Fråga angående garantitid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SydpoleN:

Er garantitid har tyvärr gått ut och vi kan därför inte göra något. Den produkt som ni beställt gjordes med ett presentkort, garantitiden räknas från originalordern och den gjordes 2009-09-15.

Här är egentligen all info som behövs för att göra detta ärendet till en självklarhet. Butiken har hävt köpet, och gett dig ett tillgodohavande i form av ett presentkort. Där och då tar det "köpet" slut, ärendet är avslutat.

Du gör ett nytt köp, genom att köpa en produkt. Att du betalar med ditt tillgodohavande är irrelevant. Självklart löper din garanti och reklamationsrätt från det nya köpets datum.

Det finns ingen annan tolkning att göra. Om de inte samarbetar, så är konsumentvägledare rätt väg att gå. Det är lite extra märkligt att de bråkar, eftersom det inte kostar dem speciellt mycket. Returfrakten till dem, och beroende på hur Qpad hanterar reklamationer, antingen returfrakt till dem / service ställe, eller helt enkelt ett utskick av nya. Nä, det här är bara dålig stil, och inget annat.
B!

Edit
Jag kunde inte hålla mig, så efter att jag skrev det här inlägget skickade jag deras "sales" avdelning ett mail, presenterade mig som hastigast, och gav dem länken till den här tråden, för att se om de var villiga att dela med sig av sin åsikt om vad som har hänt. För så som det presenteras här i tråden är det helt uppenbart att vi pratar om en ny 5'års runda med garanti. Men vi har ju bara sett vad ena parten har att säga. (Dock, är citatet ovan korrekt återgivet är det oväsentligt)
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Håller med flertalet i tråden;
Det förra köpet är avslutat i och med att de ger dig ett presentkort.
De nya hörlurarna ska räknas som ett nyköp, vilken betalningsmetod (pengar eller presentkort) du använder påverkar givetvis inte garantitiden på något vis.

Permalänk

Självklart gäller garanti från "första" inköpet, annars skulle folk ta ut nya på garanti resten av livet..

*facepalm*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PeCe:

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons... står (min understrykning):

"Om säljaren väljer att ge dig en ny vara och samma fel uppstår även på den nya varan kan du i vissa fall ha tre års reklamationsrätt från dagen när du fick den nya varan. Bedömningen görs från fall till fall och felet måste vara väsentligt för dig. Vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden om du och säljaren inte kommer överens.

Om din nya vara får ett annat fel än det du reklamerade för första gången har du inte rätt till förlängd reklamationstid. Då är det alltid tre år från det ursprungliga inköpstillfället som gäller."

----------

@TS: Har ni löst ett ärende genom att komma överens om att du får ett tillgodohavande så är ärendet iom detta avslutat. Du har alltså gjort ett nytt köp och skall således ha ny garanti och reklamationstid. Om de inte inser detta så kontakta ARN.

Detta stämmer delvis. Garanti bestämmer säljare och tillverkar över helt själv, så det har man inte per automatik rätt till. Tre års reklamationsrätt har du dock på dina nya lurar. Jag skulle också rekommendera dig (TS) att kontakta konsumentvägledaren i din kommun för hjälp angående garanti/reklamationsrätt. Det är alltid bättre att reda ut detta innan något händer istället för att träta om det när något hänt. Det kan också vara så att du kan få rätt till garanti, vilket ju också kan vara bra att veta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Självklart gäller garanti från "första" inköpet, annars skulle folk ta ut nya på garanti resten av livet..

*facepalm*

Skickades från m.sweclockers.com

Om du får en likadan vara så häller garantin från kvitto datum.
Om du får en ersättningsvara av en helt annat typ så gäller det från utbytesdatum.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Självklart gäller garanti från "första" inköpet, annars skulle folk ta ut nya på garanti resten av livet..

