Extraval 2015 inställt, men hur hade du röstat?

Permalänk
Medlem

Kommer sannolikt rösta på kristdemokraterna. Vill egentligen helst rösta på centern men KD verkar ständigt ligga så illa till så ger dem gärna min röst för att hjälpa till att förhindra att de trillar ur riksdagen. Det viktiga är att få en alliansregering och bli av med clownerna som sitter i regering, men knappast styr, nu.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ilstallione:

Vad innebär det att göra rätt för sig?

Att man ska integreras i samhället.
Lära sig svenska, skaffa/få jobb osv.

Man ska inte sitta hemma på arslet och leva på socialibidrag i hela sitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

phz's poäng som jag förstod den var dock att Stefan Löfven och regeringen försattes i en situation som inte gick att lösa från bara ena sidan. Att då skylla allt på just ena sidan är att sakna den övergripande förståelsen.

Alliansen har deklarerat att de tänkte rösta för sin egen budget och verkade ej vara villiga att förhandla och som det ser ut i riksdagen innebär det då att det blir upp till SD att bestämma.

Att kasta skit på alliansen eller regeringen för situationen som uppkom är idiotiskt då det självklart är folkets/röstarnas "fel" att vi hamnade i den situationen vi gjorde. Att utlysa nyval i läget som råder nu är med andra ord helt rätt och bra gjort.

Det gick för Löfvén att lösa, men han hade målat in sig i ett hörn långt innan valnatten.

Skrivet av zeleni:

Varje parti, där ledande medlemmar hade varit i media med SS och svastika grejer, hade kollapsat. Fenomenet SD kvarstår.
Alla pratar om invandringen, ingen pratar om integrationen, som är den verkliga problemet.

Alla pratar om integration, men det går tyvärr inte att prata om integration utan att även tala om volymer. Desto fler man tar emot desto svårare att integrera. "Vi måste bli bättre på att integrera" är tomma ord.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det gick för Löfvén att lösa, men han hade målat in sig i ett hörn långt innan valnatten.

Löfven löste situationen på bästa sätt (givet alternativen som fanns) - nyval. Det är rättvisast mot väljarna helt enkelt, om du inte förstår detta så ptja; otur.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Det finns en hel del hos SD som jag inte skriver under på. Det utökade kommunala inflytandet, fokuset på offentlig sektor, vurmandet för den passerade svenska kulturhistorien, m.m.

SD har tre punkter jag skriver under på där SD är sånär unika:

1) Kraftigt minskad invandring (därför att allt annat är vansinne)
2) Svenska politiker för Sverige (jag sticker inte under stolen att jag är nationalist)
3) Hårdare tag i kriminalpolitiken (fokus på brottsoffer, inte att "rehabilitera" gärningsmän)

Gällande stödrösten så är det sant att jag stödröstade KD 2010. Jag står närmare Moderaterna. Eller, närmare Moderaterna som existerade för 10-15 år sedan. Centern har ett fullt vettigt partiprogram, undantaget dårfinkerierna om fri invandring, men det handlar mer om SD än något annat. När jag beskriver mig själv så är jag finanskonservativ och nationalist. På sikt kommer alla partierna att växa upp och ta tag i invandringsfrågan, man kan hoppas att det sker innan SD är största eller näst största parti.

Det är fortfarande något av en gåta hur man kan landa i att förespråka alliansens politik när man lägger sådant fokus på invandringsfrågan och kallar sig "nationalist". Vad gäller den "finanskonservativa" biten så har ju som du själv nämner SD röstat med alliansen i en stark majoritet av fallen

Skrivet av Valiumballong:

Hur och när har jag skrivit att SD är en del av Alliansen? För knappt en handfull inlägg sen skrev jag:

"Alla som har läst SDs partiprogram vet att SD inte är ett borgerligt parti. Däremot har Alliansen varit smarta nog att lägga få förslag som man på förhand vet kommer att röstas ner därför att majoritet har saknats. Det är därför SD har röstat med Alliansen fler gånger än de har röstat emot.

