Varför tror folk att garantin inte gäller om de säljer vidare en sak när deras namn står på kvittot?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Varför tror folk att garantin inte gäller om de säljer vidare en sak när deras namn står på kvittot?

Sett några gånger nu folk som inte tror garantin gäller då de säljer vidare en pryl för att deras namn står på kvittot.
Hur kommer det sig att folk tror att garantin är personlig och låst till namnet på kvittot? Det är helt ologiskt.
Om ngn trodde detta kan ni vara snälla och förklara varför ni trodde detta :). Bara undrar vart det kommer ifrån att folk tror garantin skulle vara personlig.

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av stimpen:

Sett några gånger nu folk som inte tror garantin gäller då de säljer vidare en pryl för att deras namn står på kvittot.
Hur kommer det sig att folk tror att garantin är personlig och låst till namnet på kvittot? Det är helt ologiskt.
Om ngn trodde detta kan ni vara snälla och förklara varför ni trodde detta :). Bara undrar vart det kommer ifrån att folk tror garantin skulle vara personlig.

Enligt konsumentköplagen så är det endast ursprungsköparen som har rätt att reklamera en vara. När det gäller tillverkarnas egna garantier så varierar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av twk:

Enligt konsumentköplagen så är det endast ursprungsköparen som har rätt att reklamera en vara. När det gäller tillverkarnas egna garantier så varierar det.

Skickades från m.sweclockers.com

En anledning att köpa i butik och betala med kontanter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av twk:

Enligt konsumentköplagen så är det endast ursprungsköparen som har rätt att reklamera en vara. När det gäller tillverkarnas egna garantier så varierar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant det visste jag inte.

Vad menas med reklamera? Om den går sönder så är det bara ursprungsköparen som ha rätten att få det åtgärdat?

Tillämpas detta alls? Jag menar de stora vanliga butikerna tjafsar de ngnsin om detta eller de godtar andrahandsbrukares reklamationer med?

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av twk:

Enligt konsumentköplagen så är det endast ursprungsköparen som har rätt att reklamera en vara. När det gäller tillverkarnas egna garantier så varierar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo.
Det är där som folk oftast missförstår det.
Att "garanti" och "reklamation" inte är samma sak.
I regel kan vem som helst i "ägarkedjan" kan åberopa garnati, men bara ursprungsköparen som kan åberopa reklamation.
Givetvis kan annat anges i de avtal butiken och/eller tillverkaren kommer överens med kunden om.

Å andra sidan, om en andra ägare tar över ägandet av både produkten såväl som kvittot, där produkten har betalats för kontant eller andra icke spårbara betalmedel, så kan inte butiken och/eller tillverkaren kontrollera om det är den ursprunliga kunden eller inte. Då brukar reklamation gå igenom hur som helst.

Det buiken/tillverkaren inte vet, har de inte ont av

Tillägg:
Den generella skillnaden mellan garanti och reklamation:
Garanti:
Tillverkaren lovar (garanterar) att produkten fungerar som det angivits och inget annat.
Om produkten är defekt, och/eller beter sig på annat sätt än vad som utlovats av tillverkaren själv, kan kunden be tillverkaren om åtgärd eller utbyte utan extra kostnad.
Reklamation:
Köparen av en produkt kan åberopa "reklamation" i fall där produkten är defekt på ett sätt som tillverkaren inte utlovat någon garanti över.
Man kan säga att reklamationsrätten är en liten extra försäkring som går en bit utöver tillverkarens egna garantier. Denna rätt finns för att skydda konsumenter från taskigt formulerade garantiavtal.

I princip kan en tillverkare sälja en produkt helt utan garantier, men att man som kund fortfarande kan åberopa "reklamation" mot tillverkarens vilja. Det bli då ett fall för konsumentombudsmannen. Visar det sig att produkten verkligen är defekt, och tillverkaren fortfarande vägrar ge några garantier, kan tillverkaren, trots avsaknad av garantiavtal, tvingas att ersätta kunden med en produkt som har den utlovade funktionen, eller ge pengarna tillbaks. Det är sällan det går så här långt, men det händer.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av SysGhost:

Jo.
Det är där som folk oftast missförstår det.
Att "garanti" och "reklamation" inte är samma sak.
I regel kan vem som helst i "ägarkedjan" kan åberopa garnati, men bara ursprungsköparen som kan åberopa reklamation.
Givetvis kan annat anges i de avtal butiken och/eller tillverkaren kommer överens med kunden om.

Å andra sidan, om en andra ägare tar över ägandet av både produkten såväl som kvittot, där produkten har betalats för kontant eller andra icke spårbara betalmedel, så kan inte butiken och/eller tillverkaren kontrollera om det är den ursprunliga kunden eller inte. Då brukar reklamation gå igenom hur som helst.