*facepalm*

Skickades från m.sweclockers.com

Fast butiken har ju inte kunnat leverera samma vara igen, alltså har de avslutat ärendet med att ge pengarna tillbaka (eller som i det här fallet, ett tillgodohavande i butiken i form av ett presentkort).

Att TS sen valde att nyttja det presentkortet till att betala för en nybeställning påverkar ju inte garantin på de nya lurarna på något som helst sätt.
Hade butiken däremot gett kunden ett par nya lurar på garantin, så hade ursprungsdatumet troligtvis hängt kvar..

Men, nytt köp, ny garantitid, oavsett betalningssätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta stämmer delvis. Garanti bestämmer säljare och tillverkar över helt själv, så det har man inte per automatik rätt till. Tre års reklamationsrätt har du dock på dina nya lurar. Jag skulle också rekommendera dig (TS) att kontakta konsumentvägledaren i din kommun för hjälp angående garanti/reklamationsrätt. Det är alltid bättre att reda ut detta innan något händer istället för att träta om det när något hänt. Det kan också vara så att du kan få rätt till garanti, vilket ju också kan vara bra att veta.

Eftersom det är ett nytt köp, inte en omleverans, så gäller naturligtvis en ny garanti såväl som ny reklamationstid, då tillverkaren utlovar 5 års garanti på aktuell vara.

Hade det varit en omleverans hade reklamationstiden berott på om den nya varan drabbats av samma fel som ursprungsvaran, eller om det varit ett annat fel, enligt den text jag citerade från konsumentverket. Garantin hade i detta fall berott på säljare/tillverkare som du skriver.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Qpad
Skrivet av SydpoleN:

Hej!

Jag köpte ett QPAD 1339 headset från maxfps för bra många år sedan. Jag reklamerade det flertalet gånger då ljudet i ena kåpan eller micken alltid slutade fungera. Headsetet hade aldrig fysiska skador och reklamationerna gick alltid igenom. (Alltid gillat deras support).

Tills för cirka 1 år sedan då headsetet inte längre fanns i lager... De gav mig ett presentkort istället för att köpa valfri vara för de pengarna. (Cirka 3:000kr).
Jag ville dock ha ett qpad 1339 headset så jag frågade när det skulle komma in på lager igen.. över 1 månad skulle det ta. Då föreslog han att jag bara skulle vänta tills det kommer på lager igen köpa det då och få ny full garantitid.

Ack vad lurad jag blev då jag nu fick detta svar från maxfps :
Hej!

Er garantitid har tyvärr gått ut och vi kan därför inte göra något. Den produkt som ni beställt gjordes med ett presentkort, garantitiden räknas från originalordern och den gjordes 2009-09-15.

Hur kan garantitiden räknas från orginalorden då
1. Deras egen personal föreslog att jag skulle köpa det och få ny garantitid.
2. Jag skulle kunna ha köpt vilken vara som helst? skulle den få samma garantitid som headsetet hade?
3. Hade jag vetat att orginalgarantin hade gällt vid köpet hade jag självfallit köpt något annat..

Har jag någon rätt att kunna kräva nytt headset eller har de lagen på sin sida? Känner mig rejält lurad.

Svar uppskattas som fan!

Mvh Sydpolen

Hej,

Detta var verkligen en knepig sits som du har hamnat i med MaxFPS.

Det är 5 års garanti på QPAD QH-1339.
Det verkar helt enkelt som att det har blivit ett missförstånd mellan dig som konsument och deras support.

Exempel:
Du köper ett QPAD QH-1339 2003-12-12 - Garantin är giltig till och med 2008-12-12 (5 år)
Om du får ett ersättnings exemplar när du reklamerar ditt headset så är det fortfarande original garantin som gäller fram till 2008-12-12 oavsett om det är nytt eller ej, det är nog här MaxFPS hänvisade till exemplet att annars skulle man ha "livstids-garanti"

Man får ju trots allt en ny produkt om man inte lyckas reparera eller kan byta ut ursprungsprodukten!

