Fråga angående garantitid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2008

Fråga angående garantitid.

Hej!

Jag köpte ett QPAD 1339 headset från maxfps för bra många år sedan. Jag reklamerade det flertalet gånger då ljudet i ena kåpan eller micken alltid slutade fungera. Headsetet hade aldrig fysiska skador och reklamationerna gick alltid igenom. (Alltid gillat deras support).

Tills för cirka 1 år sedan då headsetet inte längre fanns i lager... De gav mig ett presentkort istället för att köpa valfri vara för de pengarna. (Cirka 3:000kr).
Jag ville dock ha ett qpad 1339 headset så jag frågade när det skulle komma in på lager igen.. över 1 månad skulle det ta. Då föreslog han att jag bara skulle vänta tills det kommer på lager igen köpa det då och få ny full garantitid.

Ack vad lurad jag blev då jag nu fick detta svar från maxfps :
Hej!

Er garantitid har tyvärr gått ut och vi kan därför inte göra något. Den produkt som ni beställt gjordes med ett presentkort, garantitiden räknas från originalordern och den gjordes 2009-09-15.

Hur kan garantitiden räknas från orginalorden då
1. Deras egen personal föreslog att jag skulle köpa det och få ny garantitid.
2. Jag skulle kunna ha köpt vilken vara som helst? skulle den få samma garantitid som headsetet hade?
3. Hade jag vetat att orginalgarantin hade gällt vid köpet hade jag självfallit köpt något annat..

Har jag någon rätt att kunna kräva nytt headset eller har de lagen på sin sida? Känner mig rejält lurad.

Svar uppskattas som fan!

Mvh Sydpolen

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Har du fått ett nytt kvitto ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2008

Ordernummer: SE1XXXXX

Antal / Produkt / Pris
-----------------------------------------------------
1st / QPAD QH1339 (inkl. USB-ljudkort) / 2795 kr

Frakt: 59 kr
Postförskottsavgift: 0 kr
Presentkort: -2854 kr

Totalt: 0 kr
Varav moms: 570,80 kr

Delleverans: Ja

Duger detta som kvitto x)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2013

Det kanske står något i deras "Terms and Conditions" om ett sånt här sammanhang.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av SydpoleN:

Ordernummer: SE1XXXXX

Antal / Produkt / Pris
-----------------------------------------------------
1st / QPAD QH1339 (inkl. USB-ljudkort) / 2795 kr

Frakt: 59 kr
Postförskottsavgift: 0 kr
Presentkort: -2854 kr

Totalt: 0 kr
Varav moms: 570,80 kr

Delleverans: Ja

Duger detta som kvitto x)?

Troligen är det ett köp, är ordernumren olika?
Jag tycker du ska fråga konsumentvägledaren för det är lurigt, men eftersom du fick ett presentkort som du kunde ha köpt vad som helst med så borde det innebära att det är ett köp du gjort, du har dessutom fått betala frakt och det ska man inte göra om det handlar om en reklamation för då står säljaren för frakten.
Konsumentköplag (1990:932)
26 § Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne.
https://lagen.nu/1990:932
Men jag har svårt att förstå varför du hela tiden köper en pryl som upprepade gånger går sönder.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2008

Hehe, ljudet och micken är helt fantastiska och headsetet sitter som en mössa på huvudet.
Sen eftersom det (var) 5 års garanti vid köpet så tänkte jag att jag kan leva med att reklamera det någon gång så länge det preseterar som det gör medans det funkar.

Ska försöka sammanfatta något och skriva till dem. För jag är då inte nöjd alls med deras behandling av detta ärende.

Återkommer när jag fått svar. Fortsätt gärna svara om ni kommer på nått.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Du fick i princip pengar i handen, men som bara funkar hos maxfps. Dessa kan du ju använda som du vill? Nyköp av valfri produkt mao.

Alltså är det ny garanti på nya produkter. De gav dig pengar tillbaka då de inte kunde leverera just då i princip.
Allt annat är skitsnack, utan att ha koll på alla termer och dylikt skulle jag säga de försöker dra en rövare.

