Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Fractal Design Define R5 vs R4

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R5 vs R4

Hej,

Behöver köpa ett nytt chassi pga av mitt Gigabyte gtx 970 windforce inte får plats i mitt befintliga chassi.

Nu är frågan om det är värt 300 kr att köpa en R5 kontra en R4. Vad är era rekommendationer?

/c

Permalänk
Medlem

R5 är ju överlag ett bättre chassi än R4 på alla punkter, så jag tycker nog definitivt det är värt att satsa på R5...om du nu inte lyckats hitta nån tokrea på R4 med typ 50& + rea.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Du kan ju läsa sweclockers test och se vad som skiljer de olika chassina för att sedan avgöra själv om det är värt det eller inte
http://www.sweclockers.com/recension/19649-fractal-design-def...

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Avstängd

R4 är fortfarande ett bra chassi .
Inet säljer den svarta för 699:-

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

R5 är ju överlag ett bättre chassi än R4 på alla punkter, så jag tycker nog definitivt det är värt att satsa på R5...om du nu inte lyckats hitta nån tokrea på R4 med typ 50& + rea.

Skulle du vilja förtydliga vilka punkter R5 är bättre på? Gjorde en snabb jämförelse på prisjakt och så vitt jag kan se så är det största skillnaden att R5 har 9 fläktplatser medan R4 har 7.

Källa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1350063,2898282

Visst är två extra fläktplatser bra för den som vill utnyttja det, men vilka andra fördelar har R5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Skulle du vilja förtydliga vilka punkter R5 är bättre på? Gjorde en snabb jämförelse på prisjakt och så vitt jag kan se så är det största skillnaden att R5 har 9 fläktplatser medan R4 har 7.

Källa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1350063,2898282

Visst är två extra fläktplatser bra för den som vill utnyttja det, men vilka andra fördelar har R5?

Du kan montera hårddiskar i 5.25 utrymmet, fler fläktplatser as you said, bättre anpassat för vattenkylning, mer lättåtkomligt fläkttfilter. Listan kan göras längre men det är det jag kommer på på rak arm, kolla in recensionen och videon här på swec.
Enda lilla nackdelen jag kan se är väl luckan som har gjorts lite sämre i och med borttagandet av magnetfästena. Angående USB problemet så tror jag mer att det var ett olyckligt misstag helt enkelt. Inget vidare stort problem i min bok.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag tycker att R5:an är mer värd. jag har en R4:a och efter att ha tittat på en R5:an så tycker jag den är betydligt bättre. många förbättringar och värt priset.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag har r4an just nu. Och jag tänkte faktiskt att r5an såg sjukt bra ut. MEN, jag vill antagligen bygga vattenkylning senare med nytt/nya grafikkort och jag tyckte inte att deras lösning med "locken" på toppen såg så bra ut om man tar bort två eller tre. Men det är jag det

Visa signatur

Hjaa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bet4:

Jag har r4an just nu. Och jag tänkte faktiskt att r5an såg sjukt bra ut. MEN, jag vill antagligen bygga vattenkylning senare med nytt/nya grafikkort och jag tyckte inte att deras lösning med "locken" på toppen såg så bra ut om man tar bort två eller tre. Men det är jag det

Japp, det är du det.

Visa signatur

Permalänk

Jag har nyligen byggt en dator med r5-chassit, och jag kan säga att det var en fröjd att bygga i det! Hur den ställer sig emot r4:an kan jag tyvärr inte svara på, men det är ett grymt lättarbetat chassi med bra möjligheter för snygg kabeldragning osv..

Permalänk
Medlem

R5an rymmer inte E-ATX utan dom har försänkt moderkorts plåten.
Fronten är snyggare, toppen likaså. Annars snarlika.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF & Contact Frame | RTX 5070 Ti | 32GB 3600MHz | 2.5TB M.2 SSD | Modded Fractal R6 | 1000W PSU | MSI Z790 Pro | Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | 3x Corsair RS120 ARGB |

Permalänk
Medlem

Bytte själv från r4 till r5 onödigt igentligen men va en impulsgrej.
Men hade jag valt idag hade ja valt r5

I r5:an sitter 2,5" plateserba bakom moderkortsplåten i varsin vagga som du skruvart bort med tumskruv. R4an får du skruva igenom moderkortsplåten.du måste således ta bort moderkortet om du vill byta hdds där.