Du fick istället ett presentkort som du kunde nyttja i deras produkt sortiment och bestämmer dig för att vänta tills QPAD QH-1339 kommer in på lager igen.

Du kunde lika gärna ha köpt ett annat headset och därmed haft en ny garanti tid från den tillverkaren, därav gäller absolut 5 års garanti för det nya QPAD QH-1339 som du har köpt.

Jag hänvisar dig till vår support@qpad.com så hjälper dig dig direkt med detta.

Med vänlig hälsning
QPAD AB
Victor

Visa signatur

QPAD AB | Botkyrkavägen 4 | 143 30 Vårby | Sweden
Tel: +46 8 29 00 70 | Fax: +46 8 29 00 71
eMail: info@qpad.com | www.QPAD.com
FB: www.facebook.com/QPAD

Permalänk
Medlem

Som Qpad skrev, han har inte fått ett ersättningsexemplar, han har fått ett presentkort på summan vilket innebär att han gör ett nytt köp, i och med detta så blir det ny garantitid.

Permalänk
Medlem

Qpad är bra. De ordnade fram nya kuddar till mina lurar, och Victor var blixtsnabb med att svara på mina email i natt/dag. Det vore ännu bättre om MaxFPS hade hört av sig, som svar på mitt email, eller här i tråden, men det viktigaste är att det löser sig.

Lycka till framöver SydpoleN!
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Mycket bra agerat av QPAD medan MaxFPS förtjänar ett bottenbetyg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PeCe:

Eftersom det är ett nytt köp, inte en omleverans, så gäller naturligtvis en ny garanti såväl som ny reklamationstid, då tillverkaren utlovar 5 års garanti på aktuell vara.

Som jag skrev, inte nödvändigtvis. Tillverkaren kan själv diktera villkoren för garantin och kan mycket väl har ett undantag för detta. Nu visade det sig att det inte var så, men det hade kunnat vara så.

Garanti är helt frivilligt. Reklamationsrätt är lagstadgat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Mycket bra agerat av QPAD medan MaxFPS förtjänar ett bottenbetyg.

I sammanhanget. Jag förväntar mig att SydpoleN uppdaterar oss här i tråden, men jag har fått ett email-svar från MaxFPS som indikerar att ärendet har bytt handläggare, och att man har tagit på sig att ta reklamationen. Man kan tycka att de borde ha skrivit något i tråden, på samma sätt som Qpad gjorde, och man kan definitivt tycka att det aldrig skulle behöva gå så här långt. Men vid det här laget närmast regnar det erbjudanden på SydpoleN om att få lurarna utbytta, så själva huvudfrågan är löst.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Som jag skrev, inte nödvändigtvis. Tillverkaren kan själv diktera villkoren för garantin och kan mycket väl har ett undantag för detta. Nu visade det sig att det inte var så, men det hade kunnat vara så.

Garanti är helt frivilligt. Reklamationsrätt är lagstadgat.

Vad skulle tillverkaren göra undantag för? TS köper en helt ny vara för vilken tillverkaren utlovar 5 års garanti.

Det enda "undantaget" är det som qpad själva nämner i sin post ovan - att garantin gäller från dagen för det ursprungliga köpet om TS fått en omleverans som åtgärd vid sin reklamation. Det handlar dock inte om någon omleverans här utan ett helt nytt köp. TS garantivillkor är därmed desamma som för vem som helst som köper ett exemplar av produkten ifråga.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hejsan allihopa!

Först vill jag tacka alla som engagerat sig i frågan och försökt hjälpa mig med svar eller andra medel.

Stort tack ni är fantastiska!

Ser att QPAD har varit här och gett mig väldigt givande och lugnande information vilket är otroligt skönt att se att de bryr sig så pass mycket om oss konsumenter.
Den största anledningen till att jag valt QPAD till alla mina gamingprodukter (Mus, musmatta, tangentbord, headset). Kudos till QPAD och er fantastiska support!

