verkligen allt du skriver eller är det lite med glimten i ögat?

Nazi-grejen skrev du i förra val-tråden, lägger till det för ordningens skull.

Jo jag minns det. Nej jag tror inte att alla SD-röstare har en Nazi-symbol liggandes.. Men ibland blir man bara så matt av allt elände.

Och nej allt jag skriver är inte torr fakta, jag är varken politiker eller akademiker så lite glimten i ögat ibland får man ha

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Träpuben:

Hej då! Du lär inte bli saknad om du generaliserar så hårt om SD:s väljare och framför allt baserat på vad 174 (I detta ögonblick) Sweclockers medlemmar har röstat på.

Skrivet av Huzzbutt:

Att möta en generalisering med en generalisering är förstås duktigt festligt.

Skrivet av whitewhale:

37% av sweclockers medlemmar röstar SD? Det var överraskande.

Skrivet av ilstallione:

Njae, så är det nog inte. 37% av Sweclockers medlemmar som hänger i Övriga ämnens politiktrådar är nog närmare sanningen. Tror inte siffran är representativ för Sweclockers medlemmar generellt.

Skrivet av whitewhale:

Du har förmodligen rätt. Jag blev förvånad.

tror ju inte det är möjligt att alla swecs meddlemmar kommer rösta, dock får man ju se det som ett snitt av populationen....
ok, kan väl hålla med om detta, dock så har jag haft bilden av swec som ett tekniknerd-forum bestående av hjälpsamma själar, för mig är detta inte förenligt med den syn på människor som om och om igen bevisats finnas inom SD.

Skrivet av gabriel15:

Vill du få bort dem så kan du rösta genom att inte ge dem pengar.
Skillnad på en somalisk 13barnsfamilj där dina skattepengar går direkt till dem utan att du har ett skit att säga till om.

Skrivet av ZealONeal:

Jag är trött på alla dessa utländska tiggare som befinner sig överallt, så mitt val är ganska enkelt. Tänker rösta på partiet som vill få bort dom.

Dessutom så ska alla människor inte ha rätt att bo i Sverige.

ok, jag betalar väldigt mycket skatt, har aldrig tagit bidrag, och har ett ganska inflytelserikt jobb. Får jag välja att skicka bort er? Jag gillar inte era åsikter och förmodligen är ni inte lika bra för Sverige som mig....
sedan hoppas jag att ni förstår att du inte ska tro på allt ni läser på avpixlat....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

När all forskning pekar på att invandring är ett land till gagn och SD vägrar lyssna, varför skulle de då lyssna på när all forskning pekar på att rehabilitering snarare än bestraffning minskar återfall?

Problemet med den forskningen du syftar på är att den har gjorts av humanister som inte ens har kompetens att kunna formulera en fråga som de ska söka svaret på.

Invandring till ett land betyder att folk invandrar till landet, om landets invånare tjänar eller förlorar på detta beror på en mängd olika faktorer. Som vilka individer som invandrar och hur behovet i landet är.
Idag när världen har öppnas och man på många arbetsplatser talar internationella språk m.m så är just in time invandring något väldigt positivt. Alltså folk kommer hit enbart för att jobba när de blir av med jobbet så kan de åka tillbaka dit där de kom ifrån. (t.ex. Finland)
Idag så för sjuklövern en oansvarig invandringspolitik där de använder glåpord emot individer som ifrågasätter denna. OBS. Med oansvarig invandringspolitik så syftar jag inte på antalet invandrare utan att de inte bryr sig att göra någon återkoppling och se om det fungerar och om de kanske måste minska inflödet för att åtgärda där det stocknar. Alltså invandrare ska ha bostäder, skola, utbildningar och jobb utan lönebidrag.

