Ska köpa en Samsung SSD( kommer den att passa min dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Självklart räknar inte jag med "Nisses Kebab och Data" heller, men att enbart jämföra hos samma återförsäljare är ju bara korkat.

Ja, "etiketten" är på undersidan. Underligt designval av Crucial, så den som letar fräsig SSD med eldsflammor och whatnot att showa med får nog leta vidare.

Tja, Intel har ju döskallar på sina --> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2495608

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera samsungen har en 840 och en 840EVO i min burk samt att min son har en 84+Evo i sin burk.
Dom funkar bra hade en crucial innan den höll i knappt 4 månader sedan rasade den för mig kan säkert hända samsung med men har inte hänt mig än.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Enligt vad jag har fattat, så kommer du aldrig att kunna slita ut en SSD. Den kommer att vara på tippen långt före den ger sig, mekaniskt. Och då är nya SSDer ljusår före både i prestanda och storlek. Jag skulle kolla lite mera på nya Samsung 850 den verkar intressant. Om du inte ska ha SSD'n till en server som går 24/7 så behöver du nog inte oroa dig över att du sliter ut den. Dvs då behöver du inte köpa PRO.

Problemet är inte att den slits ut, precis som du säger är det ingen risk - 840 EVO har testats till över 78 TB och har fortfarande inte dött (fast jag vill ändå framhålla att 840 PRO testats till över 1 PB.) Det är prestandadegraderingen som är problemet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jag skulle rekommendera samsungen har en 840 och en 840EVO i min burk samt att min son har en 84+Evo i sin burk.
Dom funkar bra hade en crucial innan den höll i knappt 4 månader sedan rasade den för mig kan säkert hända samsung med men har inte hänt mig än.

Alla tillverkare har måndagsexemplar. Trillar din SSD av pinn efter 4 månader får du ju en ny.

Skrivet av ZaInT:

Problemet är inte att den slits ut, precis som du säger är det ingen risk - 840 EVO har testats till över 78 TB och har fortfarande inte dött (fast jag vill ändå framhålla att 840 PRO testats till över 1 PB.) Det är prestandadegraderingen som är problemet.

Så varför lägga de extra pengarna på en 840/850 Pro när man kan få en MX100 för mindre pengar än en 840 EVO?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Bättre NAND
Bättre pris
Inga degraderingsproblem
Liknande prestanda
Samsung 840 EVO är inte en mycket bra enhet, det är en mycket populär enhet. Varför har jag aldrig förstått.

Den gör det på samma kriterier som Crucial gör nu... billigt men känt.
Folk har hört märket, de har sett en tidigare version fungera och den var billigast (för nått år sedan när den kom).
Crucials disk är imho "samma skräp" men man får vad man betalar för. Så länge de fungerar som de ska, är det väl inga problem om de är lite långsammare eller inte.

Skrivet av MammDiin:

Själv har jag både 840 EVO 250GB och MX100 256GB, och skulle även rekommendera MX100. Men inte kan man vara säker på att den är felfri heller antar jag.

Njae, MX100 har lite problem med vissa märkeslaptops tydligen. Blåskärmar och boot problem. Felet finns tydligen i M550 också, så det är i kontrollern troligen.
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/MX100-will-not-boot-...
Till en desktop ser jag inget fel att använda den dock, då de ska fungera felfritt där.

Lite sånt får man räkna med när man köper budget produkter, första året är lite... riskabelt, och året efter kommer en ny ersättare till billigare peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Alla tillverkare har måndagsexemplar. Trillar din SSD av pinn efter 4 månader får du ju en ny.

Så varför lägga de extra pengarna på en 840/850 Pro när man kan få en MX100 för mindre pengar än en 840 EVO?

För att den presterar bättre? http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-840-Pro-256GB-vs...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Fan stötte på problem, mitt moderkort har bara 2 SATA portar. En går till CD-ROM läsaren. Jag antar att jag bara kan dra ur CD-ROM läsaren och sätta i den SATA kabeln i SSD?

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Fan stötte på problem, mitt moderkort har bara 2 SATA portar. En går till CD-ROM läsaren. Jag antar att jag bara kan dra ur CD-ROM läsaren och sätta i den SATA kabeln i SSD?

Japp, det är inga problem.
Vilken SSD blev det?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Japp, det är inga problem.
Vilken SSD blev det?

Nae har inte köpt ännu, Blir dom närmaste dagarna. Ville vara säker på att allting stämde så man inte står där med 949 kr till ingenting. Men det blir en Crucial MX100 256 GB.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Fan stötte på problem, mitt moderkort har bara 2 SATA portar. En går till CD-ROM läsaren. Jag antar att jag bara kan dra ur CD-ROM läsaren och sätta i den SATA kabeln i SSD?

Jag hade nog bytt plats på de Sata kablarna då också, så att disk 0 är systemdisken (SSDn) och den som DVD/CD gick till är Sata 1 ev gammal hdd. (Om det är enklare, byt bara plats vid moderkortet mellan kablarna, så slipper du "dra om" kablarna.)
Tänk också på att om du ska installera om, ha INTE i kopplat mer än BARA SSDn. (Räcker med att du låter SATA kabeln vara utdragen)
Annars kan du får lite problem med att den lägger vissa delar av uppstarten å gamla mekaniska disken. Du kan alltid plugga in ev HDD sen, efter installationen är klar.

Permalänk
Medlem

Inget fel på 840 EVO efter patchen. Att rekommendera MLC över TLC "bara för att" det håller bättre är bara onödigt. http://www.anandtech.com/show/6459/samsung-ssd-840-testing-th...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jag hade nog bytt plats på de Sata kablarna då också, så att disk 0 är systemdisken (SSDn) och den som DVD/CD gick till är Sata 1 ev gammal hdd. (Om det är enklare, byt bara plats vid moderkortet mellan kablarna, så slipper du "dra om" kablarna.)
Tänk också på att om du ska installera om, ha INTE i kopplat mer än BARA SSDn. (Räcker med att du låter SATA kabeln vara utdragen)
Annars kan du får lite problem med att den lägger vissa delar av uppstarten å gamla mekaniska disken. Du kan alltid plugga in ev HDD sen, efter installationen är klar.

Så jag ska installera SSDn innan jag ominstallerar( jag antar att det kommer med installationsskivor med driver m.m)? sen när jag ska ominstallera så ska jag koppla ur HDD innan installationen?

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

Använder personligen 840 EVO till laptopen, hur nöjd som helst med den.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Så jag ska installera SSDn innan jag ominstallerar( jag antar att det kommer med installationsskivor med driver m.m)? sen när jag ska ominstallera så ska jag koppla ur HDD innan installationen?

Nej, men NÄR du ska sätta i SSDn, sätt den på gamla HDDn kabelplats (på moderkortet). Samtidigt så ska du inte ha gamla HDDn i när du väl installerar så att den inte lägger boot systemet i den. När väl installationen är klar igen, då kan du sätta in den gamla HDDn, men då på DVDs kabelplats (annars riskerar du boota på den gamla HDDn istället för SSDn)

Ang Drivrutiner, behövs inget. Det ordnar Windows själv, på samma sätt den har gjort med din nuvarande hårddisk (rent tekniskt så ska en SSD fungera precis som en HDD, drivrutinsmässigt. Det skiljer bara lite extra kommandon)