Seagate Archive HDD ger åtta terabyte lagring för 2 499 kronor

Permalänk
Melding Plague

Seagate Archive HDD ger åtta terabyte lagring för 2 499 kronor

Lagringsjätten Seagate tar ett nytt grepp om lagringsmarknaden med serien Archive HDD, där huvudnumret är långtidslagring till lågpris tack vare tekniken Shingled Magnetic Recording.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Väldigt trevligt, kommer att passa perfekt i min filserver.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt förtroende för Seagate är inte vad det har varit, så jag väljer 6TB för samma pengar från WD så länge. Andra får vara försökskaniner initialt. Dock alltid trevligt med största möjliga HD!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vilken tur att jag inte slog till på WD Red-diskar i höstas Där får man ge 2500 kr för 6 TB.

Visst är det säkert prestandaskillnad, men i den här produktkategorin är jag mer intresserad av pris per GB än skriv/läshastigheter.

Permalänk
Medlem

Nice med större diskar, skulle vara trevligt om det var standard med ca 4 TB snart

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Seagate? Nej tack. Skiten lär gå sönder inom ett år eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Nice med större diskar, skulle vara trevligt om det var standard med ca 4 TB snart

Det är ju det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Seagate? Nej tack. Skiten lär gå sönder inom ett år eller mindre.

Varför säger du så?

Permalänk
Medlem

Jag har bara goda erfarenheter av Seagate, och väljer dem framför alla andra tillverkare när det kommer till mekaniska diskar.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Mitt förtroende för Seagate är inte vad det har varit, så jag väljer 6TB för samma pengar från WD så länge. Andra får vara försökskaniner initialt. Dock alltid trevligt med största möjliga HD!

Skrivet av tOPO:

Seagate? Nej tack. Skiten lär gå sönder inom ett år eller mindre.

Kan inte annat än att instämma. Mången hårddisk har jag sett klappa ihop i min dag och då är det allt som oftast Seagate. Köper hellre WD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Nice med större diskar, skulle vara trevligt om det var standard med ca 4 TB snart

4TB är väl i princip standard nu? Åtminstone 3TB iaf.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Spännande, det är alltid positivt med större enheter så man slipper ha så många, diskar tar plats att lagra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Av allt att döma så är det fler än jag som ställer sig lite tveksam till att köpa seagate. Väntar nog på WD Red 8 TB jag med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inga bra erfarenheter av Seagate så blir inget köp av denna för mig iaf, saknar Samsungs F serier då dom fungerade riktigt bra för mig men gillar även WD´s diskar.

Har inget alls emot själva märket Seagate dock och diskarna är tysta, svala och snabba nog som lagringsdiskar men vad gäller hållbarhet i längden så har jag upplevt allt för många haverier för att jag skall våga lite på dom, skulle aldrig uttala mig om det om bara någon enstaka disk gått sönder då och då genom åren men så är inte fallet inte för mig iaf.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av morxy49:

4TB är väl i princip standard nu? Åtminstone 3TB iaf.

3 TB är fortfarande mer prisvärt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skäggig legend

Western Digital Green eller Red!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som haft problem med Seagate, själv kan jag inte säga att jag märkt mycket mer problem med dem än andra märken. Det enda jag noterat är att det oftast ger av sig mer/starkare vibrationer än andra märken ?

Inte för att jag behöver så pass mycket lagring, 2TB + 250GB SSD är perfekt för mig.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Avstängd

Trevligt disk att köra två stycken i en microserver med mjukvaru RAID över Btrfs som filsystem, sen köra ownCloud och administrera med Cockpit.

Permalänk
Medlem

Ett gäng, tre-fyra stycken i RAID5 på ett raid-kort med ordentlig cache och batteri skulle inte vara helt fel För NASen såklart.

Till PCn kör jag vidare på min magiska kombo - PrimoCache 8GB DDR3 -> 256GB SSD -> 1TB 7200rpm HDD. Allt flyger bara fram ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad folk gör med sina seagate diskar för att få dom att gå ihjäl hela tiden, min 250gb har hållt i 6 år med konstant användning och ingen av mina 6 2tb barracuda har passerat revyn ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Många med dålig erfarenheter av Seagate här. Själv har jag två diskar som rullat 3-4 år nu som lagring utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt:

4st 750gb seagate, alla lever fortfarande
13st 1tb seagate varav 8 har dött, gjorde rma på dessa och 4 av ersättningsdiskarna har också dött
2st 1.5tb seagate, båda har dött.
3st 2tb seagate, alla lever fortfarande

seagate som det bra märke det var en gång i tiden försvann när de köpte upp Maxtor.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk

Med tanke på den dåliga hållbarheten för hårddiskar (speciellt med Seagate) så tycker numera att priserna är lite väl högt satta. På sin höjd hade jag kunnat tänka mig en prislapp på max 1500kr. Då känns det inte så illa om disken går sönder om 2-3 år. Med högre pris så känns det mer som en dålig investering. Priset går dessutom upp av att man behöver ha en NAS för att bli av med oljudet

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med många här om dålig erfarenhet av Seagate och 24/7 drift.
Kör numera WD Red som rullat på bra under två års konstant drift.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Har haft två HDD som lagt av, en Samsung F1 och en Seagate.. Aldrig mera Seagate. Samsung HDD har väl gått i graven..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte haft så många diskar men nu senast dog en Samsung f1 men har haft även en wd som krasha långsamt (plus en extern wd) och en seagate som dött men för tillfället är det wd diskar som gäller när jag ersätter hdd...

Dock är ju 8TB häftigt och det kan ju vara bättre kvalitet på dessa eftersom de är gjorda för långsam lagring (lägre hastighet brukar vara hållbarare...)... Men skulle nog ändå minst RAIDa dem (1,5 eller liknande inte 0 duh..) kanske en backup om jag hade pengarna för en liten server/nas/etc...

Permalänk
Medlem

Frågan är när dem börjar säljas i Sverige.
Kommer den i december så kan jag vänta.
Annars får det bli 6TB :/

Permalänk

Är inte prestandan densamma som alla andra diskar?
90-150mb/s är väl det alla får?

Permalänk
Medlem

Undrar också när de kommer exakt, det låter ju intressant prismässigt!
Är lite smått på jakt efter diskar att sätta i min nya n54L, just nu står den bara å väntar :/
Planen innan var 4 x 3tb WD red....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan inte annat än att instämma. Mången hårddisk har jag sett klappa ihop i min dag och då är det allt som oftast Seagate. Köper hellre WD.

För mig är det tvärtom, av alla mina diskar som pajat är WD överrepresenterade genom åren (senast en WD RE på 3TB som höll i några veckor).

Bäst är att inte lita på någon tillverkare eller hårddiskmodell överhuvudtaget, och alltid räkna med att de kan paja precis när som helst.

För övrigt är det lockande att köpa in några av dessa för backupbruk.

Visa signatur

5950X, 3090