Det är en omskrivning av att alliansen medvetet skulle ha använt SD som en "tyst partner" i sitt regerande, snarare än att söka lösningar och kompromisser bland övriga partier. Att se detta som "smart" snarare än "djupt bekymmersamt" är den inställning som jag inte tror delas av alliansanhängare i allmänhet, och definitivt inte av partiernas retorik, gällande att "inte låta SD få något inflytande". Det öppnar också för frågor om hur alliansen skulle kunna ha genomfört någon "finanskonservativ" politik om den nu också inte skulle delas av SD, vilket ytterligare grusar frågan gällande varför du väljer att rösta på alliansen i sig.

Det känns som att en röst på SD bättre hade representerat din politiska vilja under senaste mandatperioden, både som en "nationalistisk" markering tillsammans med de övriga starka profilfrågor du nämnde att du höll med om, och samtidigt som ett bifall till alliansens ekonomiska politik. Kombinationen att känna starkt nog för alliansen för att försvara dem med näbbar och klor samtidigt som man står helt bakom SD:s största profilfråga som alliansen utåt själva säger är en fullständig "dealbreaker" för att ens kunna tänka sig ett samarbete (hade de valt att ens samtala med SD så hade de ju haft en sällsynt majoritetsregering i fyra år framöver) är inte helt förståelig. Det är inte som att frågorna existerar i var sitt vakuum.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Löfven löste situationen på bästa sätt (givet alternativen som fanns) - nyval. Det är rättvisast mot väljarna helt enkelt, om du inte förstår detta så ptja; otur.

Jag välkomnar ett nyval. Desto snabbare vi blir av med vänstern desto bättre.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

tror ju inte det är möjligt att alla swecs meddlemmar kommer rösta, dock får man ju se det som ett snitt av populationen....

För att klargöra så bemötte jag din belackare inte dig.

Skrivet av BorN:

Vänstern tänker med hjärtat.
Högern tänker med hjärnan.

Välj själv vad som är _smartast_ att rösta på!

Sen måste jag rikta ett starkt hat mot er som säger att Sverige har varit dåligt skött dom senaste 8 åren, kolla hur det gått för resten av Europa under denna rekordlåga konjunktur, intelligensbefriade individer!

Blir givetvis M igen då dom skött landet bra under omständigheterna.

En rätt tröttsam diskurs som hänger på att vi tillskriver hårda nationalekonomiska principer orden mjukt eller hårt enligt en skiljelinje som i princip delar könen på arbetsmarknaden.

Ur ett rent teoretiskt perspektiv och då talar vi om den begrepps och idévärld som rör de två stora blocken så är det de liberala som har vad man nu skulle kunna kalla för "hjärta" nämligen de ideala förklaringar, människans egna ansvar och självbestämmande; esoteriska resonemang rörande godhet och ickevåldsprinciper osv. Emedan vänstern kommen ur den krassa marxistiska teorin förklarar världen med mekanismer.

I den akademiska världen så är det de marxistiska modellerna som råder och inte för deras politiska kvaliteér utan för att vare sig vi talar om Historia, Sociologi eller Ekonomi så kommer man inte att komma någon vart med vad som skulle kunna kännetecknas som liberala, konservativa eller reaktionära ramverk.

I det politiska så översätts det förstås till folket, Vänstern talar om de tre stora frågorna: Skola, Vård och Arbetslöshet emedan högern talar om: Skola, Vård och Omsorg. Den enda praktiska skillnaden mellan hjärta och hjärna är subjektiv och hänger på vilken förklaringsmodell du köper och i och med att alla partier är socialdemokratiska så är det ej heller knappast någon större skillnad förutom att Alliansen i sin tro förvirrade tro om att dom är något annat nog kan kännetecknas som tämligen omedvetna även om det knappast har någon effekt.

I slutändan är "hjärta och hjärna" eller "Hårt och mjukt" meningslösa begrepp som inte kan särskilja blocken.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

I slutändan är "hjärta och hjärna" eller "Hårt och mjukt" meningslösa begrepp som inte kan särskilja blocken.

Sluta krångla nu, jag vill ha ett enkelt svar. Vem är bäst: Messi eller Ron… förlåt, vad är bäst: höger eller vänster? Om alternativen är mer komplicerade än så eller om de inte går att sammanfatta i en klatschig mening (gärna i en tweet) så är jag inte intresserad.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Finns det någon anledning till att det är så svårt för t.ex. Moderaterna och Socialdemokraterna att sammarbeta?