Det är ju tyvärr lite sorligt att de skulle behöva gå så här långt, det sista jag vill göra är att slänga MAXFPS under stolen då jag köpt många produkter där och de har alltid haft en trevlig support och varit otroligt hjälpsamma så fort det har krisat.

Jag fick ett svar idag från MAXFPS som förklarar lite vad som gått snett och vad de kan erbjuda.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Sebastian,

Mitt namn är Jacob Bay och jag tar över det här ärendet.

Jag har tagit lite tid och kollat upp det här. Förmodligen får vi sluta använda "tillgodobelopp" i framtiden då vi ser att det skapar problem och missförstånd. Vi använder "tillgodobelopp" idag som en extra service för våra kunder, där kunden får möjlighet att byta till en annan produkt oavsett "brand" och den möjligheten finns alltid oavsett om vi kan bidra med en nytt exemplar. Nackdelen är att vi skjuter oss lite i foten när vi erbjuder den här servicen.

I ert fall fick ni ett "tillgodobelopp" för att lägga en ny beställning på ett par QPAD 1339 istället för att vi skulle skicka ett nytt någon månad senare. Hanteringsmässigt är det lättare för oss att göra så men jag förstår även att det skapar problem när det kommer till lager och villkor. Vi får helt enkelt se över det här i framtiden och diskutera om ett bättre upplägg. Vi har sett att det finns ett väldigt stort missbruk där kunder prenumererar på varor från oss, vissa fall handlar det om mängder av varor under en 8 års period.

Min känsla är att vi löser det här. Vi får in mängder av ärenden varje dag och att tolka lagar och villkor kan ibland vara väldigt luddig, men jag hoppas ni förstår problemet som uppstår för oss. Dock tycker jag inte ni ska hamna i kläm utan att vi får byta strategi så att det blir lättare att tolka för kund och handläggare. Själv vet jag att MaxFPS är bland de bästa i branschen att sköta hanteringen av garantin.

Vi tar emot och kikar på det, ska vi köra på det?

Varma hälsningar
- Team MaxFPS
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min första reaktion är kanon!!!
Men sen kommer den bittra eftersmaken där det känns som om jag gjort fel på något sätt även fast jag inte gjort det.
Jag förstår deras problem till 100% dock kanske de inte skulle skriva att man får en full garanti och de nu inte vill att vi konsumenter ska nyttja den?
Sen kunde de faktiskt inte leverera varan vid detta tillfälle så vad skulle de ha gjort annorlunda?
Sen när de säger att jag fick ett tillgodobelopp för att köpa just det headsetet är inte riktigt sant. Jag frågade om det gick bra att vänta och då föreslog en kille från supporten mig att jag göra det och få full garanti vid det nya köpet. Men det var aldrig ett presentkort som var dedikerat till just det headsetet.

Jag är dock nöjd att de vill ta in och titta på headsetet och nu hoppas att detta löser sig...

Jag kommer uppdatera detta vidare när jag reklamerat och fått jag fått svar.

Ifall detta inte hunnit löst sig innan årskiftet så får jag passa på och önska er en riktigt God Jul och ett gott nytt år!

Permalänk
Skrivet av SydpoleN:

----
Jag har tagit lite tid och kollat upp det här. Förmodligen får vi sluta använda "tillgodobelopp" i framtiden då vi ser att det skapar problem och missförstånd. Vi använder "tillgodobelopp" idag som en extra service för våra kunder, där kunden får möjlighet att byta till en annan produkt oavsett "brand" och den möjligheten finns alltid oavsett om vi kan bidra med en nytt exemplar. Nackdelen är att vi skjuter oss lite i foten när vi erbjuder den här servicen.
----

Problemet blir när de väljer att betala tillbaka hela summan. Då det handlar om en hävning av ett köp, så har de också rätt att göra ett så kallat "nyttoavdrag", dvs ett skäligt avdrag för den nytta du faktiskt haft av dina lurar.
Vilken praxis på avskrivning man bör välja har jag ingen direkt koll på, men säg 0% år 1, sen 10-20% år 2 och framåt, då skulle avdraget isf bli nånstans mellan 40-80% (Det är väl något sånt försäkringsbolagen använder.. Vad som gäller inom elektronikbranschen vågar jag inte svara på).

