WD fasar ut extern hårdisk modell - vad satsa på i stället?

Permalänk
Medlem

WD fasar ut extern hårdisk modell - vad satsa på i stället?

Har kört på denna modell i ett par år, snygg stillren när man bunkrar upp TB

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/W...

Vad satsa på i stället?

Permalänk
Medlem

WD har väl fortfarande Mybook eller har du något emot dom ?
LaCie har lite mer designade externa diskar om useendet är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

WD har väl fortfarande Mybook eller har du något emot dom ?
LaCie har lite mer designade externa diskar om useendet är viktigt.

När jag lagrat en extern och den är full ställer jag undanden och inte använder innehållet, så visst utseendet väger väl en del också

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozeroun:

När jag lagrat en extern och den är full ställer jag undanden och inte använder innehållet, så visst utseendet väger väl en del också

Köp en Lacie då. Min bror har en och är nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag kollade efter externa, det var ett par år sedan men ändå, så var Lacie ett väldigt dåligt val.
De prioriterade design framför funktion (kylning) så de hade överlag kortare livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

När jag kollade efter externa, det var ett par år sedan men ändå, så var Lacie ett väldigt dåligt val.
De prioriterade design framför funktion (kylning) så de hade överlag kortare livslängd.

Är du seriös eller trollar du
Har en LaCie använder den inte så ofta men den fungerar.

Edit: och nej det är inte deras klot, om det är den du syftar på ^^
Det är en vanlig rektangulär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

När jag kollade efter externa, det var ett par år sedan men ändå, så var Lacie ett väldigt dåligt val.
De prioriterade design framför funktion (kylning) så de hade överlag kortare livslängd.

Detta är problemet med ALL designad elektronik idag verkar det som. Väldigt få som lyckas få rätt på det, och om de gör, så tar de premium pris.
Själv tycker jag det är bättre att satsa på en som har bra kylning och prioritera att säkra data, sen kan du i så fall skaffa en längre kabel och placera den under någonstans där den kyls bra, men inte syns om utseendet/ev ljud stör en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta är problemet med ALL designad elektronik idag verkar det som. Väldigt få som lyckas få rätt på det, och om de gör, så tar de premium pris.
Själv tycker jag det är bättre att satsa på en som har bra kylning och prioritera att säkra data, sen kan du i så fall skaffa en längre kabel och placera den under någonstans där den kyls bra, men inte syns om utseendet/ev ljud stör en.

Men så är det med alla produkter det mesta finns ju som en mer exklusiv version, med antingen bättre funktion, hållbarhet, design.. förhoppningsvis alla tre variablerna. Ibland kan det vara värt lite extra ibland inte..

Permalänk
Medlem

Har ett antal av dessa wd bricks körande under åren modellen som länkas till i första inlägget och ja kan hålla med om att usb chassi designen är bra för den typen av diskar som det var tänkt att den skulle innehålla wd gp 5400rpm och så länge det sitter en av dessa diskar i dom så är dom svala och tysta. Dock så har ja köpt mer än 10st såna där majoriten har varit 5400rpm men många har varit wd black och wd re4 diskar 7200rpm som genererar extremt mycket mer värme än vad det där chassit klarar av att kyla och dessa har ja varit tvingad att öppna och sätta disken internt istället och dom är ganska jobbiga att öppna och komma åt disken ifrån har väl plundrat 6-7st hittills.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är du seriös eller trollar du
Har en LaCie använder den inte så ofta men den fungerar.
Edit: och nej det är inte deras klot, om det är den du syftar på ^^
Det är en vanlig rektangulär.

Ja det är klart det finns säkert hur många som helst som sitter och är nöjda. Och som du säger, du kör inte din så ofta så risken att den går varm är låg.

Men statistiskt sett så är det (eller var det) större risk för haveri i en sådan.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Imaculent:

Ja det är klart det finns säkert hur många som helst som sitter och är nöjda. Och som du säger, du kör inte din så ofta så risken att den går varm är låg.

Men statistiskt sett så är det (eller var det) större risk för haveri i en sådan.

Stöjder detta påstående.
Lacie har sämre livslängd pga. helt inkapslade chassin som bygger upp mer värme och skadar disken över tid.
Att diskar går varma är lika med att de mår dåligt är ingen nyhet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Mina fulla externa har mindre än 2 veckors användning över 1 år så värmeutveckling kanske inte är så jätte noga där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Mina fulla externa har mindre än 2 veckors användning över 1 år så värmeutveckling kanske inte är så jätte noga där?

Även om du bara skulle köra en motor 2 veckor på 1 år, om den överhettar så skadas lager, smörjning osv. Den kan gå 2 år i drift i normalt temp, men 1 vecka utanför den specifikationen, kan vara nog för att förstöra den.

Nu måste det inte vara så, utan du kanske har använt den så kort tag varje gång att den inte hunnit upp i värme. Det är principen jag syftar på, allt oavsett motor, så är överhettning direkt skadande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Även om du bara skulle köra en motor 2 veckor på 1 år, om den överhettar så skadas lager, smörjning osv. Den kan gå 2 år i drift i normalt temp, men 1 vecka utanför den specifikationen, kan vara nog för att förstöra den.

Nu måste det inte vara så, utan du kanske har använt den så kort tag varje gång att den inte hunnit upp i värme. Det är principen jag syftar på, allt oavsett motor, så är överhettning direkt skadande.

Jo men de borde väl utsättas för mindre skador än att dagligen använda en extren flera timmer per dag som lagring som vanlig intern dator?