Skulle gissa att samma tillfälle som de gav dig pengarna tillgodo så upphörde avtalet gällande den produkten, men det är min gissning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2008

Fick svar idag...

Hej!

Den personen som sagt att ni skulle få en ny garantitid när ni byter produkten mot ett tillgodobelopp har gjort fel. Jag ber om ursäkt för att den personen gjort fel och gett er fel information, men om det skulle vara så att man fick en ny garantitid varje gång man bytte ut produkten mot ett tillgodobelopp så skulle man få en "livstids-garanti". Er garantitid har tyvärr gått ut då originalköpet gjordes 2009-09-15.

Så för att sammanfatta det hela....

1. Mitt headset går sönder under garantitiden. De kunde inte leverera samma headset och ger mig ett presentkort på samma belopp att använda i deras butik.
2. Jag frågar personalen om jag kan vänta tills headsetet kommer in till lager igen (1,5 månadsväntetid).
3. Får svaret att ja, det kan jag göra och att köpet kommer gillas som ett nyköp med ny garantitid.
4. Headsetet går sönder igen och jag vill reklamera det men får ett snabbt svar att min garantitid gäller from orginalköpet...

Känner mig så jävla lurad. Vad hade hänt om jag köpt en annan vara? Hade dens garanti gått efter mitt orginalköp på headsetet?....
1,5 månad av "min garanti" tickade medans jag väntade på att ens kunna köpa ett nytt....

Nån som har lite kött på benen angående såna här ärenden som vet vad för rätt jag har i detta fall? Eller får de göra så här?

Mvh Sydpolen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kyoto, Japan
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av SydpoleN:

Fick svar idag...

Hej!

Den personen som sagt att ni skulle få en ny garantitid när ni byter produkten mot ett tillgodobelopp har gjort fel. Jag ber om ursäkt för att den personen gjort fel och gett er fel information, men om det skulle vara så att man fick en ny garantitid varje gång man bytte ut produkten mot ett tillgodobelopp så skulle man få en "livstids-garanti". Er garantitid har tyvärr gått ut då originalköpet gjordes 2009-09-15.

Så för att sammanfatta det hela....

1. Mitt headset går sönder under garantitiden. De kunde inte leverera samma headset och ger mig ett presentkort på samma belopp att använda i deras butik.
2. Jag frågar personalen om jag kan vänta tills headsetet kommer in till lager igen (1,5 månadsväntetid).
3. Får svaret att ja, det kan jag göra och att köpet kommer gillas som ett nyköp med ny garantitid.
4. Headsetet går sönder igen och jag vill reklamera det men får ett snabbt svar att min garantitid gäller from orginalköpet...

Känner mig så jävla lurad. Vad hade hänt om jag köpt en annan vara? Hade dens garanti gått efter mitt orginalköp på headsetet?....
1,5 månad av "min garanti" tickade medans jag väntade på att ens kunna köpa ett nytt....

Nån som har lite kött på benen angående såna här ärenden som vet vad för rätt jag har i detta fall? Eller får de göra så här?

Mvh Sydpolen.

För att vara helt uppriktig borde de inte ens ha ersatt dina första par då det är slitage och inte fabriksfel - Det var helt och hållet goodwill. Butiken har rätt, det är klart att de inte ska behöva ersätta hörlurar i all oändlighet, särskilt när garantin är slut. Det är som att försöka köpa en kampanjprodukt för sitt kampanjpris efter produkten gått tillbaka till sitt ordinarie pris bara för att man "tänkte köpa den innan kampanjen tog slut".

Tips är att spara energi och bara skaffa ett par nya, ingen idé att försöka driva detta igenom då det inte kommer att leda någon vart.

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2008

Tack för din åsikt men....

Wait what? Vad vet du om det var fabriksfel eller slitagefel?
Headsetet har jag varit väldigt noga med. Aldrig tappats eller åkommit några fysiska skador.

Jag tycker du har helt fel.