Det politikerna borde göra är att lägga ner mycket tid på att se över hur de kan få denna process att fungera, där ett minskat inflöde ställer mindre krav på alla delarna. Men olika typer av inflöden är olika kostsamma. T.ex. utländska doktorander och högre utbildade som det virvlar av i landet är ofta väldigt lätta att integrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundacne_kid:

Framförallt deras "krafttag mot brottsligheten" som de kallar det. Hårdare straff skriker SD, men forskning visar att hårdare straff inte hjälper, det är snarare den nordiska modellen som bygger på rehabilitering och inte hårdare straff som hjälper kriminella. Men ja, det är ju inte lätt att se att vårt land har extremt lite återfall jämfört med andra länder som använder sig av en hårdare straffskala

Det kan bero på att SD, och jag - som centerväljare - ser att straff inte bara syftar till rehabilitering. Ett straff fyller tre funktioner:

1) Straffa den som begått ett brott (och ja, det ska fanimig kännas in i benmärgen)
2) Rehabilitera den som begått ett brott (så det inte sker igen)
3) Få samhället att känna att rättvisa har skipats (så att man inte går och slår ihjäl den dömde efter avtjänat straff)

Idag ligger alldeles för mycket fokus på punkt 2. Återfallsförbrytare bör låsas in på livstid, ingen strafflinding och ingen permission.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och detta med hårdare straff.. Ja.. När all forskning pekar på att invandring är ett land till gagn och SD vägrar lyssna, varför skulle de då lyssna på när all forskning pekar på att rehabilitering snarare än bestraffning minskar återfall?

Ingen forskning pekar på att invandring är till gagn för den infödda befolkningen. Och med forskning menar jag forskning, inte tyckande.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Det kan bero på att SD, och jag - som centerväljare - ser att straff inte bara syftar till rehabilitering. Ett straff fyller tre funktioner:

1) Straffa den som begått ett brott (och ja, det ska fanimig kännas in i benmärgen)
2) Rehabilitera den som begått ett brott (så det inte sker igen)
3) Få samhället att känna att rättvisa har skipats (så att man inte går och slår ihjäl den dömde efter avtjänat straff)

Idag ligger alldeles för mycket fokus på punkt 2. Återfallsförbrytare bör låsas in på livstid, ingen strafflinding och ingen permission.

Finns det någon del av högerpopulismen som du inte håller med om? I andra ord, för en mer aktuell jämförelse: är det några delar av SD:s partiprogram som du anser är åt skogen? Utifrån sett är det svårt att förena bilden du beskriver av att du är C/FP-väljare, när dina åsikter på flera punkter skiljer sig markant mot deras partiprogram.

C: Kriminalvårdens fokus ska vara rehabilitering. Då först kan vi se till att de som är intagna inte begår nya brott.
Valiumballong: "Återfallsförbrytare bör låsas in på livstid, ingen strafflinding och ingen permission."

C: "Att människor från olika delar av världen kommer till Sverige är något som är bra. Det bidrar till att utveckla vårt samhälle på många olika plan.".
Valiumballong: "Ingen forskning pekar på att invandring är till gagn för den infödda befolkningen."

Du verkar dessutom på olika sätt föra tesen att SD är en del av alliansen, och att de medvetet jobbat tillsammans för att driva sin politik, vilket jag inte tror att någon centeranhängare skulle hålla med om. Du nämner med stolthet att du stödröstar taktiskt på endera parti inom alliansen som ligger sämst till för att hålla dem över 4 %-spärren — är det av enbart personligt taktiska skäl (dvs "för helsike inte rödgrönt") som du röstar på mainstreampartier överhuvudtaget?

Det är givetvis fritt att inte svara på närmare personliga politiska tankar om det inte känns trevligt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Ingen forskning pekar på att invandring är till gagn för den infödda befolkningen. Och med forskning menar jag forskning, inte tyckande.

Nu gör du samma fel som vänsterextremisterna när du ej specificerar dig. Invandring betyder som sagt bara att folk invandrar och under rätt förutsättningar kan detta vara mycket gynnsamt för lokalbefolkningen.
Tar vi sverige så har invandringen givit oss väldigt mycket, det är typ bara sedan när socialismen infördes som även negativa saker kom med invandringen.
Socialism på national nivå har i sin tur har väldigt mycket med socialdarwinism att göra, inte nödvändigtvis inom gruppen men det gäller att kontrollera vilka som får tillhöra nationen om man vill ha kvar välfärden. Det finns någon miljard människor som skulle vilja få ta del av vår välfärd och tyvärr har vi inte råd att låta de alla få ta del av denna utan att kraftigt försämra våran egen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Jo jag minns det. Nej jag tror inte att alla SD-röstare har en Nazi-symbol liggandes.. Men ibland blir man bara så matt av allt elände.

