Problem med frysningar och BSOD

Permalänk
Medlem

Problem med frysningar och BSOD

Som några andra tidigare skrivit så har även jag problem med att spelet fryser till och jag får blåskärm.

Jag har WhoCrashed installerad och där står det följande:

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump Crash dumps are enabled on your computer. On Tue 2014-12-02 22:52:02 GMT your computer crashed crash dump file: C:\Windows\Minidump\120214-11590-01.dmp This was probably caused by the following module: atapi.sys (0xFFFFF88000E9C805) Bugcheck code: 0xD1 (0xFFFFE4801100EE94, 0xB, 0x0, 0xFFFFF88000E9C805) Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL file path: C:\Windows\system32\drivers\atapi.sys product: Microsoft® Windows® Operating System company: Microsoft Corporation description: ATAPI IDE Miniport Driver Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high. This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time. On Tue 2014-12-02 22:52:02 GMT your computer crashed crash dump file: C:\Windows\memory.dmp This was probably caused by the following module: atapi.sys (atapi+0x1805) Bugcheck code: 0xD1 (0xFFFFE4801100EE94, 0xB, 0x0, 0xFFFFF88000E9C805) Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL file path: C:\Windows\system32\drivers\atapi.sys product: Microsoft® Windows® Operating System company: Microsoft Corporation description: ATAPI IDE Miniport Driver Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high. This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

Jag har även speedfan installerad och där ser det ut så här:
http://www.ladda-upp.se/bilder/nkkraosftmkekx/

Jag kan se att mitt system är väldigt varmt men då jag aldrig har mätt temperaturer tidigare så har jag inget att jämföra med.

Mitt system:
Moderkort: Gigabyte EP35-DS4
CPU: GenuineIntel Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz Intel586
GPU: Asus Geforce GTX 465 (drivrutin 344.75)
Minne: 4GB Corsair
SSD: OCZ Vertex3 120GB

Har precis installerat om hela datorn då jag plötsligt börjat få BSOD, sedan fortsatte det likadant efteråt. Jag kan surfa och göra allt annat på datorn men så fort jag vill spela så kraschar datorn.

Permalänk
Avstängd

Verkar vara något med en antingen en DVD eller en HDD. Har du något kopplat som är IDE fortfarande? Prova att dra ut din DVD-spelare. Och kör. Annars brukar WOW inte klara dåliga minnen.

Permalänk
Medlem

Tycker du att speedfan ger ett trovärdigt intryck med -2 grader på en sensor?
Glöm inte att installera alla drivrutiner till ditt moderkort, lätt att glömma vid ominstallering.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

frankof: Ja stämmer jag ska installera alla drivrutiner på nytt, hade glömt bort att göra det efter ominstallationen. Tack för upplysningen, jag var helt inne i att få spelet att fungera därav glömde/missade jag att installera senaste drivrutinerna.

Jag löste problemet genom att avinstallera mina addons försöka starta spelet och det funkade. Det verkar som om att jag hade någon addon som var felkodad eller liknande som fick mitt system att hänga sig. Förmodligen var det minnena som inte kunde hantera det vilket ledde till blåskärm.

Hur som haver till den som får liknande problem prova ta bort addons och lägg till dom en efter en tills du vet vilken som resulterar i blåskärm.