Behöver ny laptop, vad ska jag satsa på?!

Permalänk
Medlem

Behöver ny laptop, vad ska jag satsa på?!

Hej!

Min dator har gått sönder och jag behöver omgående en ny. Jag kan typ ingenting om datorer.
Vad bör jag satsa på för något?! Vad är viktigt och vad är mindre viktigt? Processor, skärmupplösning, RAM osv? Prislappen är högst 7000kr helst under.
Jag ska surfa, se någon film ibland och arbeta på hobby nivå med enkel bildredigering i en äldre version av Photoshop.

Har tittat på dessa två tidigare och skulle även gärna vilja veta om det är någorlunda bra datorer och vilken som i så fall är bäst? Eller om någon kan rekommendera någon annan?
HP Pavilion 15-p033no och Asus a551ln-dm376h

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av J84k:

Hej!

Min dator har gått sönder och jag behöver omgående en ny. Jag kan typ ingenting om datorer.
Vad bör jag satsa på för något?! Vad är viktigt och vad är mindre viktigt? Processor, skärmupplösning, RAM osv? Prislappen är högst 7000kr helst under.
Jag ska surfa, se någon film ibland och arbeta på hobby nivå med enkel bildredigering i en äldre version av Photoshop.

Har tittat på dessa två tidigare och skulle även gärna vilja veta om det är någorlunda bra datorer och vilken som i så fall är bäst? Eller om någon kan rekommendera någon annan?
HP Pavilion 15-p033no och Asus a551ln-dm376h

Tacksam för hjälp

Ska du bära runt på den eller ska den stå stilla?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ska du bära runt på den eller ska den stå stilla?

Den ska mest stå stilla. Tar endast med den nån gång ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J84k:

Den ska mest stå stilla. Tar endast med den nån gång ibland.

Satsa på +17tums skärm då, Så länge upplösningen är över 1600/900 så är det rätt lugnt. Vad det gäller ram så är det i det närmsta egalt, du kommer sannolikt inte stöta på någon med endast 4gb ram men om du gör det så är det inget som helst problem. Med tanke på prisklassen så är det inte så mycket att välja på när det kommer till CPU/GPU det kommer ungefär sluta lika. Personligen skulle jag satsat mer på att hitta någon med bekvämt tangentbord än att jaga efter marginella skillnader i prestanda.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)