Problemet är att S valt att samarbeta med ultravänstern i miljöpartiet. Tills S avslutar samarbetet med dem så kommer inte S och M kunna samarbeta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Löfven löste situationen på bästa sätt (givet alternativen som fanns) - nyval. Det är rättvisast mot väljarna helt enkelt, om du inte förstår detta så ptja; otur.

Att slösa bort 300 miljoner av våra skattepengar på ett onödigt nyval är knappast det bästa sättet.

Permalänk
Medlem

Hoppsan! Antalet fascister och rasister ser enligt senaste Yougov (gjord efter budgetomröstningen) ut att öka till ca 810000 till 1,1 miljon.

Det finns sannolikt fler av oss fascistrasister i Sverige än miljötalibaner, kommunister och Annie Lööf fans tillsammans nu. Hur ska det gå? :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Problemet med den forskningen du syftar på är att den har gjorts av humanister som inte ens har kompetens att kunna formulera en fråga som de ska söka svaret på.

Invandring till ett land betyder att folk invandrar till landet, om landets invånare tjänar eller förlorar på detta beror på en mängd olika faktorer. Som vilka individer som invandrar och hur behovet i landet är.
Idag när världen har öppnas och man på många arbetsplatser talar internationella språk m.m så är just in time invandring något väldigt positivt. Alltså folk kommer hit enbart för att jobba när de blir av med jobbet så kan de åka tillbaka dit där de kom ifrån. (t.ex. Finland)
Idag så för sjuklövern en oansvarig invandringspolitik där de använder glåpord emot individer som ifrågasätter denna. OBS. Med oansvarig invandringspolitik så syftar jag inte på antalet invandrare utan att de inte bryr sig att göra någon återkoppling och se om det fungerar och om de kanske måste minska inflödet för att åtgärda där det stocknar. Alltså invandrare ska ha bostäder, skola, utbildningar och jobb utan lönebidrag.

Det politikerna borde göra är att lägga ner mycket tid på att se över hur de kan få denna process att fungera, där ett minskat inflöde ställer mindre krav på alla delarna. Men olika typer av inflöden är olika kostsamma. T.ex. utländska doktorander och högre utbildade som det virvlar av i landet är ofta väldigt lätta att integrera.

Skrivet av Valiumballong:

Ingen forskning pekar på att invandring är till gagn för den infödda befolkningen. Och med forskning menar jag forskning, inte tyckande.

Ett ord: Mesopotamien.

Historien har gång på gång visat att en uppblandning av kulturer och idéer är nödvändig för samhällsutvecklingen. De samhällen som valt att isolera sig och gagna en enda kultur har snart kollapsat.

Det här är gammalt men ändå värt att lyssna på för det sammanfattar tankegångarna på ett bra sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett ord: Mesopotamien.

Historien har gång på gång visat att en uppblandning av kulturer och idéer är nödvändig för samhällsutvecklingen. De samhällen som valt att isolera sig och gagna en enda kultur har snart kollapsat.

Att du jämför Mesopotamien 3000BC? med Sverige 2014AD visar direkt att du gillar att jämföra äpplen med vaniljsås och att det enda vi kan få ut av att läsa om ditt "tänkande", är i bästa fall ett gott skratt.

Det som vore relevant vore att visa vilka utvecklade länder med stor välfärd som tjänat på att massimportera människor utan utbildning från primitiva kulturer, på det viset som vi gör idag i Sverige från länder som Irak, Somalia, Afghanistan mm.

Återkom när du hittar något som ens antyder detta.

*På andra sidan så kan jag rekommendera tex Låsningen av Jan Tullberg där han på ett lugnt och systematiskt sätt förklarar varför massinvandring från tredje världen inte utgör någon ekonomisk vinst, utan är en ekonomisk katastrof som kostar svenska skattebetalare ca 250 miljarder om året. Allt sker sakligt och med bifogade länkar till allt material han hänvisar till. Helt utan känsloargument och floskler.

Finns gratis här: http://www.lasningen.se/wp-content/uploads/2014/04/Lasningen-...

Cheers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Att du jämför Mesopotamien 3000BC? med Sverige 2014AD visar direkt att du gillar att jämföra äpplen med vaniljsås och att det enda vi kan få ut av att läsa om ditt "tänkande", är i bästa fall ett gott skratt.

