Vilken Linux dist med minst tearing/vsync problem?

Permalänk
Medlem

https://launchpad.net/~graphics-drivers/+archive/ubuntu/ppa

Xorg 1.19 verkar det inte finnas någon PPA för än.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

Ditt inlägg föll tyvärr i glömska hos mig, men nu hittade jag det igen av en slump och det fungerade utmärkt (efter att ha tagit bort mellanslagen)! Tackar och bockar!
Vet du även hur man sparar/matar in denna inställning i hemkatalogens .nvidia-settings-rc ?

Btw, detta missade jag helt, verkar som de lagt in "Force Composition Pipeline" i nvidia-settings GUI:et i senare NVIDIA-drivrutiner (375.20 och uppåt), trevligt!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Testade installera Fedora 25 nu. Det visade sig dock vara stora problem då det vägrade fungera när jag körde min iGPU som primär och när jag kör Nvidia som primär har jag ingen muspekare. Gick inte boota det efter installen heller. Nu återstår alltså ändra till Nvidia som primärt och hoppas Fedora bootar för att kunna ctr-alt-f1 till en terminal och sedan hoppas nvidia-367 finns i repon och gör så att muspekaren fungerar igen. Detta för att ens kunna testa tearing/tripla skärmar fungerar.

Det blir senare...får återkomma med hur Fedora presterar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd

@hulkenstrong: Du lär nog behöva minst nvidia-375.20 för att lira med Xorg-server 1.19.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Btw, detta missade jag helt, verkar som de lagt in "Force Composition Pipeline" i nvidia-settings GUI:et i senare NVIDIA-drivrutiner (375.20 och uppåt), trevligt!

https://www.pixeltopic.com/files/2017/2/rvdgwppnmtwvaj.png

Bekvämt! Ska testa snarast. Dock upplever jag en bugg i min version av nvidia-settings GUI't att den sparar ner default-inställningarna i .nvidia-settings-rc varje gång man stänger ner applikationen. Så det man ställt in appliceras, men nästa gång man öppnar nvidia-settings så återställs allt och inget av det man ändrat finns sparat.. inte så smidigt. Får testa senaste versionen och se vad den ger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

Bekvämt! Ska testa snarast. Dock upplever jag en bugg i min version av nvidia-settings GUI't att den sparar ner default-inställningarna i .nvidia-settings-rc varje gång man stänger ner applikationen. Så det man ställt in appliceras, men nästa gång man öppnar nvidia-settings så återställs allt och inget av det man ändrat finns sparat.. inte så smidigt. Får testa senaste versionen och se vad den ger.

Jag tror nog det är för att du glömt klicka på "Save Current Configuration"-knappen under "nvidia-settings Configuration". Där ber den dig spara en ny konfig-fil. Gör du inte det så startas den gamla konfig-filen varje gång du startar nvidia-settings GUI.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Jag tror nog det är för att du glömt klicka på "Save Current Configuration"-knappen under "nvidia-settings Configuration". Där ber den dig spara en ny konfig-fil. Gör du inte det så startas den gamla konfig-filen varje gång du startar nvidia-settings GUI.

Den auto-sparar när man stänger ned applikationen. När man manuellt sparar settings så sparar den ner default även då :/ Men jag ser att en ny version (375.26) av driverpaketet ligger uppe på repot, ska ta hem den och se om det är fixat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

Den auto-sparar när man stänger ned applikationen. När man manuellt sparar settings så sparar den ner default även då :/ Men jag ser att en ny version (375.26) av driverpaketet ligger uppe på repot, ska ta hem den och se om det är fixat.

Alright, bökigt!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Alright, bökigt!

Asch, samma bugg i senaste repo-versionen! Får testa med senaste direkt från nvidia kanske.