Och garantin är slut på mitt första headset ja. Men detta är ett helt nytt headset jag köpte med ett presentkort de gav mig.
Jag får känslan att du jobbar där eller dylikt då personalen helt klart och tydligt ljugit mig upp i ansiktet när köpet gjordes.

Tänker inte ge upp så lätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010

Jag bytte ut ett grafikkort på Alina systems. enligt dom var det självklart att jag skulle få ny garantitid då det var en helt ny produkt. Man garanterar produkten och inte köpet.

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2002

Ärendet för den första garantin (eller reklamationen) avslutades då de gav dig ett presentkort istället för ny produkt, vilket var ett resultat av att de inte kunde erbjuda en omleverans inom skälig tid. Punkt. Köpet av den nya produkten är ett nyköp och skall därför löpa under en ny garantitid.

Gigabyte GA-Z170N-WIFI | Intel i5 6600K | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance 16GB | MSI GTX 1060 3GB | Intel 540 SSD 120GB, 180GB & 240GB | BitFenix Phenom mATX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av SydpoleN:

Fick svar idag...

Hej!

Den personen som sagt att ni skulle få en ny garantitid när ni byter produkten mot ett tillgodobelopp har gjort fel. Jag ber om ursäkt för att den personen gjort fel och gett er fel information, men om det skulle vara så att man fick en ny garantitid varje gång man bytte ut produkten mot ett tillgodobelopp så skulle man få en "livstids-garanti". Er garantitid har tyvärr gått ut då originalköpet gjordes 2009-09-15.

Så för att sammanfatta det hela....

1. Mitt headset går sönder under garantitiden. De kunde inte leverera samma headset och ger mig ett presentkort på samma belopp att använda i deras butik.
2. Jag frågar personalen om jag kan vänta tills headsetet kommer in till lager igen (1,5 månadsväntetid).
3. Får svaret att ja, det kan jag göra och att köpet kommer gillas som ett nyköp med ny garantitid.
4. Headsetet går sönder igen och jag vill reklamera det men får ett snabbt svar att min garantitid gäller from orginalköpet...

Känner mig så jävla lurad. Vad hade hänt om jag köpt en annan vara? Hade dens garanti gått efter mitt orginalköp på headsetet?....
1,5 månad av "min garanti" tickade medans jag väntade på att ens kunna köpa ett nytt....

Nån som har lite kött på benen angående såna här ärenden som vet vad för rätt jag har i detta fall? Eller får de göra så här?

Mvh Sydpolen.

Direkt från Konsumentverkets egna sida
Ny vara

Om du reklamerar en vara och butiken väljer att ge dig en ny likadan vara, gäller samma villkor för den nya varan som för den reklamerade varan. Det är den ursprungliga garantitiden som gäller även för den nya ersättningsvaran. Reklamationstiden gäller däremot för varje enskild produkt, alltså även den nya varan. Läs mer under rubriken Reklamation i spalten till vänster.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2008

Nu har inte butiken valt att gett mig en ny vara utan ett persentkort att köpa vad jag ville för. Det är stor skillnad. Jag valde att vänta 1,5 månad och köpa det under tron att ny garantitid gällde då deras personal skrev det till mig.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

KKL (Konsumentköplagen) gäller väl inte alls i det här fallet då den bara sträcker sig 3 år från köp.
Här handlar det om ett köp som är 5 år gammalt och därmed är det endast tillverkarens garanti som gäller. Så de referat från KKL som skrivits i tråden är nog inte tillämpbara i det här fallet.

Vad som är rätt/fel i det här fallet vet jag inte. Det är onekligen problematiskt att de lovat dig en check som de sedan drog tillbaka igen för man får ju känslan av att de då ryckt pengar ur näven på en.
Felanmäler du en produkt inom garantitiden så bör de väl oavsett hjälpa dig med felet även om en lösning nu valdes som drog ut på tiden. Så i dina skor hade jag nog hävdat att felet rapporterats in inom garantitid och därmed också bör lösas på något sätt för kund.

