SSD dyker upp i Bios men känns ej igen på datorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

SSD dyker upp i Bios men känns ej igen på datorn

Som rubriken lyder på dyker det upp en SSD i bios och har gjort så väldigt länge men när jag går in i mitt operativsystem windows 8.1 Så finns disken inte. Ibland har ssd:et dykt upp lite då och då fast som en "tom" fil och när jag klickar på den finns alla mina filer kvar där men sen ska den gömma sig ännu en gång.

Jag har gått till disk hantering men där syns inte SSD:en. Jag har lagt några klickar på "rescan" (använder engelsk operativ, för jag föredrar det) men samma resultat som innan: den disken som borde synas är inte där.

Jag har läst via google's källor att om SSD:n finns i bios:en så borde det inte vara några problem med att kunna hitta den igen, men det är något som jag alltså inte gör.

Jag har två stycken SSD:n på datorn. Den ena är kingstone på 120gb och den nu som havera är OCZ Vertex Plus även också på 120gb.
Dilemmat inträffade helt plötsligt med en normal användning, vilket betyder att jag använde den disken mest för att spela. Dock är inte garanti aktuellt då det var ett långt tag sen som jag köpte den.

Händelsen inträffade för 2 månader sen, o hade hoppats att det skulle lösa sig självt men icke.

Så ville kolla med er hur man löser det här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2003

Har du testat och sett hur det beter sig med en live linux dist alternativt att sätta disken i en vagga/externt kabinett?
Har själv haft liknande fel med en mekanisk disk som inte ville fungera i windows men körde jag den i ett externt case så fungerade det att rädda filerna.

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |