Kloning av sys.disk klonade även storleken...

Permalänk

Kloning av sys.disk klonade även storleken...

Hej,

Hade lite plats på min systemdisk (80GB SSD), så jag köpte en ny på 120GB.
Använde mig av CloneZilla för att klona disken och körde sedan in den nya klonade disken (120GB) och allt startade och såg ut som innan. Problemet var bara att den nya disken även fick samma storlek som den gamla!
Alltså, den har en kapacitet på 80GB!
Hur är detta möjligt och hur kommer man runt problemet?

-Henke

Permalänk
Medlem

gissar clonezilla skapade en partion på nya disken lika stor som gamla disken. Är där inget alternativ i clonezilla att inte göra detta utan bara flytta filer etc och inte duplicera exakt partitionstorlek?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

borde du inte kunna förstora disken till den fulla storleken i diskhanteraren?

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk

Den har troligtvis klonat partitionen. Du kan kolla i Datorhantering under Diskhantering:

Om disken inte är helt utfylld har detta skett. Ta gärna en skärmdump och visa hur det ser ut.

I sådana fall kan du högerklicka på den största partitionen på disken och välja "utöka volym".

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Skrivet av the_speed:

borde du inte kunna förstora disken till den fulla storleken i diskhanteraren?

Tack för tipset, ska testa det imorgon. Är på jobbdatorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Stort tack alla!
Det löste problemet.

-Henke

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!

Visa signatur

Chassi: NZXT H440 MOBO: Gigabyte Z87X-D3H-CF CPU: Intel i5 4670K RAM: 2x Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz GPU: NVIDIA GeForce GTX 970 MSI HDD: Western Digital Blue 1TB Skärm: BenQ XL2420T & Acer V193HQ