Men den specifika lösningen med pengar tillbaka som kan ge ett nytt headset med ytterligare 5 års garantitid låter faktiskt lite väl bra i mina öron också. Så om de skickar ett par nya lurar utan att förlänga garantitiden från originalköp eller lagar befintliga lurar så bör det väl också vara en rimlig lösning? Det tycker jag iaf

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Falköping
Registrerad
Jun 2008

Klart som fan du ska ha garanti på de där. Även om du får hörlurar utbytta mot nya, så ska ny garantitid ges. Säg att du har 1 års garanti. Produkten går sönder 2 dagar innan garantin går ut, så får du en produkt utbytt som anländer till din brevlåda dagen efter garantin går ur, och produkten är DOA, ska du inte få en ny då? Självklart är de ny garantitid som gäller för en utbytt produkt.

Corsair Obsidian 900D, Intel Core i7 6800k@4.2ghz/1.290v, Asus Rampage V Edition 10, Asus Strix GTX 1080, Corsair Vengeance LPX 3000mhz 4x4gb, Corsair RM650i

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Jaegrlicious:

Klart som fan du ska ha garanti på de där. Även om du får hörlurar utbytta mot nya, så ska ny garantitid ges. Säg att du har 1 års garanti. Produkten går sönder 2 dagar innan garantin går ut, så får du en produkt utbytt som anländer till din brevlåda dagen efter garantin går ur, och produkten är DOA, ska du inte få en ny då? Självklart är de ny garantitid som gäller för en utbytt produkt.

Det beror väl på vad som står i garantivillkoren?

Vanligtvis lovar tillverkaren att en produkt skall hålla under garantitiden som börjar gälla dagen då varan köpts. Blir det trots allt problem under garantitiden så ska detta tas om hand av tillverkare eller återförsäljare men det är inte alls självklart att förlängning av garantitid också ingår vid eventuella fel.

Om det nu är så att man får en DOA som du beskriver så har ju inte felet avhjälpts. Så för ett sådant specifikt cenario så bör väl tillverkare/återförsäljare rimligtvis skicka ut en enhet till i så fall.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2008

Även jag tyckte det lät helt fantastiskt när de sa att jag skulle få ett presentkort att köpa vad jag ville för. Först tänkte jag köpa ett billigare par lurar och en stol istället. Men eftersom ny garantitid utlovades kunde jag inte motstå att köpa headsetet på nytt. Även fast det innebar att vänta 1,5 månad extra.

Just nu ångrar jag helt mitt beslut att gå på ett par nya likadana....
Ska höra med polarn som är jurist om han kan snoka lite om vilka rättigheter jag har. Han är dock utomlands för tillfället och det känns dumt att dra ut på tiden ännu längre angående detta.

Trött man blir!

Jag måste säga att deras support varit fantastisk innan jag och jag tänker inte råda någon att inte köpa därifrån. Men just i detta ärende anser jag mig felbehandlad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Läskigt många som tror att det är standard att få ny garanti när man får en vara utbytt, om någon tillverkare skulle göra det så är det ett undantag. Garantin är inte till för att man ska få nya produkter reparerade for life utan för att man ska vara garanterad att produkten håller ett visst tag från det att köpet gjorts. Som någon annan sa fast tvärtom, det är köpet man "garanterar" inte varje enskild utbytt produkt.

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av SydpoleN:

Även jag tyckte det lät helt fantastiskt när de sa att jag skulle få ett presentkort att köpa vad jag ville för. Först tänkte jag köpa ett billigare par lurar och en stol istället. Men eftersom ny garantitid utlovades kunde jag inte motstå att köpa headsetet på nytt. Även fast det innebar att vänta 1,5 månad extra.

Just nu ångrar jag helt mitt beslut att gå på ett par nya likadana....
Ska höra med polarn som är jurist om han kan snoka lite om vilka rättigheter jag har. Han är dock utomlands för tillfället och det känns dumt att dra ut på tiden ännu längre angående detta.

Trött man blir!

Jag måste säga att deras support varit fantastisk innan jag och jag tänker inte råda någon att inte köpa därifrån. Men just i detta ärende anser jag mig felbehandlad.