Det som vore relevant vore att visa vilka utvecklade länder med stor välfärd som tjänat på att massimportera människor utan utbildning från primitiva kulturer, på det viset som vi gör idag i Sverige från länder som Irak, Somalia, Afghanistan mm.

Återkom när du hittar något som ens antyder detta.

*På andra sidan så kan jag rekommendera tex Låsningen av Jan Tullberg där han på ett lugnt och systematiskt sätt förklarar varför massinvandring från tredje världen inte utgör någon ekonomisk vinst, utan är en ekonomisk katastrof som kostar svenska skattebetalare ca 250 miljarder om året. Allt sker sakligt och med bifogade länkar till allt material han hänvisar till. Helt utan känsloargument och floskler.

Finns gratis här: http://www.lasningen.se/wp-content/uploads/2014/04/Lasningen-...

Cheers!

Ett nyare exempel är Nordamerika på 1800-talet, där "massinvandring" direkt uppmuntrades och jord såldes billigt till den som ville flytta dit.

Förklara gärna för mig varför massinvandring är en "katastrof".

Vi har haft "massinvandring" i många och och har fortfarande en av världens stabilaste välfärdsstater. Var är "katastrofen", menar du, att du får betala några kronor extra i skatt? Det skulle inte jag kalla för en "katastrof", men en av oss behöver uppenbarligen uppdatera sig om begreppets innebörd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Det är verkligen en prekär situation som kan gå åt vilket håll som helst. Alliansen kan tappa för att de vägrade ens samtala med S och därmed tvingade fram ett nyval. Vänsterblocket kan tappa för att de inte kompromissade tillräckligt, eller ens försökte förrän i sista sekunden. SD kan tappa för att de har visat att de inte står för Sveriges bästa utan för mer makt till sig.

För SDs kärnväljare var det förstås helt rätt val, allt annat hade varit ett svek liksom, men frågan är hur stor denna kärntrupp är. Den grupp som röstade på SD för att de var trötta på de mer traditionella politikerna, antingen rent allmänt eller i invandrarfrågan, kan mycket väl byta tillbaka till ett mer traditionellt parti nu när SD så tydligt visat att de inte har förmågan att ta något som helst ansvar för landet eller stabiliteten. Dock tyder ju eftervalanalyser på att de flesta som röstade på SD faktiskt röstade på dem enkom för deras invandringspolitik och inte på grund av missnöje, så det kanske inte påverkar deras resultat nämnvärt. Dock tror jag det är svårt för dem att växa sig särskilt mycket större än vad de är nu i alla fall. Närmare 80% har ju sagt att de aldrig kan tänka sig att rösta på SD och det är inte sannolikt att de lyckas locka alla övriga. För att man ska rösta på SD räcker det ju inte med att man håller med dom angående invandringspolitiken utan man måste också antingen hålla med dem om övriga frågor eller anse att invandringsfrågan är den enskilt viktigaste frågan, annars hade sannolikt något annat parti passat en bättre ändå. Sen finns de förstås en stor grupp som helt enkelt inte är så insatta men det går inte att veta hur de kommer rösta för de är uppenbarligen inte så smarta.

Det är ju det stora problemet med demokratin: De flesta vet långt innan valet vad de kommer rösta på eller i alla fall ner till ett par partier och dessa bryr sig partierna inte så mycket om för det krävs en hel del för att få dem att helt byta inriktning. De som avgör valet är istället de obestämda väljarna, de är de som partierna är tvungna att hörsamma, och de vet ju inte vad de vill och således blir det väldigt mycket idioti, enkla slagord och upprepningar i debatter osv. För hur ska man annars lycka övertyga dessa väljare som har haft en livstid på sig men ändå inte lyckats bestämma sig för ett block att rösta på. Logik eller fakta biter uppenbarligen inte på dem liksom.

FI kan gå framåt likväl som bakåt. Många som röstade på dem tidigare kan nog känna att deras röst var bortkastad men samtidigt kanske fler väljare som stod dem nära men som valde något annat på grund av att de låg så nära 4%-spärren kan tänka sig att rösta på dem nu om de anser att de har en chans. Jag röstade på dem sist men är inte säker på ifall jag kommer att göra det igen utan det beror på ifall jag bedömer att de har en chans att ta sig in. Visar opinionsundersökningar att de växer så kanske det kan ta fart ordentligt dock.