Det buiken/tillverkaren inte vet, har de inte ont av

Ok så man har garanti men som andrehandsbrukare skulle man egentligen vända sig till tillverkaren av varan och inte butiken som sålt den?

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av stimpen:

Ok så man har garanti men som andrehandsbrukare skulle man egentligen vända sig till tillverkaren av varan och inte butiken som sålt den?

Tänk på att det finns en del ställen som inte accepterar det heller, t e x ASUS, anledningen är som sagt tidigare, och komponenter är det nästan alltid butikerna som måste hantera, är väldigt få tillverkare idag som hanterar komponenter annat än via butik->distributör->tillverkare och sen åter ->distributör->butik

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av godspeed:

Tänk på att det finns en del ställen som inte accepterar det heller, t e x ASUS, anledningen är som sagt tidigare, och komponenter är det nästan alltid butikerna som måste hantera, är väldigt få tillverkare idag som hanterar komponenter annat än via butik->distributör->tillverkare och sen åter ->distributör->butik

Ok men då har de avtal med butiken att hantera deras garanti och garantin gäller hos tillverkaren så då lämnar man i butiken efter kontakt med tillverkaren fast det då är ett garantiärrende och inte en reklamation begränsad av ursprungsköparen?

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av stimpen:

Ok men då har de avtal med butiken att hantera deras garanti och garantin gäller hos tillverkaren så då lämnar man i butiken efter kontakt med tillverkaren fast det då är ett garantiärrende och inte en reklamation begränsad av ursprungsköparen?

Nej, tillverkaren har inga avtal med butiken, för tillverkarna säljer till distributören, distributören och tillverkaren däremot har avtal för det
Oftast så är det ingen ide att kontakta tillverkaren, utan bättre vända sig direkt till butik när det är komponenter, och du har dessutom konsumentskydd när du handhar dina ärenden via butik vilket är bättre

Reklamation måste du skilja på gentemot garanti, föreslår att du läser på om skillnaden där då det är helt skilda saker, reklamation begränsas alltid till ursprungsköpare och säljare, dvs butiken
Reklamera kan du inte göra som andrahandsägare helt enkelt, men om inget står på kvittot/kontantbetalt, så är det ju svårbevisat om nu inte butiken känner ursprungsägaren personligen förstås
Garanti går väl de flesta butiker med på men de kan vara tjuriga om de vill, särskilt om det är ett annat namn på kvittot

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Vatten:

En anledning att köpa i butik och betala med kontanter.

Skrivet av SysGhost:

Jo.
Det är där som folk oftast missförstår det.
Att "garanti" och "reklamation" inte är samma sak.
I regel kan vem som helst i "ägarkedjan" kan åberopa garnati, men bara ursprungsköparen som kan åberopa reklamation.
Givetvis kan annat anges i de avtal butiken och/eller tillverkaren kommer överens med kunden om.

Å andra sidan, om en andra ägare tar över ägandet av både produkten såväl som kvittot, där produkten har betalats för kontant eller andra icke spårbara betalmedel, så kan inte butiken och/eller tillverkaren kontrollera om det är den ursprunliga kunden eller inte. Då brukar reklamation gå igenom hur som helst.

Det buiken/tillverkaren inte vet, har de inte ont av

Precis, i de flesta fall går det inte, att för butiken, avgöra vem som är den ursprungliga köpare.

Skrivet av stimpen:

Ok så man har garanti men som andrehandsbrukare skulle man egentligen vända sig till tillverkaren av varan och inte butiken som sålt den?

Man kan alltid prova att reklamera till återförsäljaren även om man har köpt varan i andra hand. Om det inte går kan man prova att utnyttja tillverkarens garanti.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Vatten:

En anledning att köpa i butik och betala med kontanter.

Äntligen någon som fattar

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av stimpen:

Ok så man har garanti men som andrehandsbrukare skulle man egentligen vända sig till tillverkaren av varan och inte butiken som sålt den?

Ja det kan man göra. Det beror också på hur samarbetsvillig tillverkaren är.
Själv har jag haft en del sådana fall, där jag varit tvungen att kontakta tillverkaren direktför vissa garantifall.
En gång var det för att butiken ifråga hade gått i konkurs. Tillverkaren förstod situationen och hjälpte till. HP var det i det här fallet.
En gång så stod det i garantiavtalet att man skall kontakta tillverkaren direkt, och inte vända sig till butik. Corsair i det här fallet.
En gång var det knepigare, butiken vägrade samarbeta, och tillverkaren rådde en bara tillbaks till butiken. Efter mycket om och men så ställde tillverkaren upp, och de drog också in samarbetet med butiken ifråga. Asus i det här fallet.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av Vatten:

En anledning att köpa i butik och betala med kontanter.