Permalänk
Medlem

Okej, fy satan vilka problem att ens få lite distar rulla. Nu sitter jag på Linux Mint/XFCE 18.1 med nvidia-378.13
Har inte vågat ge mig på få igång alla 3 skärmar utan bara fokuserat på dom 2 som är anslutna till nvidia kortet. Kör jag kombon Metacity/Compton och "force full compositing pipline" så har jag en av den mest "tear free" och mjukaste upplevelsen. Känns som en bra start. Dock har jag nu "micro stuttering/lagg" med ca 5-15s mellanrum. Kommer inte i nuläget testa fler distar utan tips mot denna accepteras.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hulkenstrong:

Okej, fy satan vilka problem att ens få lite distar rulla. Nu sitter jag på Linux Mint/XFCE 18.1 med nvidia-378.13
Har inte vågat ge mig på få igång alla 3 skärmar utan bara fokuserat på dom 2 som är anslutna till nvidia kortet. Kör jag kombon Metacity/Compton och "force full compositing pipline" så har jag en av den mest "tear free" och mjukaste upplevelsen. Känns som en bra start. Dock har jag nu "micro stuttering/lagg" med ca 5-15s mellanrum. Kommer inte i nuläget testa fler distar utan tips mot denna accepteras.

Stuttering/lagg låter lite som compton-problem. Har du backend = "xrender"; i din compton-konfig-fil? Alternativ att du startar compton såhär:

killall compton
compton --backend xrender -b

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av hulkenstrong:

Okej, fy satan vilka problem att ens få lite distar rulla. Nu sitter jag på Linux Mint/XFCE 18.1 med nvidia-378.13
Har inte vågat ge mig på få igång alla 3 skärmar utan bara fokuserat på dom 2 som är anslutna till nvidia kortet. Kör jag kombon Metacity/Compton och "force full compositing pipline" så har jag en av den mest "tear free" och mjukaste upplevelsen. Känns som en bra start. Dock har jag nu "micro stuttering/lagg" med ca 5-15s mellanrum. Kommer inte i nuläget testa fler distar utan tips mot denna accepteras.

Kolla så allt står rätt till med compton.
Det finns rätt många alternativ att testa för att synka skärmen, läs på lite och testa de olika alternativen. Jag var tvungen att fippla lite för att hitta det som synkade mina skärmar 100%.

Du är på god väg nu!

Att koppla in den tredje skärmen på en annan GPU låter dock som att be om problem, det är ingenting iaf jag gjort då jag alltid haft stöd för 3 skärmar på en GPU när jag haft behov av att koppla 3 skärmar samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Stuttering/lagg låter lite som compton-problem. Har du backend = "xrender"; i din compton-konfig-fil? Alternativ att du startar compton såhär:

killall compton
compton --backend xrender -b

Var jag som mindes fel (testade compositor/compton/compiz i flera kombinationer). Det är Metacity/Compositing kombon som ger mest flyt med ingen tearing (om full compositing pipeline är på).

Skrivet av huttala:

Kolla så allt står rätt till med compton.
Det finns rätt många alternativ att testa för att synka skärmen, läs på lite och testa de olika alternativen. Jag var tvungen att fippla lite för att hitta det som synkade mina skärmar 100%.

Du är på god väg nu!

Att koppla in den tredje skärmen på en annan GPU låter dock som att be om problem, det är ingenting iaf jag gjort då jag alltid haft stöd för 3 skärmar på en GPU när jag haft behov av att koppla 3 skärmar samtidigt.

Jag måste använda min igpu för en skärm. Har en tv som kräver hdmi 2.0 = nvidia och en skärm med bara hdmi = intel (då jag bara har en hdmi utgång på nvidia kortet). Sen en skärm som kör DisplayPort på det. Dock fick jag det fungera men kan inte få tear free option fungera på intel kortet.

Ska testa compton igen men hittar ingen default config och är inte 100% var .compton.conf i linuxmint ska vara. Har sett olika bud på nätet.