Har kollat på ett par nya WD modeller men de har inte fått lika positiva betyg som min gamla seriie och inte särskilt många recensioner heller

Funderat på dennas serie

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2210362

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2363799

Vad är skillnaden på mybook och elements serien?

Permalänk

Värme på en extern disk är inte ett problem, så vida du inte kör dem invirade i filtar.

Det är interna diskar som utsätts för värme.

Permalänk
Skrivet av Obligatorisk:

Värme på en extern disk är inte ett problem, så vida du inte kör dem invirade i filtar.

Det är interna diskar som utsätts för värme.

Humbug!

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Jo men de borde väl utsättas för mindre skador än att dagligen använda en extren flera timmer per dag som lagring som vanlig intern dator?

Har kollat på ett par nya WD modeller men de har inte fått lika positiva betyg som min gamla seriie och inte särskilt många recensioner heller

Funderat på dennas serie

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2210362

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2363799

Vad är skillnaden på mybook och elements serien?

Även om LaCie går lite varmare än konkurenterna så tror jag det lilla som du TS använder din disk så spelar det nog ingen roll. Det är så pass lite användning att ui det långa loppet så gör det nästan inget.

Den disken jag haft som gått absolut varmast(med en temp kring 50-55c, detta var rätt längesen, gammal WD 80GB) höll i 5år och datorn stod igång 24/4 under dom åren och efter det började sektorer dö. har kvar disken och den funkar än men den används inte så mycket mer än i test syfte(80GB är inte mucket at hänga i granen)

Tror min polare Zweibach här på forumet har den just nu

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Värme på en extern disk är inte ett problem, så vida du inte kör dem invirade i filtar.

Det är interna diskar som utsätts för värme.

Snälla, källhänvisning på ditt bs-svar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Även om LaCie går lite varmare än konkurenterna så tror jag det lilla som du TS använder din disk så spelar det nog ingen roll. Det är så pass lite användning att ui det långa loppet så gör det nästan inget.

Den disken jag haft som gått absolut varmast(med en temp kring 50-55c, detta var rätt längesen, gammal WD 80GB) höll i 5år och datorn stod igång 24/4 under dom åren och efter det började sektorer dö. har kvar disken och den funkar än men den används inte så mycket mer än i test syfte(80GB är inte mucket at hänga i granen)

Tror min polare Zweibach här på forumet har den just nu

Blir nån av dessa 2 eventuell seagaten 4tb

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1707526

Kollade på betyg på amazon

En undran, de verkar ju ha någon mjukvara numera, kan man ändå dela upp i paritoner och kryptera som vanligt?

Den största användningen när jag inskaffat ny extern sker när jag scannar för dåliga sektiorer, krypterar, flyttar över, det brukar ta ett par dagar, när den sen är full så bunkrar jag upp den använder ytterst sällan. Så det rör sig inte om många veckor under ett helt år

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Blir nån av dessa 2 eventuell seagaten 4tb

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1707526

Kollade på betyg på amazon

En undran, de verkar ju ha någon mjukvara numera, kan man ändå dela upp i paritoner och kryptera som vanligt?

Den största användningen när jag inskaffat ny extern sker när jag scannar för dåliga sektiorer, krypterar, flyttar över, det brukar ta ett par dagar, när den sen är full så bunkrar jag upp den använder ytterst sällan. Så det rör sig inte om många veckor under ett helt år

Var lite extra kritisk när du jagar seagate diskar. Vet att väldigt många jag känner som haft seagate diskar har råkat ut för haverier efter 1-2 år

Har själv aldrig kört seagate permanant under en längre tid då dom diskarna sedan jag började med datorer för en sju helssikes massa år sedan, alltid haft dåligt ryckte. Något som efter egna erfarenheter med folk i min omgivning kan styrka.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Var lite extra kritisk när du jagar seagate diskar. Vet att väldigt många jag känner som haft seagate diskar har råkat ut för haverier efter 1-2 år

Har själv aldrig kört seagate permanant under en längre tid då dom diskarna sedan jag började med datorer för en sju helssikes massa år sedan, alltid haft dåligt ryckte. Något som efter egna erfarenheter med folk i min omgivning kan styrka.

Seagate ryktet verkar varit i flera år?

Kollat recensioner på amazon på både WD och Seagate, inte så värst många negativa kommentarer

Lite sur WD fasar ut min favorit modell, den har fått många positiva omdömen runt om

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Seagate ryktet verkar varit i flera år?

Kollat recensioner på amazon på både WD och Seagate, inte så värst många negativa kommentarer

Lite sur WD fasar ut min favorit modell, den har fått många positiva omdömen runt om

vet faktiskt inte hur det ser ut idag mer än ett fåtal fall som jag nämnde. det är väll en bråkdel av alla diskar, men gemensamt för dom diskarna jag varit med om är kort liv om man jämför märke med märke

vet att när vänners seagate diskar börjat få döende sektorer så är det många fler WD som som inte har några problem alls. visst, jag har varit med om att WD också varit döende men inte i alls samma utsträckning som seagate. kanske är obefogat idag men jag vet att 7200.13 diskarna inte funkade så bra. ägde en själv faktiskt, inte så värst länge då jag gav bort den efter ett tag. men den levde inte så länge ivf!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Snälla, källhänvisning på ditt bs-svar?

http://www.pcworld.com/article/129420/article.html

Permalänk
Medlem

Kollade på ett par tubes om WD och i denna så låg det en hitachi på WD?

https://www.youtube.com/watch?v=26OEIjagmM4