Du har 2 mer fläktplatser r5 (om du inte har fönstersida,då försvinner 1)

Du kan ta bort 5" vaggan med några skruv.på r5

Damfiltret som sitter i botten tar du ut i fronten på r5.

Du kan vända dörrn på r5an MEN. Jag gillar dörrn o stängningen av dörrb bättre på r4 den va lättstängd. Den e inte trög på r5 men ja. Lite bättre på r4,

Ska du ha vattenkylning så e r5 bättre anpassad för det. Får plats med mycket o ganska stora radiatorer om du vil . vet inte om du har planer för vattenkylning men hör ser du va du får plats med isf

http://support.fractal-design.com/support/solutions/articles/...

Nedre buren för hdds går även flytta ut lite från fronten för att få plats med tunnare radiator bakom. Men då försvinner fläktplatserna i botten. (Kan gå i r4 med ej säker)

Moderkortsplåten är som sagt nersänkt på r5 vilket jag tycker har underlättat med kabeldragningar till moderkortet.

På fläktplatsrna fram är hålen långa för 120mm fläktar så du kan flytta dom lite upp o ner om du vill. Bak lika så. Där även för 140mm har jag för mig.

Överlag har dom enligt mig förbättrat allt jag saknade på r5 mot r4 så för mig hade valet vart lätt

Permalänk

Hur står sig R4 mot R5 när det kommer till ljudisolering? Är någon av dom tystare, och i så fall, skiljer det mycket?

Permalänk
Medlem

@KalleKlockare:
Sweclockers nämnde inget om det i deras review av R5, så förmodligen lär dom vara lika tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boax:

Bytte själv från r4 till r5 onödigt igentligen men va en impulsgrej.
Men hade jag valt idag hade ja valt r5

I r5:an sitter 2,5" plateserba bakom moderkortsplåten i varsin vagga som du skruvart bort med tumskruv. R4an får du skruva igenom moderkortsplåten.du måste således ta bort moderkortet om du vill byta hdds där.

Du har 2 mer fläktplatser r5 (om du inte har fönstersida,då försvinner 1)

Du kan ta bort 5" vaggan med några skruv.på r5

Damfiltret som sitter i botten tar du ut i fronten på r5.

Du kan vända dörrn på r5an MEN. Jag gillar dörrn o stängningen av dörrb bättre på r4 den va lättstängd. Den e inte trög på r5 men ja. Lite bättre på r4,

Ska du ha vattenkylning så e r5 bättre anpassad för det. Får plats med mycket o ganska stora radiatorer om du vil . vet inte om du har planer för vattenkylning men hör ser du va du får plats med isf

http://support.fractal-design.com/support/solutions/articles/...

Nedre buren för hdds går även flytta ut lite från fronten för att få plats med tunnare radiator bakom. Men då försvinner fläktplatserna i botten. (Kan gå i r4 med ej säker)

Moderkortsplåten är som sagt nersänkt på r5 vilket jag tycker har underlättat med kabeldragningar till moderkortet.

På fläktplatsrna fram är hålen långa för 120mm fläktar så du kan flytta dom lite upp o ner om du vill. Bak lika så. Där även för 140mm har jag för mig.

Överlag har dom enligt mig förbättrat allt jag saknade på r5 mot r4 så för mig hade valet vart lätt

Bra skrivet, tack för genomgången, det övertygade mig

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag använder R5 och är supernöjd.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Bara att kunna dra ut dammfiltret framifrån är värt 300 kr. Dörren är lite tråkigare att stänga på R5, men det gör man ändå inte så ofta att det spelar någon roll.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på R5 och kan väl inte klaga. Vet inte om det är en felaktigt känsla, men tror jag var mer nöjd med gamla R3an. Kan inte svara på vadför.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | Gigabyte 32" OLED 4K 240 Hz -

Permalänk
Medlem

@MrQke
Vill du byta?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Värt att notera är väl också att fläktarna som följer med Define R5 är betydligt tystare än de som följer med Define R4, detta enligt silentpcreview.com som brukar veta vad de pratar om. Kostnaden för att byta fläktarna och eventuellt montera en ytterligare likadan i fronten för att uppnå positivt luftflöde bör kosta minst lika mycket som prisskillnaden mellan chassina.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q