Vilket är enklaste sättet att clona en disk i bärbar till en ny ssd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Vilket är enklaste sättet att clona en disk i bärbar till en ny ssd?

Har en bärbar med mekanisk disk som förutom att jag knappt klarar använda mekaniska diskar mer även klickar regelbundet vid idle så är rädd den skall lägga av.

Hdn har redan crashat en gång och var på gång att köpa ny men lyckades efter många om och men få den formaterad och installerade windows igen och den har hållt i ett par år till nu men vill ej chansa mer och trött på att den är så slö.

Iaf tänkte först man kunde koppla en ny ssd till usb via nån adapter och clona disken i den bärbara och sen byta. Men verkar som usb - sata adaptrar var hyffsat dyra för att bara använda typ en gång så känns som bortkastade pengar eller det finns billiga lösningar som inte kostar 2-300kr?

Är enklaste då att koppla båda diskarna till min stationära och sen clona den mekaniska till ssdn? Är win 7 och inget uefi etc på den bärbara så känns ej så lönt att installera om allt.
Har ngn här gjort detta förr? Kanske kan rekommendera ngt bra cloningsprogram så allt kommer med?

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Filipstad
Registrerad
Mar 2004

Acronis TrueImage.. Grymt lättanvänt program..
USB - Sata vet ja dock ingen, om man inte köper ssd som det medföljer..

| 990FX | FX-8120 | Intel Pro 1500 + 2Tb | 16Gb XMP1866 | R9-280x |
| i5-3470 | 4x4Gb PC3-1600 | 6Tb | FreeNAS-9.10.2 |
| Yamaha HTR-4065 | Dynavoice Magic F-5 EX |
| iPhone 7 128Gb GagatBlack|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av stimpen:

Har en bärbar med mekanisk disk som förutom att jag knappt klarar använda mekaniska diskar mer även klickar regelbundet vid idle så är rädd den skall lägga av.

Hdn har redan crashat en gång och var på gång att köpa ny men lyckades efter många om och men få den formaterad och installerade windows igen och den har hållt i ett par år till nu men vill ej chansa mer och trött på att den är så slö.

Iaf tänkte först man kunde koppla en ny ssd till usb via nån adapter och clona disken i den bärbara och sen byta. Men verkar som usb - sata adaptrar var hyffsat dyra för att bara använda typ en gång så känns som bortkastade pengar eller det finns billiga lösningar som inte kostar 2-300kr?

Är enklaste då att koppla båda diskarna till min stationära och sen clona den mekaniska till ssdn? Är win 7 och inget uefi etc på den bärbara så känns ej så lönt att installera om allt.
Har ngn här gjort detta förr? Kanske kan rekommendera ngt bra cloningsprogram så allt kommer med?

Det finns kloningsprogram från intel och samsung. Brukar även följa med disken du köper. Kör på det programmet så är du hemma. Det enklaste blir att göra så och som du säger sätta båda diskarna i din stationära. Det finns många kloningsprogram, bara å googla.

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Ah ok, tack så mycket för svaren, då hottar jag in dem i den stationära och kollar in programmen ni tipsat om. tack så mycket för hjälpen!

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync