Problem med responstid (MS)

Permalänk

Problem med responstid (MS)

Hej!

Jag ber om ursäkt ifall tråden hamnat fel.

Jag sitter på en ADSL-lina (telejack) från Tele2 och har under de senaste månaderna haft otroliga problem med MS-lagg. Det inträffar ofta mot kvällen mellan 20-22 och håller på tills det är dags för kudden. I övrigt funkar internet under dagar och eftermiddagar. Jag har en Thomson TG585 v8 som router.

Bredbandskollen visar att jag tar emot filer/skickar filer lika snabbt oavsett när jag gör testet. Det som skiljer är responstiden, den går upp kraftigt under kvällen.

Normalt brukar jag pinga 23ms mot sunet.se och när det börjar spöka med responstiden hoppar min ms mellan 56-70 mot sunet.se. Spelen blir ospelbara då jag pingar ca 300 i CSGO och 800-900 i WoW.

Är roten till problemet TELE2? Med tanke på att det under vissa perioder fungerar helt felfritt har jag svårt att tro att det är min router som krånglar?

MVH

Permalänk
Medlem

Roten till det onda är antagligen överhörning i telekablarna. När flera använder bredbandet i området, på kvällskvisten, så blir detta mer uppenbart. Station och modem får flera "fel" på datapaketen som exempelvis skickas om för att få det rätt, men inte så mycket att du tappar datagenomströmningen. I modemet (och för tekniker, i stationen) kan man se detta tydligt i loggar och något du kan felanmäla... det finns kompensering för detta för tekniker att göra (du får några mer ms i latens, 3-5 kanske) men den största mängden av fel försvinner. Hur som helst, felanmäl, nämn att det troligen är överhörning... be att få återkopplad. Det kommer inte att hjälpa om du byter leverantör. (Om det nu är detta fel), felet är helt enkelt kablarna.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T