Ja onekligen fick du ju ett svar som inte stämde och det var ju faktiskt direkt felaktigt.
Men ser man på helheten så har du ändå fått ut ett helt nytt likadant headset efter 5 års användande. Det i sig är faktiskt inte så dåligt det heller. Egentligen.

Att för mycket lovades från början var trist och jag förstår att det känns surt när det var så nära att du fick en "jackpot", men du har ändå fått ut allt det som garantin faktiskt utlovar?

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av SydpoleN:

Även jag tyckte det lät helt fantastiskt när de sa att jag skulle få ett presentkort att köpa vad jag ville för. Först tänkte jag köpa ett billigare par lurar och en stol istället. Men eftersom ny garantitid utlovades kunde jag inte motstå att köpa headsetet på nytt. Även fast det innebar att vänta 1,5 månad extra.

Just nu ångrar jag helt mitt beslut att gå på ett par nya likadana....
Ska höra med polarn som är jurist om han kan snoka lite om vilka rättigheter jag har. Han är dock utomlands för tillfället och det känns dumt att dra ut på tiden ännu längre angående detta.

Trött man blir!

Jag måste säga att deras support varit fantastisk innan jag och jag tänker inte råda någon att inte köpa därifrån. Men just i detta ärende anser jag mig felbehandlad.

Du bör som sagt ta kontakt med konsumentvägledaren eftersom det du gjort är svårtolkat, jag tror att du gjort ett nytt köp och då börjar reklamationsrätten om, hade du däremot inte gått via presentkortet så hade det handlat om att de bytt ut varan från det ursprungliga köpet.

Ta kontakt med konsumentvägledaren och red ut det.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2008

Hade jag fått en ny produkt från början har butiken helt rätt. Men eftersom de inte kunde ge mig en liknande vara fick jag ett presentkort på det beloppet headsetet kostade (2800~). Han i supporten föreslog att jag kunde vänta tills headsetet fanns på lager igen och köpa det då med ny garantitid. Hade inte detta utlovats hade jag köpt andra varor för pengarna.

Jag väntade istället 1,5 månad köpte headsetet på nytt och under den tiden väljer de nu att garantitiden ska ha tickas i väg...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2008

Tack mrqaffe, det ska jag göra så fort jag slutat för dagen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2010

Jag tycker det är helt uppenbart att du skall få full garanti på den nya produkten. Tänk om du skulle köpt ett annat headset eller någonting helt annat. Självklart gäller garantin från det nya köptillfället! Presentkortet är ett presentkort. Om du skulle fått ett nytt headset direkt och inte fått presentkort då skulle garantin ha gått ut vilket inte är fallet nu.

Utnyttja din dag, var dag.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Jag skulle vilja påstå att butiken har klantat sig lite.

Vad som skrivs om här ovan med garantitid och reklamationstid stämmer helt och hållet. Där det sket sig lite för butiken är att de gav dig ett presentkort, vilket ger dig ett nytt kvitto och köpdatum på den nya produkten.

Om de bara hade bytt produkten hade det mycket riktigt inte utgått någon ny garantitid. Men så fort du får ett nytt kvitto så är det ett nytt köp och det är därifrån garanti och reklamation utgår ifrån.

Ett annat exempel är när man passar på att lägga pengar emellan och uppgraderar en vara, som många gör när ett grafikkort går sönder. Lägger du pengar mellan så blir det ett nytt kvitto och vipps ny garanti och reklamationstid.

Butikens intentioner var att ge dig en smidig lösning tills vidare men tänkte att det skulle vara ett garantiåtagande. Ett garantiärende skall enligt praxis inte ta längre än ca 4 veckor, tid över det så kan man diskutera ersättning/skadestånd etc så det var väll det som skulle undvikas misstänker jag.

Men det kvarstår att när du har ett nytt köpekvitto, oavsett vad betalsättet är (lycka till med att öronmärka ett presentkort för varor utan garanti). Enligt det jag vet om handel och praxis så ger kvittot rätt till ny garantitid.

Men då ett forum knappast är ett juridiskt hållande rådgivande organ så skulle jag rekommendera att snacka med din konsumentrådgivare.