Och nej allt jag skriver är inte torr fakta, jag är varken politiker eller akademiker så lite glimten i ögat ibland får man ha

Då är jag med!

Har själv lite svårt ibland att läsa in och även att uttrycka mig med glimten i ögat så hoppas min fråga var okej.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad menas med rätt hudfräg? ljushyad?

Du skall icke bry dig om antirasisterna, dom är fixerade vid hudfärg!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av S1im:

Du skall icke bry dig om antirasisterna, dom är fixerade vid hudfärg!

So it seems. Men, vi som inte är rasister, är vi antirasister?

No for real, alla skall ha den hjälp de behöver och välkomnas men nog fan ska alla göra rätt för sig oavsett ursprung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Finns det någon del av högerpopulismen som du inte håller med om? I andra ord, för en mer aktuell jämförelse: är det några delar av SD:s partiprogram som du anser är åt skogen? Utifrån sett är det svårt att förena bilden du beskriver av att du är C/FP-väljare, när dina åsikter på flera punkter skiljer sig markant mot deras partiprogram.

C: Kriminalvårdens fokus ska vara rehabilitering. Då först kan vi se till att de som är intagna inte begår nya brott.
Valiumballong: "Återfallsförbrytare bör låsas in på livstid, ingen strafflinding och ingen permission."

C: "Att människor från olika delar av världen kommer till Sverige är något som är bra. Det bidrar till att utveckla vårt samhälle på många olika plan.".
Valiumballong: "Ingen forskning pekar på att invandring är till gagn för den infödda befolkningen."

Du verkar dessutom på olika sätt föra tesen att SD är en del av alliansen, och att de medvetet jobbat tillsammans för att driva sin politik, vilket jag inte tror att någon centeranhängare skulle hålla med om. Du nämner med stolthet att du stödröstar taktiskt på endera parti inom alliansen som ligger sämst till för att hålla dem över 4 %-spärren — är det av enbart personligt taktiska skäl (dvs "för helsike inte rödgrönt") som du röstar på mainstreampartier överhuvudtaget?

Det är givetvis fritt att inte svara på närmare personliga politiska tankar om det inte känns trevligt.

Alla partier utom SD har idag en helt absurd inställning till integration och invandring, så den delen kan vi nog lämna utanför diskussionen. Det verkar ha varit en tävling i vem som kan distansera sig mest från SD, snarare än vem som kan uppbringa en politik på området som inte är helt jävla värdelös. Alla etablerade partier missar inte bara målet, de spelar en helt annan sport. Distansering från SD snarare än politik för Sverige. Flosklerna regerar och lär göra det minst fyra år till, det kommer ingen undan.

Kriminalpolitik är ett område där C slappar efter, vilket är tråkigt, men det är inte mer med det. Det har aldrig varit en profilfråga för C, så att man har tagit en lam position är inte konstigt.

Det finns en hel del hos SD som jag inte skriver under på. Det utökade kommunala inflytandet, fokuset på offentlig sektor, vurmandet för den passerade svenska kulturhistorien, m.m.

SD har tre punkter jag skriver under på där SD är sånär unika:

1) Kraftigt minskad invandring (därför att allt annat är vansinne)
2) Svenska politiker för Sverige (jag sticker inte under stolen att jag är nationalist)
3) Hårdare tag i kriminalpolitiken (fokus på brottsoffer, inte att "rehabilitera" gärningsmän)

Gällande stödrösten så är det sant att jag stödröstade KD 2010. Jag står närmare Moderaterna. Eller, närmare Moderaterna som existerade för 10-15 år sedan. Centern har ett fullt vettigt partiprogram, undantaget dårfinkerierna om fri invandring, men det handlar mer om SD än något annat. När jag beskriver mig själv så är jag finanskonservativ och nationalist. På sikt kommer alla partierna att växa upp och ta tag i invandringsfrågan, man kan hoppas att det sker innan SD är största eller näst största parti.

