Får bara ~350Kbps fastän jag har ~3.5Mbps (Telenor)

Permalänk
Medlem

Får bara ~350Kbps fastän jag har ~3.5Mbps (Telenor)

Tjena klockers, jo det är så att när jag laddar ner spel (Steam, origin mm) så får jag bara ca 350kbps medans jag ska ha ca 3.5mbps. Har testat några internetsnabbhets testande hemsidor och det jag får är ca 3.5mbps. Jag använder usb-tether från min mobil då det är frisurf

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem

Även om du använder olika enheter överallt så skulle jag säga att du får exakt som förväntat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Även om du använder olika enheter överallt så skulle jag säga att du får exakt som förväntat.

Vet inte om jag är dum eller så, men varför får jag mindre/segare än det jag ''ska'' ha?

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem

Är det byte eller bit du mäter? Normalt mäts nedladdningshastigheter i alla fall utom just från internetleverantörer i byte/s. Medan leverantörer mäter bit/s. Det går 8 bit på en byte så 3.5 megabit/s = 440 kilobyte/s eller kB/s som man skriver.

Permalänk
Medlem

tror du blandar ihop bitar och byte

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Är det byte eller bit du mäter? Normalt mäts nedladdningshastigheter i alla fall utom just från internetleverantörer i byte/s. Medan leverantörer mäter bit/s. Det går 8 bit på en byte så 3.5 megabit/s = 440 megabyte/s eller MB/s som man skriver.

Nu blev det inte rätt

hur får du 3.5megabit till 440 megabyte/s???????????

3.5megabit blir ca 440Kilobyte/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Är det byte eller bit du mäter? Normalt mäts nedladdningshastigheter i alla fall utom just från internetleverantörer i byte/s. Medan leverantörer mäter bit/s. Det går 8 bit på en byte så 3.5 megabit/s = 440 megabyte/s eller MB/s som man skriver.

Hmm, på speedtest.net så visar den 3.69mbps och i origin download så visar den bara 457.37 vilket jag antar är kbps eftersom origin visar ej vad det är men steam visar kbps.

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Nu blev det inte rätt

hur får du 3.5megabit till 440 megabyte/s???????????

3.5megabit blir ca 440Kilobyte/s

Jaha, tackar, så 3.5 megabit är ca 440 kilobyte/s.. tror jag har förstått det

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Nu blev det inte rätt

hur får du 3.5megabit till 440 megabyte/s???????????

3.5megabit blir ca 440Kilobyte/s

Skrivet av Dragneel:

Hmm, på speedtest.net så visar den 3.69mbps och i origin download så visar den bara 457.37 vilket jag antar är kbps eftersom origin visar ej vad det är men steam visar kbps.

Det är givetvis kilobyte det ska stå tack. Dragneel du får mer än den utlovade hastigheten så var nöjd med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragneel:

Hmm, på speedtest.net så visar den 3.69mbps och i origin download så visar den bara 457.37 vilket jag antar är kbps eftersom origin visar ej vad det är men steam visar kbps.

Just i detta fallet är 0.457 angivet i MB/s (MegaByte per sekund) medans hastighetsmätningen anger Mb/s (MegaBit per sekund). Ett stort eller litet "B" gör stor skillnad. Observera konverteringen från Kilo (10^3) till Mega(10^6).

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Det är givetvis kilobyte det ska stå tack. Dragneel du får mer än den utlovade hastigheten så var nöjd med det

Ah tackar, men nja nu är den nere vid ca 380 kilobytes men det är säkert bara normalt.. Tack för alla som hjälpte mig!

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragneel:

Hmm, på speedtest.net så visar den 3.69mbps och i origin download så visar den bara 457.37 vilket jag antar är kbps eftersom origin visar ej vad det är men steam visar kbps.

Du MÅSTE ha koll på STORA och små bokstäver när du skriver

Kbps = Kilo bit per sec
KBps = Kilo Byte per sec

1 KBps = 8 Kbps

Mbps = Mega bit per sec
MBps = Mega Byte per sec

1 MBps = 8 Mbps

457KBps är nästan exakt 3.69Mbps

Permalänk
Medlem

Tror att TS menar att han har 3.5Mbit lina och kan ladda ner med 350KB/s
Och är det så, så är hastighet nästan som förväntat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du MÅSTE ha koll på STORA och små bokstäver när du skriver

Kbps = Kilo bit per sec
KBps = Kilo Byte per sec

1 KBps = 8 Kbps

Mbps = Mega bit per sec
MBps = Mega Byte per sec

1 MBps = 8 Mbps

457KBps är nästan exakt 3.69Mbps

Det är kbps och kBps. Kilo har lilla k som enhet:)

EDIT: finns tydligen en standard där KB är rätt, medan det är kB i SI-systemet.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?