Strategi för partitionering

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2007

Strategi för partitionering

Hej!
Jag funderar på att köpa en SSD disk till själva Windows-installationen. Idag har jag Mina Dokument, Min Musik etc på en annan hårddisk än systemdisken, men många program och spel ligger installerade på systemdisken. Hur gör ni? Fungerar det att hålla systemdisken fri från allt annat än just operativet? Kan jag dirigera om alla installationer av spel och program till en annan disk? Och hur stor SSD-disk måste jag minst ha för att kunna använda den som systemdisk? (Jag kör Windows 7 pro, 64bit)

Asus Prime Z270-A (bios 1009) | Intel i7 7700K | Noctua NH-U14S | 2x8MB Corsair Vengeance LPX 3000MHz | Asus GeForce GTX 960 4GB Strix DC2 OC | XFX XXX ProSeries850W, 80+ Bronze | Windows 10 Prof. (64bit)

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2011

Förstår jag dig rätt att du vill byta ut din nuvarande systemdisk mot en SSD?

Angående att ha program på en annan hårddisk än systemdisken så är det inte några problem. Du behöver dock installera om spelen på den nya disken/partitionen. Det är däremot inget som sker automatiskt utan du måste göra ett aktivt val varje gång du installerar något.

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Det är kanske windows. Då behöver du säkert installera om möget iaf med sönderskrivet register etc. Gör det.
Själv kör jag system på en 120GB (går ju med mindre men kolla priset, det är nog inte så stor skillnad) och apps/spel på en 480GB SSD (välj när du installerar). Torrents på en egen disk, uppack på en annan och långtidslagring på ytterligare andra.

Partitioner är bara jobbigt att hålla på med.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Förstår jag dig rätt att du vill byta ut din nuvarande systemdisk mot en SSD?

Helt riktigt. Det blir alltså en ominstallation av Windows, och samtliga program. Jag tänkte SSD som systemdisk och en traditionell för installation av program.
Så 120GB räcker? Hur stor är en Win7 pro installation och hur mycket växter den över tiden?

Asus Prime Z270-A (bios 1009) | Intel i7 7700K | Noctua NH-U14S | 2x8MB Corsair Vengeance LPX 3000MHz | Asus GeForce GTX 960 4GB Strix DC2 OC | XFX XXX ProSeries850W, 80+ Bronze | Windows 10 Prof. (64bit)