Hur och när har jag skrivit att SD är en del av Alliansen? För knappt en handfull inlägg sen skrev jag:

"Alla som har läst SDs partiprogram vet att SD inte är ett borgerligt parti. Däremot har Alliansen varit smarta nog att lägga få förslag som man på förhand vet kommer att röstas ner därför att majoritet har saknats. Det är därför SD har röstat med Alliansen fler gånger än de har röstat emot.

Skrivet av Johan86c:

Nu gör du samma fel som vänsterextremisterna när du ej specificerar dig. Invandring betyder som sagt bara att folk invandrar och under rätt förutsättningar kan detta vara mycket gynnsamt för lokalbefolkningen.

När man pratar om invandring och SD i samma mening så kan man gott anta att det är asyl- och anhöriginvandringen (i viss mån lågkvalificerad arbetskraftsinvandring) man syftar på.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

So it seems. Men, vi som inte är rasister, är vi antirasister?

No for real, alla skall ha den hjälp de behöver och välkomnas men nog fan ska alla göra rätt för sig oavsett ursprung.

Vad innebär det att göra rätt för sig?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

För sista gången, då jag tycker att jag påpekat det självklara tillräckligt många gånger: det är regeringens uppgift att finna stöd i Riksdagen, det är inte Riksdagens ansvar att ge regeringen en majoritet.

phz's poäng som jag förstod den var dock att Stefan Löfven och regeringen försattes i en situation som inte gick att lösa från bara ena sidan. Att då skylla allt på just ena sidan är att sakna den övergripande förståelsen.

Alliansen har deklarerat att de tänkte rösta för sin egen budget och verkade ej vara villiga att förhandla och som det ser ut i riksdagen innebär det då att det blir upp till SD att bestämma.

Att kasta skit på alliansen eller regeringen för situationen som uppkom är idiotiskt då det självklart är folkets/röstarnas "fel" att vi hamnade i den situationen vi gjorde. Att utlysa nyval i läget som råder nu är med andra ord helt rätt och bra gjort.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Invandrare : check

Muslim : check

Betalar skatt : check

Hade det inte varit för Sveriges liberala invandringspolitik, så hade jag varit offer för en sniper eller en granat i Sarajevo 20+ år sedan.
Så tack.

Varje parti, där ledande medlemmar hade varit i media med SS och svastika grejer, hade kollapsat. Fenomenet SD kvarstår.
Alla pratar om invandringen, ingen pratar om integrationen, som är den verkliga problemet.

Lite trist att se resultatet av pollen. Tyckte alltid att geeks var bättre än så.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

SD är störst. Tappar hoppet på mänskligheten. Trodde att Sweclockare visste bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LinusNeuman:

SD är störst. Tappar hoppet på mänskligheten. Trodde att Sweclockare visste bättre.

Sweclockers består av många ungdomar och när de förbjud barnagan 1979 så blev det allt svårare att indoktrinera ungdomar till att tro på saker utan att ifrågasätta dem.

Vår riksdag består av en 7 klöver som i princip förespråkar en totalt ansvarslösinvandringspolitik där de svarar på frågor med svar som att de inte bryr sig, väldigt mycket annat kostar eller använder glåpord och hänvisar till vilken härkomst meningsmotståndarna har.

Sverigedemokraterna är i sin tur inget bra parti, mycket ont går att säga emot dessa. Frågan är dock vad har man för alternativ? Väldigt många som röstar på sd vill att något av de andra partierna ska börja ta ansvar, gör de detta så kommer allt SD också att minska i storlek,

Permalänk
Medlem

Vänstern tänker med hjärtat.
Högern tänker med hjärnan.

Välj själv vad som är _smartast_ att rösta på!

Sen måste jag rikta ett starkt hat mot er som säger att Sverige har varit dåligt skött dom senaste 8 åren, kolla hur det gått för resten av Europa under denna rekordlåga konjunktur, intelligensbefriade individer!

Blir givetvis M igen då dom skött landet bra under omständigheterna.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.