Rekommendera mig en bra dockningsstation

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2008

Rekommendera mig en bra dockningsstation

Får inte plats med alla diskar och ssd:er i min miditowerlåda så jag undrar vilken/vilka dockningsstationer ni kan rekommendera? Skulle inte vara fel om den också hade stöd för e-sata då jag tycker usb 3.0 fortfarande är för långsamt speciellt för ssd.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Försöker du docka en... stationär?

Kan du inte bara skaffa expansionskort med E-Sata? (eller ännu bättre, intern Sata) om du nu inte ska ta med dig SSDn.
Sen hade jag satt SSDna i de bästa och snabbaste uttagen i datorn, och ev mekaniska hårddiskar på USB3, extra Sata kort, för att få bästa prestanda.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Paddanx:

Försöker du docka en... stationär?

Kan du inte bara skaffa expansionskort med E-Sata? (eller ännu bättre, intern Sata) om du nu inte ska ta med dig SSDn.
Sen hade jag satt SSDna i de bästa och snabbaste uttagen i datorn, och ev mekaniska hårddiskar på USB3, extra Sata kort, för att få bästa prestanda.

Var har jag skrivit att jag ska docka en stationär?

Mmm expansionskort med e-sata kanske vore något.

Vilket e-sata kort kan du rekommendera? Ett annat problem är var jag ska lägga hårddiskarna när jag kopplat dem till expansionskortet. Med en dockningsstation kan man iallafall docka dem så de håller sig fast.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Klappis:

Var har jag skrivit att jag ska docka en stationär?

Mmm expansionskort med e-sata kanske vore något.

Vilket e-sata kort kan du rekommendera? Ett annat problem är var jag ska lägga hårddiskarna när jag kopplat dem till expansionskortet. Med en dockningsstation kan man iallafall docka dem så de håller sig fast.

Jag tolkade från "miditowerlåda", då detta är så vitt jag vet, stationär dator.

Vet själv inga vettiga "dockningsstationer" till detta, men det finns ju externa hårddisk kabinettet du kan sätta allt i. Alt så flyttar du de diskarna som har lagring till en NAS och lägger in SSDn i ditt nuvarande system.
Även om du skulle ha en "docka" så blir ju dennas bandbredd oftast flaskhalsen, och jag tvivlar på att de klarar mer än 500MB/s totalt heller (via tex PCI-E 1x).

Ang esata, var det länge sedan jag köpte dessa, men det beror på prestanda kraven. Det finns billigare från Highpoint jag brukade köra, men om de är lika bra nu vågar jag inte lova.

Sen är många av dem 1X PCI-E begränsade, så de kan bara mata ut 500MB/s max teoretisk prestandan totalt över alla portarna, därför rekommenderade jag att du använder vanliga hårddiskarna istället för SSD på de portarna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=554561 är väl den billigaste highpoint kontrollern med e-sata idag.
De är lite svåra att få tag i ser jag, då det säljs så få liknande kort idag (då de flesta moderkort idag har 6-10 Sata platser).

Där finns en del billigare om du bara vill ha något enkelt: (det är lite svårt att få prisjakt att bara visa PCI-E till eSata märkte jag). Kör du Windows så brukar de flesta fungera bra.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Paddanx:

Jag tolkade från "miditowerlåda", då detta är så vitt jag vet, stationär dator.

Vet själv inga vettiga "dockningsstationer" till detta, men det finns ju externa hårddisk kabinettet du kan sätta allt i. Alt så flyttar du de diskarna som har lagring till en NAS och lägger in SSDn i ditt nuvarande system.
Även om du skulle ha en "docka" så blir ju dennas bandbredd oftast flaskhalsen, och jag tvivlar på att de klarar mer än 500MB/s totalt heller (via tex PCI-E 1x).

Ang esata, var det länge sedan jag köpte dessa, men det beror på prestanda kraven. Det finns billigare från Highpoint jag brukade köra, men om de är lika bra nu vågar jag inte lova.