En annan sak, om du inte vill bråka om det, eller de blir för jobbiga. Då har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen, då du har ett daterat kvitto skall du även kunna ångra köpet och då ta ett billigare headset och en stol istället

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Aug 2013

Även om butiken inte verkar förstå att de har gjort det så har de väl hävt köpet och således har du ju rätt till full garanti på det nya headsetet du köpt. Du hade ju inte ens behövt acceptera ett presentkort/tillgodokvitto utan du hade ju kunnat ta pengar direkt in på kontot. Då hade du ju kunnat handla vart som helst.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Ondstage:

Även om butiken inte verkar förstå att de har gjort det så har de väl hävt köpet och således har du ju rätt till full garanti på det nya headsetet du köpt. Du hade ju inte ens behövt acceptera ett presentkort/tillgodokvitto utan du hade ju kunnat ta pengar direkt in på kontot. Då hade du ju kunnat handla vart som helst.

Näe. KKl ger bara laga stöd i 3 år så det går inte att säga att TS hade kunnat kräva pengar på kontot. Det har ju gått mer än tre år. Det är enkom garantivillkoren från tillverkaren som gäller i det här fallet. Och i de garantivillkoren är det inte alls säkert att krav på återbetalning på kontot ingår.

Till TS:
Jaha. Jag kan nog ha missförstått det hela lite.

Du har alltså själv beställt hörlurarna för en värdecheck när de väl kom in i lager igen (eller innan de kom in i lager, no difference).
Ja är det på det viset så har du ju uppenbarligen gjort ett köp av hörlurar nyligen och då är det garanti från inköpsdatum (som skedde ny nyligen) som bör gälla. Då bör man påbörja en ny garantitid på 5 år. Tycker jag...

Säger som andra att konsumentvägledare som jobbar med det här är att föredra för ordentliga råd.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2007

Om TS har fått ett presentkort/tillgodokvitto för att köpa en NY produkt så skall självklart en NY garantitid gälla på den NYA produkten. Däremot om butiken ersätter TS med exakt samma produkt, så är det garantitiden på "köpet" som gäller. Så har det alltid varit hos Webhallen och jag älskar deras service.

Dator: NZXT H440 Red, Asus Z97-A, Intel i7-4790K, be quiet! Dark Rock Pro 3, ASUS HD6970 DCII, Intel 730 - 240GB, Corsair HX750
Laptop: MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Keng:

Om TS har fått ett presentkort/tillgodokvitto för att köpa en NY produkt så skall självklart en NY garantitid gälla på den NYA produkten. Däremot om butiken ersätter TS med exakt samma produkt, så är det garantitiden på "köpet" som gäller. Så har det alltid varit hos Webhallen och jag älskar deras service.

Jag så har jag alltid trott att det fungerar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Norrlands:

Direkt från Konsumentverkets egna sida
Ny vara

Om du reklamerar en vara och butiken väljer att ge dig en ny likadan vara, gäller samma villkor för den nya varan som för den reklamerade varan. Det är den ursprungliga garantitiden som gäller även för den nya ersättningsvaran. Reklamationstiden gäller däremot för varje enskild produkt, alltså även den nya varan. Läs mer under rubriken Reklamation i spalten till vänster.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons... står (min understrykning):

"Om säljaren väljer att ge dig en ny vara och samma fel uppstår även på den nya varan kan du i vissa fall ha tre års reklamationsrätt från dagen när du fick den nya varan. Bedömningen görs från fall till fall och felet måste vara väsentligt för dig. Vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden om du och säljaren inte kommer överens.

Om din nya vara får ett annat fel än det du reklamerade för första gången har du inte rätt till förlängd reklamationstid. Då är det alltid tre år från det ursprungliga inköpstillfället som gäller."

----------

@TS: Har ni löst ett ärende genom att komma överens om att du får ett tillgodohavande så är ärendet iom detta avslutat. Du har alltså gjort ett nytt köp och skall således ha ny garanti och reklamationstid. Om de inte inser detta så kontakta ARN.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"