I det här fallet har de valt att betala tillbaka hela summan (bra för TS, men inte så bra för säljaren rent ekonomiskt). Vid hävning har kunden rätt att få pengarna tillbaka, och behöver inte acceptera ett tillgodokvitto. TS har i detta fallet valt att använda sina pengar till en ny produkt, och alltså gäller ny garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_thn:

I det här fallet har de valt att betala tillbaka hela summan (bra för TS, men inte så bra för säljaren rent ekonomiskt).

För säljaren torde det inte spela så stor roll. Deras leverantör antingen krediterar varan, eller levererar en ersättare för den reklamerade produkten. Säljaren får en nöjd kund som i sin tur spenderar slantarna i butiken. De blir av med "vinsten" på den första varan, men får den på den andra. Samtidigt blir de även av med kostnaden för den första varan. Det enda som skiljer är om inventarieantalet för varan gått ner eller står still. Jag vet flera butiker som gör/gjort så här, och i det närmaste uppmuntrar kunderna att köpa samma vara, helst till ett lägre pris. Lägre pris innebär ju att du har en del av ditt tillgodohavande kvar, så du köper något annat, och i slutänden skjuter du till mer pengar, och butiken ökar sin omsättning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

För säljaren torde det inte spela så stor roll. Deras leverantör antingen krediterar varan, eller levererar en ersättare för den reklamerade produkten. Säljaren får en nöjd kund som i sin tur spenderar slantarna i butiken. De blir av med "vinsten" på den första varan, men får den på den andra. Samtidigt blir de även av med kostnaden för den första varan. Det enda som skiljer är om inventarieantalet för varan gått ner eller står still. Jag vet flera butiker som gör/gjort så här, och i det närmaste uppmuntrar kunderna att köpa samma vara, helst till ett lägre pris. Lägre pris innebär ju att du har en del av ditt tillgodohavande kvar, så du köper något annat, och i slutänden skjuter du till mer pengar, och butiken ökar sin omsättning.
B!

Fast de är ju på den vinsten de ska betala löner, lokaler, inventarier etc. etc. Även om kostnaden för varan krediteras av leverantören, så kostar det ju företaget att hantera ärendet. Jag misstänker att ett sånt här fall redan kostat företaget mer än de gjorde vinst på produkten i första läget.

Permalänk
Medlem

Iofs är det lätt för företaget att vara klok i efterhand, om inga villkor lade fram vid tillgodobeloppets utdelning så att säga, så gäller inga andra villkor än de man kan förvänta sig, att nytt köp = ny vara = ny garanti

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

om inga villkor lade fram vid tillgodobeloppets utdelning så att säga, så gäller inga andra villkor än de man kan förvänta sig, att nytt köp = ny vara = ny garanti

Skrivet av KKöpL:

Avtalsvillkor som avviker från lagen

3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.

https://lagen.nu/1990:932

Med andra ord så OM butiken betalar tillbaks pengar för varan (som kan vara i kontant/insättning på konto/kort/tillgodo/presentkort form) så kan dom visserligen avtala med kunden om att denne ej får köpa vissa saker med dessa pengar MEN kunden kan helt enkelt strunta i detta avtalet då denne har KKöpL i ryggen och butiken skulle förlora om dom drog det vidare till rätten.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_thn:

Jag misstänker att ett sånt här fall redan kostat företaget mer än de gjorde vinst på produkten i första läget.

