köpråd ny laptop för spelande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

köpråd ny laptop för spelande.

Nu är det dags att köpa en bärbar speldator då jag måste resa en del.

http://www.inet.se/produkt/1972479/asus-g751jt-i7-8gb-128gb-s...

Är på listan, finns det nån annan dator som kan vara värd att titta på?

15.000 är max gräns, helst nån 1000 lapp billigare, men vill inte tumma på prestandan så mycket heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Kelrazh:

Nu är det dags att köpa en bärbar speldator då jag måste resa en del.

http://www.inet.se/produkt/1972479/asus-g751jt-i7-8gb-128gb-s...

Är på listan, finns det nån annan dator som kan vara värd att titta på?

15.000 är max gräns, helst nån 1000 lapp billigare, men vill inte tumma på prestandan så mycket heller.

Själv sitter jag i ungefär samma sits, men jag vill ha en slimmad spel laptop.

Har du kollat på XMG P505? eller en GS60/70?

Om du inte bryr dig om tjocklek så är Asus bra, dem håller (iaf enligt min erfarenhet)
Dock är dem rätt väl fyllda med bloatware.

RIP
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Rent prismässigt får du i prestanda mest för pengarna av att köpa en Asus G751. Den har dessutom skaplig kylning vilket många bärbara laptop datorer saknar idag. Nackdelen är att den i mitt tycke lutar lite mer åt att vara "släpbar" än bärbar. Reser du mycket kan en sådan kännas något otymplig.

Jag skulle rekommendera att du kollar på MSI GS70 eller GS60, båda två är slimmade 17 och 15 tums speldatorer som är smidiga att bära med sig.
Nackdelen med dessa är istället att dem pga konstruktionen blir varmare än G751:an, detta har dock blivit mycket bättre med den nya GTX 900m arkitekturen som inte alls blir lika varm som den äldre GTX 800m serien. Båda är också någon tusing dyrare men som i mitt tycke är värt påslaget, det är ovärderligt för en gamer som ofta är på resande fot att ha en kraftfull dator i kompakt utförande.

Här har du två video recensioner:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Slagsmålsträsk 69
Registrerad
Okt 2011

Jag kan bara rekommendera xmg C404 (rebranded Gigabyte P34G V2). Det eftersom det är den enda spel-laptop jag ägt. Var själv tvungen att byta till Laptop för ett tag sedan för att jag skulle pendla varje vecka. Den är lätt (1,7kg), tunn (2cm), tyst och liten (14 tum) så den är perfekt som pendeldator. Det finns säkert någon som tycker att det är för litet men enligt min egna åsikt så tycker jag inte att det är någon större skillnad när man vant sig efter 24 tummaren på den stationära. Har spelat de flesta nya spel på den utan några problem, i höga inställningar.

Skrev ett långt intryck av datorn om du klickar på min profil, det var dock ett tag sedan så om du undrar något så fråga.

Benq XL2420G, Logitch G900, Steelseries 9HD, K70 RGB, Malmstolen 4000+Bass Shaker, HAF 922, i7 6700K, GTX 1080 8GB Accelero Hybrid III 120 SLI HB bridge, Asus Maximus VIII Hero Alpha, G.SKILL TridentZ 4x4GB DDR4 3600Mhz, Samsung 950 series PRO 512GB, Samsung 850 Evo 1TB, WD 1TB 7200rpm, EVGA Supernova T2 1000W, WIN 10 64-bit, Beyerdynamic T90, modmic v4, IFI Nano ICAN, IFI Nano IDSD, Seitek X52 PRO, HTC Vive, Logitech G920

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av koffe12:

Jag kan bara rekommendera xmg C404 (rebranded Gigabyte P34G V2). Det eftersom det är den enda spel-laptop jag ägt. Var själv tvungen att byta till Laptop för ett tag sedan för att jag skulle pendla varje vecka. Den är lätt (1,7kg), tunn (2cm), tyst och liten (14 tum) så den är perfekt som pendeldator. Det finns säkert någon som tycker att det är för litet men enligt min egna åsikt så tycker jag inte att det är någon större skillnad när man vant sig efter 24 tummaren på den stationära. Har spelat de flesta nya spel på den utan några problem, i höga inställningar.

Skrev ett långt intryck av datorn om du klickar på min profil, det var dock ett tag sedan så om du undrar något så fråga.

Hur pass varm blir den nu när du haft den ett tag? Kör du med kylplatta? Låter fläktarna mycket?

Jag är väldigt sugen på att köpa en gaming laptop av lite tunnare modell, men den uppsjö av tunna laptops med värmeproblem jag handskats med igenom åren gör mig till något av en skeptiker till konceptet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Slagsmålsträsk 69
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av henkiii:

Hur pass varm blir den nu när du haft den ett tag? Kör du med kylplatta? Låter fläktarna mycket?

Jag är väldigt sugen på att köpa en gaming laptop av lite tunnare modell, men den uppsjö av tunna laptops med värmeproblem jag handskats med igenom åren gör mig till något av en skeptiker till konceptet...

Det är CPUn som skapar allt ljud (det finns en självständig fläkt kopplad till CPUn och en till GPUn) eftersom GPUn är lite av ett under och brukar ligga runt 75c i load (med rätt ordentligt överklockning) . CPUn brukar pendla runt 85-90c i värsta fall (ifall turbo klockad 3,5ghz, hypertherading och oparkerad) och fläktarna blir rätt hörbarta. Men ifall man ska spela ett spel som inte kräver en tung cpun så kan man klocka ner cpun (stealth läge, är bara en knapp i instrument panelen) till standard klock 2,5ghz.

Det går att spela på den så att den är väldigt tyst så länge man inte spelar de tyngsta spelen med max prestanda. Aldrig haft ett problem med datorn och den har aldrig krashat eller throttlat. Utanför spel så brukar man inte höra fläktarna eftersom den är mestadels passivt kyld då, tempen i idle är ca 45-50c på både gpu samt CPU. Batteritiden jag har fått ur den är 6h vanligt arbete och ca 2h speltid, vilket jag anser väldigt bra om man ser till prestandan de har klämt in i den.

Benq XL2420G, Logitch G900, Steelseries 9HD, K70 RGB, Malmstolen 4000+Bass Shaker, HAF 922, i7 6700K, GTX 1080 8GB Accelero Hybrid III 120 SLI HB bridge, Asus Maximus VIII Hero Alpha, G.SKILL TridentZ 4x4GB DDR4 3600Mhz, Samsung 950 series PRO 512GB, Samsung 850 Evo 1TB, WD 1TB 7200rpm, EVGA Supernova T2 1000W, WIN 10 64-bit, Beyerdynamic T90, modmic v4, IFI Nano ICAN, IFI Nano IDSD, Seitek X52 PRO, HTC Vive, Logitech G920

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Slagsmålsträsk 69
Registrerad
Okt 2011

Den är även kall där man har händerna även efter en lång spel session av t. Ex. Bf4, det är bara precis under skärmen där inblåset är som det blir varmt. Det är nog en av de få som inte bli varm under spelande och det var ett av de skäl jag köpte den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Tack för alla tips, det blir en http://www.inet.se/produkt/1972479/asus-g751jt-i7-8gb-128gb-s...
Då jag inte vill byta bort 970 samt den har Ips skärm och bästa kylning.
Kanske lite tyngre men jag kommer inte flytta den varje dag, tanken var mer att när jag reser bort veckovis ha nått att lira på kvällarna med.