Jag skulle dock aldrig rösta på ett högerparti men samtidigt får man ju mer nyanserade åsikter ju äldre man blir och ju fler politiska samtal man har osv. När jag var yngre var det typ KPML(r) som gällde och M var ju bara idioter, nu ser jag ju att M har en del poänger i vissa frågor och att de förstås har tänkt till ordentligt de också innan de kommer med sina förslag, jag håller inte med om deras slutsatser eller så förstås men jag kan se att det finns en tanke bakom vilket jag hade svårt med när jag var yngre. Jag har heller inte röstat kommunistiskt på ganska många år. Å andra sidan har jag både S- och M-politiker både på jobbet och inom bekantskapskretsen och tittar jag på dem så blir det väldigt tydligt att jag står på rätt sida. De M-politiker jag känner är egoister som främst bryr sig om pengar och image typ, S-politikerna kan vara högtravande och självgoda men de har i alla fall förmågan att lyfta blicken från den egna plånboken och se de faktiska problem som finns i vårt samhälle och fundera på lösningar eller områden där de kan förbättras.

Hela omvalet är förstås ett slöseri med pengar och det finns inget som säger att situationen kommer att bli bättre efter nästa val men samtidigt var det ju inte hållbart med en minoritetsregering och en opposition i majoritet (Alliansen + SD). För mig rent egoistiskt så är det positivt för mitt företag tjänar en massa pengar på ett val från båda sidor så mitt jobb blir lite säkrare och det kanske ger utrymme för lite högre löneökning till våren eller så. För samhället i stort är det dock negativt med ett sådant slöseri med pengar helt i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det var synd att Löfven inte fick till det, upplever honom som en hygglig prick som faktiskt ser till folkets bästa.

Som allians-röstare dom senaste 8 åren håller jag faktiskt med. Har faktiskt inget emot Löfven.
Romson och Fridolin däremot, dom två har snabbt sjunkit i mina ögon dom senaste månaderna.

Ifall en majoritetsregering där Alliansen styr är utesluten ser jag nästan lika gärna en majoritetsregering bestående av enbart S. Tyvärr lär inget av detta hända.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett nyare exempel är Nordamerika på 1800-talet, där "massinvandring" direkt uppmuntrades och jord såldes billigt till den som ville flytta dit.

Ingen välfärdsstat fanns i Nordamerika. Antingen jobbade du, eller så svalt du. Så enkelt var det. Det känns som en bra lösning på svenska invandringsproblem, eller hur? Inga mer bidrag - jobba eller svälta ihjäl.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett nyare exempel är Nordamerika på 1800-talet, där "massinvandring" direkt uppmuntrades och jord såldes billigt till den som ville flytta dit.

Förklara gärna för mig varför massinvandring är en "katastrof".

Vi har haft "massinvandring" i många och och har fortfarande en av världens stabilaste välfärdsstater. Var är "katastrofen", menar du, att du får betala några kronor extra i skatt? Det skulle inte jag kalla för en "katastrof", men en av oss behöver uppenbarligen uppdatera sig om begreppets innebörd.

Men jösses,försöker du jämföra Nordamerika under 1800/början av 1900-talet med Sverige en bra bit in på 2000-talet? Verkligen samma förutsättningar som rådde då som nu eller? Ska svärmen av outbildade Mena invandrare bli självförsörjande bönder här i Sverige eller vad menar du...skrattretande.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

För samhället i stort är det dock negativt med ett sådant slöseri med pengar helt i onödan.

Äsch, så negativt, sätt det i perspektiv! Om politikerna ser till att undvika nästa Nuonaffär så har vi 37.5 miljarder i annars rent förlorat kapital [SVD] att ta av.

