Individuellt val, Gymnasiet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Aug 2013

Individuellt val, Gymnasiet

Hej sweclockers!

Går just nu 2:an i Gymnasiet på teknikprogrammet o trivs fintfint men undrar en sak:
Behöver jag gå individuellt val(film o tv produktion) för att få ut en gymnasiumexamen?Kan jag byta det mot t.ex. Engelska 7? Tänker på grejen med 2250 av 2500poäng eller vad det nu är. Har inte helt greppat vad som menas med det o skulle uppskatta om någon kunnig skulle kunna förklara för mig!:)

mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

Vad du läser på individuellt val är "irrellevant" i den mening att det inte avgör huruvida du får ut din examen, men däremot påverkar det givetvis meritpoäng och behörigheter till högskola. Det viktiga är att få ihop de poäng som behövs (2500 lästa, 2250 godkända) och de behörigheter du behöver för dina vidare studier.
Kolla in skolverket.se för vidare detaljer och boka in ett möte med din studievägledare om du har vidare frågor kring specifika kurser och upplägg kring dessa.

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Bump raderad*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter bumpning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns. Man får skriva flera inlägg i rad, men då krävs det att inlägget tillför relevant information, se §4:

Citat:

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Skrivet av Miniturtlex:

/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Miniturtlex:

Hej sweclockers!

Går just nu 2:an i Gymnasiet på teknikprogrammet o trivs fintfint men undrar en sak:
Behöver jag gå individuellt val(film o tv produktion) för att få ut en gymnasiumexamen?Kan jag byta det mot t.ex. Engelska 7? Tänker på grejen med 2250 av 2500poäng eller vad det nu är. Har inte helt greppat vad som menas med det o skulle uppskatta om någon kunnig skulle kunna förklara för mig!:)

mvh

För att få gymnasieexamen krävs följande:

• Du skall ha fått betyg för kurser på minst 2500 poäng. Icke godkända betyg räknas in i detta.

• 2250 av dessa poäng skall ha minst godkänt betyg. I dessa måste ingå:

• 300 poäng svenska eller svenska som andraspråk.

• 100 poäng engelska.

• 100 poäng matematik.

Det finns således inget krav på att film- och tv-produktion skall ingå bland dessa (om det är det enda du har att välja på låter det inte som mycket till val?). Det är dock skillnad på vad som krävs för att du skall få en gymnasieexamen, och vad din skola måste tillhandahålla inom ditt gymnasieprogram.

För teknikprogrammet gäller att det skall innehålla:

• Gymnasiegemensamma ämnen 1100 poäng

• Programgemensamma karaktärsämnen 400 poäng

• Inriktningar 300 poäng

• Programfördjupningar 400 poäng

• Individuellt val 200 poäng

• Gymnasiearbete 100 poäng

Det ordinarie kurs- och inriktningsutbudet skall motsvara det som Skolverket föreskriver.

Vad gäller individuellt val finns ingen annan egentlig reglering än att skolan skall tillhandahålla kurser som krävs för grundläggande högskolebehörighet. Eftersom teknikprogrammet är högskoleförberedande har det dock ingen större betydelse i ditt fall. Det centrala här är att skolan inte har någon skyldighet att tillhandahålla engelska 7 som individuellt val. Därmed är det inte sagt att det är kört för den sakens skull - om de ändå håller kursen kan du säkert få hoppa in på den ändå, som en speciallösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Genomresa:

För att få gymnasieexamen krävs följande:

• Du skall ha fått betyg för kurser på minst 2500 poäng. Icke godkända betyg räknas in i detta.

• 2250 av dessa poäng skall ha minst godkänt betyg. I dessa måste ingå:

• 300 poäng svenska eller svenska som andraspråk.

• 100 poäng engelska.

• 100 poäng matematik.

Det finns således inget krav på att film- och tv-produktion skall ingå bland dessa (om det är det enda du har att välja på låter det inte som mycket till val?). Det är dock skillnad på vad som krävs för att du skall få en gymnasieexamen, och vad din skola måste tillhandahålla inom ditt gymnasieprogram.

För teknikprogrammet gäller att det skall innehålla:

• Gymnasiegemensamma ämnen 1100 poäng

• Programgemensamma karaktärsämnen 400 poäng

• Inriktningar 300 poäng

• Programfördjupningar 400 poäng

• Individuellt val 200 poäng

• Gymnasiearbete 100 poäng

Det ordinarie kurs- och inriktningsutbudet skall motsvara det som Skolverket föreskriver.

Vad gäller individuellt val finns ingen annan egentlig reglering än att skolan skall tillhandahålla kurser som krävs för grundläggande högskolebehörighet. Eftersom teknikprogrammet är högskoleförberedande har det dock ingen större betydelse i ditt fall. Det centrala här är att skolan inte har någon skyldighet att tillhandahålla engelska 7 som individuellt val. Därmed är det inte sagt att det är kört för den sakens skull - om de ändå håller kursen kan du säkert få hoppa in på den ändå, som en speciallösning.

Tack för ett väldigt bra svar!

Får ta ett redigt snack med SYV imorgon!:P