SSD, UEFI och dual boot

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

SSD, UEFI och dual boot

Hej,

Min ena hårddisk krashade härom dagen och har nu beställt en ny som förhoppningsvis kommer snart. Tråkigt att vara utan dator.

De senaste gångerna jag installerat om Windows eller linux, har alltid varit struliga. Windowsinstallationen klagade ofta på GPT och det var sällan enkelt att kunna boota till Ubuntu efter installation. Det löste sig alltid på något sätt, men har ingen aning hur.
Så nu tänkte jag lägga upp en plan innan jag påbörjar för att slippa strul.

Först av allt, inställningar i BIOS, eller UEFI.
Har ett Asus Sabertooth 990fx.
ACHI har jag ställt in, men är det något annat som jag missat?
Hörde något om secure boot och fast boot.

Hade tänkt att köra Win 7 (kanske 8.1 har inte bestämt mig om jag vill uppdatera ännu) och Arch linux (alt gamla hedliga Ubuntu).
Ska jag partionera upp hårddisken innan?
Eller installera Windows och sen krympa partionen när jag installerar linux?
Några frågor att börja med, kommer säkert på fler.

/Kristian

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av KriJu:

Hej,

Min ena hårddisk krashade härom dagen och har nu beställt en ny som förhoppningsvis kommer snart. Tråkigt att vara utan dator.

De senaste gångerna jag installerat om Windows eller linux, har alltid varit struliga. Windowsinstallationen klagade ofta på GPT och det var sällan enkelt att kunna boota till Ubuntu efter installation. Det löste sig alltid på något sätt, men har ingen aning hur.
Så nu tänkte jag lägga upp en plan innan jag påbörjar för att slippa strul.

Först av allt, inställningar i BIOS, eller UEFI.
Har ett Asus Sabertooth 990fx.
ACHI har jag ställt in, men är det något annat som jag missat?
Hörde något om secure boot och fast boot.

Hade tänkt att köra Win 7 (kanske 8.1 har inte bestämt mig om jag vill uppdatera ännu) och Arch linux (alt gamla hedliga Ubuntu).
Ska jag partionera upp hårddisken innan?
Eller installera Windows och sen krympa partionen när jag installerar linux?
Några frågor att börja med, kommer säkert på fler.

/Kristian

Skickades från m.sweclockers.com

Stäng av secure och fast boot i bios, om du har en windows partition med fastboot på i windows också stäng av den.
Om du inte ska ha kvar din windows partition kan du lika gjärna installera om allt och krympa din windows 7 partition och ta utrymmet till linux partitioner. Eller göra partitioner innan, det kvittar.