Hörde en siffra på att ett ordinarie val kostade ca en halv miljard att organisera, så då kan vi finansiera denna demokratiska process i 300 år! Extravalet till riksdagen skulle dessutom bara kosta närmre en kvarts miljard, så alternativt skulle vi kunna unna oss ett extraval per ordinarie valrörelse fram till år 2614. Det spekuleras redan i att Nuon kommer kosta bortåt 20 miljarder till [DN], så vi kan utöver valfinansieringen passa på att bekosta hela infrastrukturförändringen i det västsvenska paketet utan trängselskatt, och därtill bjuda alla invånare i Göteborg på en veckas kryssning i Medelhavet, en solhatt och ett paket glass som tack för besväret. Pengar är inget problem!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Sluta krångla nu, jag vill ha ett enkelt svar. Vem är bäst: Messi eller Ron… förlåt, vad är bäst: höger eller vänster? Om alternativen är mer komplicerade än så eller om de inte går att sammanfatta i en klatschig mening (gärna i en tweet) så är jag inte intresserad.

Flåt jag ska försöka bättre.

Kulturmarxisterna är Vänster åt, Kontorsnissarna Höger åt; Men SD dom är Rakåt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ingen välfärdsstat fanns i Nordamerika. Antingen jobbade du, eller så svalt du. Så enkelt var det. Det känns som en bra lösning på svenska invandringsproblem, eller hur? Inga mer bidrag - jobba eller svälta ihjäl.

Vi har etniska Svenskar som jobbar, och vi har etniska Svenskar som går på bidrag. Samma sak är det med invandrare, men av någon anledning som jag inte begriper så är det tydligen skillnad?

Skrivet av tEan:

Men jösses,försöker du jämföra Nordamerika under 1800/början av 1900-talet med Sverige en bra bit in på 2000-talet? Verkligen samma förutsättningar som rådde då som nu eller? Ska svärmen av outbildade Mena invandrare bli självförsörjande bönder här i Sverige eller vad menar du...skrattretande.

Jag vill påstå att Sverige idag inte hade varit en välfärdsstat utan invandring. Så du kan ta Sverige 2014 som ett exempel också,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Alliansen gick inte igenom en budgetvotering, Alliansen gick igenom fyra budgetvoteringar i minoritet.

Jag kommer inte ihåg, men hur fick de till sist igenom sin budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi har etniska Svenskar som jobbar, och vi har etniska Svenskar som går på bidrag. Samma sak är det med invandrare, men av någon anledning som jag inte begriper så är det tydligen skillnad?

Jag vill påstå att Sverige idag inte hade varit en välfärdsstat utan invandring. Så du kan ta Sverige 2014 som ett exempel också,

Ingen som påstått att arbetskraftsinvandring(Valloner på 1600-talet finnar under andra hälften av 1900-talet) inte har varit bra för Sverige. Men massinvandringen av outbildade Mena invandrare under 2000-talet är bara väldigt kostsam och inte till gagn överhuvudtaget för Sverige...punkt

Som någon annan länkade http://www.lasningen.se/wp-content/uploads/2014/04/Lasningen-... .Mycket läsvärd men som vanligt förtigs den av PK-media och makteliten som vanligt

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett nyare exempel är Nordamerika på 1800-talet, där "massinvandring" direkt uppmuntrades och jord såldes billigt till den som ville flytta dit.

Lul..Kul att du inser hur korkat det var att ta jämföra Mesopotamien med Sverige! Men Nordamerica är tyvärr ännu ett riktigt misslyckat exempel! Vilken välfärd menar du fanns i Nordamerika? Det var ett enorm, glest befolkad kontinent utan identitet och utan system, utan folk*. Ingen fick ett nickel gratis där. Alla fick skapa sin egen lycka. Helt ojämförbart med dagens moderna välfärdsstater på alla tänkbara nivåer. Dessutom var i princip ALLA som "skapade" USA och Canada kristna europeer. De var i sammanhanget relativt homogena.

Try again!

Skrivet av Ozzed:

Förklara gärna för mig varför massinvandring är en "katastrof".

Katastrof är subjektivt. Men Minus 200+ miljarder i statskassan varje år är för mig en katastrof. Det har ju betytt nedmonterat försvar, nedmonterad välfärd, en skola i fritt fall, vi sjunker som en sten i välfärdsligan, utanförskapsområden ökar så kraftigt att sjuklövern beslutade att sluta räkna dem, no go zoner för polisen, judehat, ordet islamofobi, exploderande gängkriminalitet, exploderande tiggeri, extremt ökande brutala våldtäkter mm mm.