Sen är många av dem 1X PCI-E begränsade, så de kan bara mata ut 500MB/s max teoretisk prestandan totalt över alla portarna, därför rekommenderade jag att du använder vanliga hårddiskarna istället för SSD på de portarna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=554561 är väl den billigaste highpoint kontrollern med e-sata idag.
De är lite svåra att få tag i ser jag, då det säljs så få liknande kort idag (då de flesta moderkort idag har 6-10 Sata platser).

Där finns en del billigare om du bara vill ha något enkelt: (det är lite svårt att få prisjakt att bara visa PCI-E till eSata märkte jag). Kör du Windows så brukar de flesta fungera bra.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=...

Tack för det detaljerade svaret! Jag kanske borde vara mer detaljerad i min fråga. Jag har alltså e-sata portar på moderkortets bakplåt som jag vill utnyttja. Tänkte köpa en vanlig hårddiskdocka men de brukar oftast föra med sig problem. Köpte för inte så längesen en från Amazon och kompatibiliteten mellan den och e-sata portarna som sköts av Marvell kretsen är obefintlig. Kan inte läsa SMART-värdena på SSDn om den sitter i hdd hdd dockan mm. Dock funkar det felfritt med en kina hdd docka jag köpte på ebay konstigt nog. Men i vilket fall så även om hdd dockor kan vara smidiga i sig så har de oftast kompatibilitetsproblem speciellt när de ska ha med tredjeparts kretsar att göra med som Marvell och liknande.

Med expansionskort som du säger så de nog PCI-E begränsade. Lite pest och kolera. Men tack ändå för tipsen ska kolla in dem.

Ja att mitt moderkort har många SATA-portar hjälper nog inte så mycket då jag ändå inte har möjlighet att sätta in fler hdd's i datorn. En SSD kanske är möjligt dock. Den får ligga på golvet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005

Det du menar med "docka" är alltså ett externt hårddiskkabinett, blir nog lättare att hitta om du söker på rätt sak. "Docka" brukar man använda t.ex. när man ska koppla in en laptop till extern skärm, tangentbord osv.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av PuMaH:

Det du menar med "docka" är alltså ett externt hårddiskkabinett, blir nog lättare att hitta om du söker på rätt sak. "Docka" brukar man använda t.ex. när man ska koppla in en laptop till extern skärm, tangentbord osv.

Jag utgick snabbt från Prisjakt som kallar de dockningsstationer. Maila dem om det

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av PuMaH:

Dockningsstation för interna hårddiskar, inte omöjligt att dom funnits i 10år.. hette samma sak då.

USB 3.1 är 10ggr snabbare än 3.0, men det är nog för tidigt för det.

Vet tyvärr inte vilka märken som är bäst på dockninstationer.. men den här från Sharkoon verkar intressant då den kan ta fyra diskar sammtidigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Klappis:

Jag utgick snabbt från Prisjakt som kallar de dockningsstationer. Maila dem om det

Jag trodde att det var något sånt här du ville ha:
https://www.komplett.se/silverstone-sst-ts231u-hdd-chassi/816...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Alpha77:

Dockningsstation för interna hårddiskar, inte omöjligt att dom funnits i 10år.. hette samma sak då.

USB 3.1 är 10ggr snabbare än 3.0, men det är nog för tidigt för det.

Vet tyvärr inte vilka märken som är bäst på dockninstationer.. men den här från Sharkoon verkar intressant då den kan ta fyra diskar sammtidigt.
http://gadgetsin.com/uploads/2011/04/sharkoon_sata_quickport_...

Köpte just en Sharkoon på Amazon. Just den fungerar inte alls med Marvell kretsen genom e-sata. Funkar utmärkt med USB dock. Men Amazon var ändå så snälla och betala tillbaka alla pengarna. Sharkoon hade ingen aning om vad felet beror på. Jo tjena!