Snarare en anledning att inte köpa begagnat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010

Tycker ni kan se senaste plus(avsnitt 7) där dom frågar folk vad som gäller med garanti och begagnat
http://www.svtplay.se/plus
Garanti gäller bara första köparen.

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: HyperX FURY Black Series 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 850 Evo M.2 500Gb CPU: I7-6700K, Kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, Mus: RGB Glaive, Tangentbord:
Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT , Monitor: Acer XB271HU / XG270HU
Surfplatta: Note 10.1 Tab, Telefon: Nokia 8
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

En försäljare av en produkt har ingen laglig skyldighet att utfärda garantier, utan det är frivilligt för försäljaren att göra detta. Och eftersom det är frivilligt så är det upp till försäljaren att bestämma villkoren. Har försäljaren bestämt att garantin bara gäller den ursprungliga köparen, då är det detta som gäller.

Men för reklamationsrätt av ursprungliga fel så finns det lagar som bestämmer reglerna, så detta ansvar kan försäljaren inte smita ifrån. Men då är det oftast köparen som har bevisbördan att visa att felet är ursprungligt om felet upptäckts efter sex månader. Om felet upptäckts innan sex månader så är det försäljaren som har bevisbördan att visa att felet inte var ursprungligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Ain0k:

Äntligen någon som fattar

Och öppna förpackningen snyggt och spara förpackning och allt extra om man har plats för detta. Bra vid försäljning, garanti eller reklamation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2004

Det här blir en härlig liten blandning av avtal och rättigheter;

Garanti är ett avtal mellan försäljaren och köparen, dvs. butiken och första kunden. Denna överförs inte automatiskt om varan säljs vidare, men vissa återförsäljare går med på det i alla fall, men det är inte ett krav. Viktigt att tänka på är att detta faktiskt gäller om man köper något och ger bort det, så här i jultid är det ganska vettigt att fråga om detta, och be butiken lägga till information om gåvomottagaren på kvitton m.m. ifall det skulle bli problem.

Reklamationsrätten gäller också enbart mellan försäljaren och köparen, när varan sålts vidare blir det lite mer komplicerat, och köplagen (inte konsumentköplagen) gäller vid den andra affären.
"Beg. köparen" kan då ställa ett krav på "första köparen", som i sin tur kan ställa ett krav på butiken.
Den som köpt den begagnade varan har dock mycket svårt att få igenom sitt krav om inte första köparen är mycket välvillig. I mångt och mycket gäller det att inspektera något grundligt innan du köper det begagnat, iaf. om det handlar om något dyrt eller viktigt för dig.

I inget av ovan fall kan man ställa ett krav på tillverkaren om inte de utfärdat en garanti själva (och garantin gäller i både landet varan sålts och används i, ergo importerade varor kan vara svåra att få ersättning på), eller man handlat direkt från tillverkaren (och jag är lite luddig på vad som sker med reklamationsrätten till en importerad vara direkt från tillverkaren). Detta är för att man inte har ett avtal med tillverkaren.

| Intel i2500k | 16g Ram | Gigabyte 7870 OC 2GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av vinylens:

Tycker ni kan se senaste plus(avsnitt 7) där dom frågar folk vad som gäller med garanti och begagnat
http://www.svtplay.se/plus
Garanti gäller bara första köparen.

Fast det är inte hugget i sten då olika butiker sköter detta på olika sätt. Ska man hårddra det hela så är garanti något som butiken frivilligt erbjuder och de kan helt själva formulera vad som gäller för garantin. Säger butiken att garantin bara gäller för ursprungsköparen så är det det som gäller. Kan man då inte bevisa att man är ursprungsköparen så kan butiken neka garanti. Men hur ofta görs detta i praktiken?
Kommer nån in i butiken där jag jobbar med en trasig vara och denna har ett kvitto så är det ingen som frågar om denne är ursprungsköparen och inte en enda gång när jag själv använt garanti på en vara så har detta efterfrågats. Jag har däremot råkat ut för att man nekat när kvitto saknats och även att man fått stå för frakten för att få varan reparerat då jag inte varit ursprungsköparen.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av vinylens:

Tycker ni kan se senaste plus(avsnitt 7) där dom frågar folk vad som gäller med garanti och begagnat
http://www.svtplay.se/plus
Garanti gäller bara första köparen.