Skrivet av Ozzed:

Vi har haft "massinvandring" i många och och har fortfarande en av världens stabilaste välfärdsstater. Var är "katastrofen", menar du, att du får betala några kronor extra i skatt? Det skulle inte jag kalla för en "katastrof", men en av oss behöver uppenbarligen uppdatera sig om begreppets innebörd.

Du kanske inte är en person som har drabbats av den kriminalitet och de konflikter som följer i massinvandringens spår. Men tag det lugnt, det blir din tur till slut ska du se. Synd bara att ditt tänkande är så pass begränsat att du inte kan se utanför din egen personliga sfär. Hade fler kunnat det, så hade vi inte haft den situation vi har idag.

*Bortsett från indianerna då. Och vi vet ju hur bra det gick för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Ingen som påstått att arbetskraftsinvandring(Valloner på 1600-talet finnar under andra hälften av 1900-talet) inte har varit bra för Sverige. Men massinvandringen av outbildade Mena invandrare under 2000-talet är bara väldigt kostsam och inte till gagn överhuvudtaget för Sverige...punkt

Som någon annan länkade http://www.lasningen.se/wp-content/uploads/2014/04/Lasningen-... .Mycket läsvärd men som vanligt förtigs den av PK-media och makteliten som vanligt

Blir det mera sant för att du säger "punkt" menar du? Väldigt låg nivå nu måste jag säga.

Sverige har haft "massinvandring" så pass länge så om det nu är så farligt som SD vill göra gällande skulle vi nog inte ha en av Europas starkaste ekonomier.

Folk hyllar gärna alliandens ekonomiska politik men "råkar glömma" att en viktig del i den är en human och tillåtande invandringspolitik, både vad gäller flyktingar och arbetskraftsinvandring.

Ska man göra något åt ekonomin så borde man enligt mig i så fall ta tag i och titta på om det finns några etniska Svenskar som bidragsfuskar, och sedan försöka stoppa det. Det känns långt vettigare än att spotta och sparka på de som redan ligger ner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ingen välfärdsstat fanns i Nordamerika. Antingen jobbade du, eller så svalt du. Så enkelt var det. Det känns som en bra lösning på svenska invandringsproblem, eller hur? Inga mer bidrag - jobba eller svälta ihjäl.

Grattis, du snuddade just vid en sanning där! En massiv invandring från tredje världen omöjliggör ett välfärdssamhälle av det snitt vi haft ett tag i Sverige. Glöm vård åt alla, glöm utbildning åt alla, glöm en värdig ålderdom etc.

Det har varit högerns plan från början att skapa en ny underklass av hopplöst dåligt utbildade människor som står maximalt långt från arbetsmarknaden och samhället i stort. Denna underklass skall användas som murbräcka för att knäcka välfärdsstaten. Och man har lyckats kanonbra. Vår sysselsättningsgrad är snart så pass låg att "det gamla Sverige" inte kan fungera. Välkommen united states of Sweden där lågutbildade människor sköter tre enkla jobb och ändå inte klarar av sin ekonomi. Precis som i USA. Well done!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Lul..Kul att du inser hur korkat det var att ta jämföra Mesopotamien med Sverige! Men Nordamerica är tyvärr ännu ett riktigt misslyckat exempel! Vilken välfärd menar du fanns i Nordamerika? Det var ett enorm, glest befolkad kontinent utan identitet och utan system, utan folk*. Ingen fick ett nickel gratis där. Alla fick skapa sin egen lycka. Helt ojämförbart med dagens moderna välfärdsstater på alla tänkbara nivåer. Dessutom var i princip ALLA som "skapade" USA och Canada kristna europeer. De var i sammanhanget relativt homogena.

Try again!

Katastrof är subjektivt. Men Minus 200+ miljarder i statskassan varje år är för mig en katastrof. Det har ju betytt nedmonterat försvar, nedmonterad välfärd, en skola i fritt fall, vi sjunker som en sten i välfärdsligan, utanförskapsområden ökar så kraftigt att sjuklövern beslutade att sluta räkna dem, no go zoner för polisen, judehat, ordet islamofobi, exploderande gängkriminalitet, exploderande tiggeri, extremt ökande brutala våldtäkter mm mm.