Det som nu fascinerar mig är GPU användningen. I Windows idlar mitt gfx kort i princip hela tiden tills jag spelar spel eller ser på youtube (går upp till 50%). I LinuxMint idlar gfx kortet om jag inte gör något men rör jag musen eller någon annan interaktion med datorn så går kortet på max klock. Känns väldigt onödigt ha ett GTX1080 gå i max klock bara vid surfande. Detta gör så att kortet går varmare och finns risk fläkten startar (har ett semipassivt gfx kort). skiljer mer en 10c mellan linux/Windows vid surfande. Detta även om jag kör bara metacity och ingen extra compositing lager.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hulkenstrong:

Det som nu fascinerar mig är GPU användningen. I Windows idlar mitt gfx kort i princip hela tiden tills jag spelar spel eller ser på youtube (går upp till 50%). I LinuxMint idlar gfx kortet om jag inte gör något men rör jag musen eller någon annan interaktion med datorn så går kortet på max klock. Känns väldigt onödigt ha ett GTX1080 gå i max klock bara vid surfande. Detta gör så att kortet går varmare och finns risk fläkten startar (har ett semipassivt gfx kort). skiljer mer en 10c mellan linux/Windows vid surfande. Detta även om jag kör bara metacity och ingen extra compositing lager.

Du kan aktivera "Coolbits" i nvidia-settings för att få lite större kontroll av fläktarna och GPU:n. Detta gör du genom att lägga till följande i din xorg.conf fil, som jag tror ligger i din /etc/X11/xorg.conf (eller någonstans i /etc/X11/xorg.conf.d/ som ska motsvara nvidia).

Under "Section Device" lägger du till följande fetmarkerade text:

Section "Device"
Identifier "Device0"
Driver "nvidia"
VendorName "NVIDIA Corporation"
Option "Coolbits" "12"
EndSection

Då får du följande inställningar under "Thermal Settings" i din nvidia-settings-GUI:

Där ser du bland annat "Fan Information" samt ett reglage för att styra fläktarna (förhoppningsvis).

Du kan nu även styra andra saker såsom "Performance levels" under "PowerMizer", alltså klockhastigheterna:

Jag skulle börja med att fiffla runt där för att se vad som händer.

Mer om Coolbits här: http://us.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86_64/364.19/REA...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Sitter och små pular med linux. Efter massa strul tror jag att jag fick triple buffering att fastna. xorg.conf tycker om att skrivas över.
Har gett upp hoppet om "tear free" på min skärm ansluten till intel iGPU. Varje gång jag försöker byta från modesetting till intel drivrutinen så buggar allt ur. Men tänkte testa se hur prestandan är i lite applikationer som använder opengl med "forecfullcompositepipeline" påslaget. Dock har jag nu fastnat på en ny "bugg" som jag inte vet hur jag ska lösa och löses inte den kvittar det hur bra prestanda "fullcomposite" har eller inte har.

Kör jag en Youtube video i fullskärm via chrome och sedan går ur helskärmsvisning så hamnar hela chrome fönstret på min TV. Detta skapar otroliga bekymmer för mig. Detta skedde inte för någon dag sedan och jag har bara suttit och lagt till triple buffering i xorg.conf. Det bör inte påverka chromes beteende. Min 32" skärm är satt som primär så vet inte varför chrome hoppar till TVn. Detta sker inte om jag ser på Youtube i helskärm via Firefox.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Använd gnome 3.22 i wayland mode. Använd också en videospelare som kör native och inte i Xwayland. Jag tycker mpv fungerar bra, de flesta gstreamer gtk3 spelare fungerar säkert de också. Om du vill ha gnome integration kan du använda gnome-mpv som frontend. Övriga applikationer spelar mindre roll om de är native eller kör i Xwayland. De flesta gtk3 applikationer fungerar native i wayland.
Jag tror att alla distributioner som har gnome 3.22 stödjer wayland. Somliga (exempelvis debian stretch och sid) loggar dock in i x11 som default. Då får du välja wayland i gdm. Om du vill använda den stängda Nvidia blobben så får du vänta till gnome 3.24 släpps i slutet av nästa månad.