Garanti är helt frivilligt och kan omfatta vad som helst, men får inte vara sämre än reklamationsrätten.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002

Frågan i Plus handlar egentligen inte om garanti i andra hand utan om garanti över huvud taget även om den är lite lusigt utformad, den lyder "Gäller garantin alltid på en vara även om jag köpt den i andra hand?" och där är svaret nej, den gäller inte alltid eftersom garantin är frivillig. Den kan gälla i andra hand men det beror på vad tillverkaren har för garantivillkor, vissa varor säljs utan garanti och gäller alltså inte ens i första hand.
http://www.svt.se/plus/galler-garantin-pa-andrahandskop

Garantivillkoren kan vara i princip hur knäppa som helst så som att garantin bara gäller om man bor i Östergötland och enbart för den förste och sjunde ägaren.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Vatten:

En anledning att köpa i butik och betala med kontanter.

Var på netonnet idag och skulle köpa en komponent. Personen i kassan frågade namn på varenda kund och sa det var för garantin och jag tänkte på denna tråd.
När det blev min tur frågade jag om de måste ha mitt namn (betalade kontant men tror de frågade alla med kort också)? Nej blev svaret direkt och utan ngt problem köpte jag komponenten utan ngt namn på kvittot.
Kan inte se ngt på kvittot som skiljer mot ett annat kvitto från netonnet som är från november 2014, förutom att mitt namn står på det från november för att jag angav det då. Jag menar samma garanti gäller väl vare sig där är namn eller ej på kvittot?

Varför frågar de efter namn på alla som handlar? Jag skall aldrig mer ange mitt namn, jag vill ha anonymt kvitto.
Skall gå off the grid nu, Netonnet ni kommer aldrig att hitta mig!

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Det är bara att komma överrens med köparen om att han får ta hand om ett möjligt garanti ärrende, om det skulle bli så.

Inte så svårt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av stimpen:

Var på netonnet idag och skulle köpa en komponent. Personen i kassan frågade namn på varenda kund och sa det var för garantin och jag tänkte på denna tråd.
När det blev min tur frågade jag om de måste ha mitt namn (betalade kontant men tror de frågade alla med kort också)? Nej blev svaret direkt och utan ngt problem köpte jag komponenten utan ngt namn på kvittot.
Kan inte se ngt på kvittot som skiljer mot ett annat kvitto från netonnet som är från november 2014, förutom att mitt namn står på det från november för att jag angav det då. Jag menar samma garanti gäller väl vare sig där är namn eller ej på kvittot?

Varför frågar de efter namn på alla som handlar? Jag skall aldrig mer ange mitt namn, jag vill ha anonymt kvitto.
Skall gå off the grid nu, Netonnet ni kommer aldrig att hitta mig!

Det skulle ju kunna vara så att de ber om namn just för att låsa ursprungskunden till garantin?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av stimpen:

Varför frågar de efter namn på alla som handlar? Jag skall aldrig mer ange mitt namn, jag vill ha anonymt kvitto.
Skall gå off the grid nu, Netonnet ni kommer aldrig att hitta mig!

För sent. Så fort du reggade dig på SweC så blev du en del av kairos Futures BigData och full spårbar

De frågar för statistikens skull har jag för mig.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007

Köpavtalet gäller mellan de parter som ingått avtal med varandra. Sen räcker det i praktiken att man har tillgång till kvittot.

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Dr.Mabuse:

För sent. Så fort du reggade dig på SweC så blev du en del av kairos Futures BigData och full spårbar

De frågar för statistikens skull har jag för mig.

Förr frågade de om postnumret, det var för statistikens skull.
Vissa frågar ''vilket namn ska stå på garantin?''. Så som jag ser det, endast en anledning att låsa ursprungskunden till garantin så ingen annan kan nyttja den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Elakekocken:

Förr frågade de om postnumret, det var för statistikens skull.
Vissa frågar ''vilket namn ska stå på garantin?''. Så som jag ser det, endast en anledning att låsa ursprungskunden till garantin så ingen annan kan nyttja den.

Missade det. My bad.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Dr.Mabuse:

Missade det. My bad.

Jag vet inte om det är så dock, men det verkar mest logiskt, vad tror du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Elakekocken:

Vissa frågar ''vilket namn ska stå på garantin?''. Så som jag ser det, endast en anledning att låsa ursprungskunden till garantin så ingen annan kan nyttja den.

En butik tjänar inga pengar på att försvåra reklamations- och garantiärenden. Däremot är det vanligt att kunder tappar bort kvitton och i det fallet har butiken ifråga en möjlighet att hjälpa kunden plocka fram en kvittokopia. Saknas namn på kvittot är det svårt att binda ett specifikt köp till ett specifikt kvitto och ingen kvittokopia kan då ges.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Elakekocken:

Jag vet inte om det är så dock, men det verkar mest logiskt, vad tror du?

Frågar man efter namn låter ditt antagande mer rimligt.

Mina ögon är lite trötta idag och kom inte på att zooma in så jag ser texten bättre förrän nu

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net