Du kanske inte är en person som har drabbats av den kriminalitet och de konflikter som följer i massinvandringens spår. Men tag det lugnt, det blir din tur till slut ska du se. Synd bara att ditt tänkande är så pass begränsat att du inte kan se utanför din egen personliga sfär. Hade fler kunnat det, så hade vi inte haft den situation vi har idag.

*Bortsett från indianerna då. Och vi vet ju hur bra det gick för dem.

Som vanligt så klarar du inte av något så enkelt som att föra en diskussion utan att direkt ta till personangrepp. Suck. Jag ser ingen mening med att behöva bemöta dina "argument" då vem som helt som läser borde kunna se att hela ditt inlägg är en enda stor självmotsägelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Det är verkligen en prekär situation som kan gå åt vilket håll som helst. Alliansen kan tappa för att de vägrade ens samtala med S och därmed tvingade fram ett nyval. Vänsterblocket kan tappa för att de inte kompromissade tillräckligt, eller ens försökte förrän i sista sekunden. SD kan tappa för att de har visat att de inte står för Sveriges bästa utan för mer makt till sig.

Skulle knappast säga att alliansen vägrad att tala med S, sättet och framförallt tidpunkten när man väl ville förhandla gjorde det totalt omöjligt för allianspartierna att göra något annat än vad de gjorde.

Är övertygad om att Löfven var en lysande förhandlare i facksammanhang, men en stor skillnad i de förhandlingarna mot politik är att i förhandling mellan arbetsgivare och fackförening så är i båda sidor i princip alltid intresserade av en lösning. I politik, framförallt om det föreligger risk för ett extraval, så handlar det om en skönhetstävling med oss väljare som jury. Där är det till och med troligt att vissa parter är överhuvudtaget inte intresserade av en lösning då man, i många fall med rätta, anser att det kommer gynna sin egen status hos väljarna. Löfven verkar överhuvudtaget inte kunna hantera den situationen, d.v.s. han framstår inte alls som lika bra politiker som han var fackpamp.

Känns som Löfven nu gjort vad han uppfattar ungefär motsvarar strejk i facksammanhang, vägra låta talmannen göra ett försök i regeringsfrågan och i stället utlysa extraval.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ska man göra något åt ekonomin så borde man enligt mig i så fall ta tag i och titta på om det finns några etniska Svenskar som bidragsfuskar, och sedan försöka stoppa det. Det känns långt vettigare än att spotta och sparka på de som redan ligger ner.

Det var ju precis detta Alliansen gjorde efter valet 2006. Då gormade vänstern att det finns inget bidragsfusk och att Alliansen sparkade på de som redan låg ner. Människor glömmer verkligen fort.

I den lilla håla där jag växte upp fanns det gott om människor som gärna levde på bidrag och de som fuskade tills sig bidrag hymlade inte med det utan folk gjorde snarare nästan tummen upp åt dessa personer. Det har av någon konstigt anledning alltid varit mer accepterat att gå på bidrag i Sverige än att göra karriär och tjäna bra med pengar. Då är man en egoist som självklart borde känna lycka över att staten vill ta en allt större del av det du tjänar och ge till andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Blir det mera sant för att du säger "punkt" menar du? Väldigt låg nivå nu måste jag säga.

Sverige har haft "massinvandring" så pass länge så om det nu är så farligt som SD vill göra gällande skulle vi nog inte ha en av Europas starkaste ekonomier.

Folk hyllar gärna alliandens ekonomiska politik men "råkar glömma" att en viktig del i den är en human och tillåtande invandringspolitik, både vad gäller flyktingar och arbetskraftsinvandring.

Ska man göra något åt ekonomin så borde man enligt mig i så fall ta tag i och titta på om det finns några etniska Svenskar som bidragsfuskar, och sedan försöka stoppa det. Det känns långt vettigare än att spotta och sparka på de som redan ligger ner.

Nej,inte för att jag säger punkt utan för att flera framstående nationalekonomer säger det(har du ens försökt läst det som skrivs i länken jag gav?) Att du sedan inte förstår hur uppåt väggarna fel dina sammanliknelser med 1800-talets invandring till Nordamerika blir gör det väldigt svårt att ta dej på allvar.

Den invandring som sker i Sverige nu kostar pengar,massor med pengar,och kan inte liknas vid någon invandring vi haft till det här landet förr.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.