Det gör alla reklamationer. Huruvida man ger kunde en tillgodohavande, och låter honom köpa vad han vill eller ersätter varan, påverkar inte resultatet nämnvärt. Det är ett billigt sätt att göra kunden nöjd, och till en återvändande kund. Som sagt, jag vet fler som arbetar på det här sättet, helt avsiktligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det gör alla reklamationer. Huruvida man ger kunde en tillgodohavande, och låter honom köpa vad han vill eller ersätter varan, påverkar inte resultatet nämnvärt. Det är ett billigt sätt att göra kunden nöjd, och till en återvändande kund. Som sagt, jag vet fler som arbetar på det här sättet, helt avsiktligt.
B!

Visst kan man ta det på på goodwill-kontot, men om det blir (som företaget i detta fallet försöker påvisa i tråden) en väldigt stor andel kunder som "prenumererar" på hårdvara så kan det finnas en poäng med att göra nyttoavdrag.
Jag tror de flesta personerna accepterar att man efter fem års nyttjande av produkten får ett visst avdrag. Om produkten däremot har krånglat väldigt mycket under tiden tycker jag att det är rimligt att företaget försöker kompensera kunden för att den ska bli nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_thn:

Problemet blir när de väljer att betala tillbaka hela summan. Då det handlar om en hävning av ett köp, så har de också rätt att göra ett så kallat "nyttoavdrag", dvs ett skäligt avdrag för den nytta du faktiskt haft av dina lurar.
Vilken praxis på avskrivning man bör välja har jag ingen direkt koll på, men säg 0% år 1, sen 10-20% år 2 och framåt, då skulle avdraget isf bli nånstans mellan 40-80% (Det är väl något sånt försäkringsbolagen använder.. Vad som gäller inom elektronikbranschen vågar jag inte svara på).

I det här fallet har de valt att betala tillbaka hela summan (bra för TS, men inte så bra för säljaren rent ekonomiskt). Vid hävning har kunden rätt att få pengarna tillbaka, och behöver inte acceptera ett tillgodokvitto. TS har i detta fallet valt att använda sina pengar till en ny produkt, och alltså gäller ny garanti.

Eftersom kund har haft pengar innestående hos säljaren så kan kund egentligen kräva ränta på sina pengar. Praxis brukar vara att de båda tar ut varandra för att minska krångel. Det kanske låter löjligt, men inom företagsvärden är det standard att räkna på 10-15% ränta på pengar som ligger eller andra har hos dig och vise versa. Skulle man inte ha det skulle återförsäljare teoretisk förhala och behålla kunders pengar som "gratis kapital" och göra andra investeringar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cheben:

Eftersom kund har haft pengar innestående hos säljaren så kan kund egentligen kräva ränta på sina pengar. Praxis brukar vara att de båda tar ut varandra för att minska krångel. Det kanske låter löjligt, men inom företagsvärden är det standard att räkna på 10-15% ränta på pengar som ligger eller andra har hos dig och vise versa. Skulle man inte ha det skulle återförsäljare teoretisk förhala och behålla kunders pengar som "gratis kapital" och göra andra investeringar med.

Jag tror att man i de fallen brukar utgå från riksbankens referensränta +1 till 2 procentenheter eller sisådär (företag mot företag är något helt annat). Referensräntan har under denna perioden legat mellan 0.5-2%, så några större summor kan man nog inte förvänta sig i ersättning från bolaget. Jag skulle tro att avskrivningarna är betydligt större. Man har också rätt till ersättning för de kostnader man haft, t.ex telefonkostnader, porto/frakt eller dyl.

Men visst håller jag med dig om att i många fall är det lättare för företagen att kvitta och ta det på goodwillkontot. Att ha nöjda kunder är mycket viktigare än att spara några få kronor, det är billig marknadsföring. Alternativet att snåla in på kronorna och sen tappa kunderna är mycket värre..

Skulle inte maxfps lösa detta till kundens fördel, så vet jag ju att jag åtminstone kommer fundera ordentligt innan jag handlar något från dem (endast då tack vare denna tråden), så all publicitet är inte bra publicitet.