Denna var det!

http://www.amazon.de/dp/B004FG9QHS/ref=pe_386171_37038021_TE_...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2009

Det finns adaptrar så att du kan sätta 2 2,5 diskar i en PCI-plats i chassit. Ofta har man några över om man inte kör sli. 1,5 plats tar dom nog. Om du har sataportar men inte fysisk plats. Deltaco har sådana . Har 4 ssd i sådana.

ASUS P9X79 | RX 580 | Corsair DDR3 XMS3 8x8Gb | Intel I7 3820 | 2x Samsung 840 Pro 256Gb + 1 Intel 520 256 + 1 Crucial M500 256Gb
DELL XPS 15 | I7 | 512GB | 16GB ram | 4K EYEFINITY

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av orig_rejser:

Det finns adaptrar så att du kan sätta 2 2,5 diskar i en PCI-plats i chassit. Ofta har man några över om man inte kör sli. 1,5 plats tar dom nog. Om du har sataportar men inte fysisk plats. Deltaco har sådana . Har 4 ssd i sådana.

Tack för tipset men dessa adaptrar är nog lite för små för min Antec Solo 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2011

SSD kan man tejpa på baksidan av moderkortsplåt eller annan yta, bör frigöra lite 3.5" platser. Räcker inte det, skaffa ett chassi med fler platser för hårddiskar och sälj ditt nuvarande.

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av PuMaH:

Det du menar med extern hårddiskkabinett är alltså en USB-docka.Två fel blir inte ett rätt. Ett kabinett omsluter, en docka är öppen. TS användning av begreppet dockningsstation är i sammanhanget helt korrekt i sitt kontext enligt gällande grammatik och satslära - inte att förväxla med bristande kunskap hos läsaren.

Ett extern chassi/kabinett är i mitt tycke att föredra, förutsatt att lämpligt gränssnitt kan erhållas.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det du menar med extern hårddiskkabinett är alltså en USB-docka.Två fel blir inte ett rätt. Ett kabinett omsluter, en docka är öppen. TS användning av begreppet dockningsstation är i sammanhanget helt korrekt i sitt kontext enligt gällande grammatik och satslära - inte att förväxla med bristande kunskap hos läsaren.

Ett extern chassi/kabinett är i mitt tycke att föredra, förutsatt att lämpligt gränssnitt kan erhållas.

Det här har vi ju redan gått igenom om du läser hela tråden.

Jag vet att det finns "dockor" för hårddiskar, däremot förstår jag inte varför man skulle vilja ha det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av PuMaH:

Det här har vi ju redan gått igenom om du läser hela tråden.

Jag vet att det finns "dockor" för hårddiskar, däremot förstår jag inte varför man skulle vilja ha det.

Är väl mest för att interna diskar är billigare att köpa än externa..
Sedan är det ju otroligt mycket smidigare att komma åt innehållet på en lös disk, än att behöva öppna datorn och montera den och leta rätt på en SATA-sladd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Jag kör interna diskar liggandes på golvet med kablar dragna ut från baksidan. Inget att rekommendera för stationär drift men duger till backupkörningar några timmar/månad.

+ låg kostnad, några tior för kablar
+ kör "äkta" AHCI i full fart
+ inget skruvande

- se upp med katter, hundar, ungar och andra störningsmoment

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Dec 2003

Om jag förstått dig rätt så är det detta du är ute efter.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=336#rparams=m=s19812911...
Bara att välja hur många hårddiskplatser du behöver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

Det finns ju flera alternativ att fylla chassit med fler diskar än vad standard tillåter.
Superbudget blir dubbelhäftande tejp, men det finns ju även bättre lösningar.

2x 2,5" i PCI-plats.
1x 3,5 + 2x 2,5 i 5,25" plats
4x 2,5" diskar i 5,25" plats
4x 2,5" diskar i 5,25" plats (med fläktar)

Komplettera med ett valfritt kontrollerkort för Sata