Köpråd, kompakt digitalkamera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2014

Köpråd, kompakt digitalkamera

Hej,

Har läst på en del, men har svårt at exakt sätta tummen på vad jag skall köpa. Jag kan lite teori om fotografering men saknar mer eller mindre praktik. Tänkte vända mej till er för lite råd. Nedan lite fakta som förhoppningsvis kan hjälpa er att rådgiva mej i "rätt" riktning.

1. Kameran kommer att användas främst att användas utomhus och då närmast under mina fisketurer.
2. Motiv är allt från fisk till naturbilder inklusive rörliga motiv som fåglar men också stationära motiv.
3. Motiven är ofta på längre avstånd (fåglar&djur), men fisken nära Motivbilder blir väl ofta vida motiv (mycket solupp- och nedgångar)
3. "Året-om" fotografering, med andra ord, köld, värme och fukt förekommer. Stor del av miljön är inte precis ren (smuts i både båt och natur)
4. Gärna bra autofunktioner men vill gärna sätta min begränsade teori till praktik så gärna även "bra" manuella inställningsmöjligheter.
5. Budget gärna under 3000, med andra ord får det också kosta t.ex 1790 om det är bra "bang for the buck", speciellt med tanke på min kunskapsnivå.

Tar gärna emot konkreta tips med kort förklaring och om vilja samt tålamod finns även längre sådana och kanske svar på mina dumma frågor.

Jag har kommit fram till att en kompakt kamera kanske är att föredra med tanke på var kameran och vad kameran skall användas till (lite utrymme, fukt, snabba point and shoot bilder, osv). Tänker jag fel här?

Om jag förstått rätt så finns det en del kompetenta kompaktkameror för amatörer som mig som producerar bra bilder även på lite längre håll?

Sedan tar min kunskap slut, tampas med om jag skall söka mej mot Olympus Tough serie eller kanske inte fukt gör så mycket och man kan köra med någon annan serie? Vilka egenskaper (t.ex. bildstabilisator) skall jag söka efter eftersom kameran skall både användas på både långt och kort håll samt oftast inte i stadigaste möjliga miljö (båt)?

Finns många frågor till, men hoppas denna info ger er en bild om förutsättningarna och min nivå. Ger gärna mer info om så behövs

TL;DR Vilken kamera (kompakt?) till allroundanvändning utomhus i fuktig miljö, prisklass under 3k?

Ett stort tack på förhand

Inte speciellt beskrivande rubrik.
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Canon PowerShot S110, S120 + bältesväska så följer den alltid med överallt

Googla för mer info, se även youtube

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av jookeer:

Canon PowerShot S110, S120 + bältesväska så följer den alltid med överallt

Googla för mer info, se även youtube

Tack! Har läst på om PowerShot S120 igår, dock itne tittat på youtube än. Den verkar ju vara extremt bra point and shoot kamera. Skall titta på lite videon ikväll.

Känner dock lite osäkerhet rörande miljön (fukt+vatten) som kameran kommer att befinna sig i, men det kanske blir klarare efter jag läst på mer och sett videon.

Inga andra förslag från andra heller så det verkar vara en konsensus runt just den kameran i prisklassen, suveränt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Kan rekommendera rem runt halsen till små lätta kompaktkameror eftersom dom e lätta att tappa (i sjön).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av jookeer:

Kan rekommendera rem runt halsen till små lätta kompaktkameror eftersom dom e lätta att tappa (i sjön).

Absolut! Eftersom den dessutom är så pass liten (mindre än jag trodde) så borde den rymmas bra i en av specialfickorna (på min ena jacka) som är vattentät och där man även kan fästa saker

Kliar redan i fingrarna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

Jag tycker du ska kolla även på Olympus XZ-2 eller XZ-10. Jag har själv en S100 (föregångare till S120), men hade idag hellre valt XZ-10 (eller XZ-2 om budgeten inte spelar så stor roll) än S120.

Både dessa och S120 har dock inte så stort zoomomfång, så det där med djur osv kommer de bli ganska begränsad med.
Det finns ju kameror med möjlighet att zooma mer, men då blir det istället sämre bildkvalitet, både pga fler kompromisser i optiken, samt att de har mindre sensor.

Edit:
De flesta kameror tål lite fukt och även lättare regn kortare stunder, men det är såklart inget man ska utgå från att de tål, för man kan ju ha otur.