Bazula i konkurs, julhandla INTE där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Jag vet naturligtvis inte huruvida det är sant eller inte, men min erfarenhet är att SKV inte tar till den här typen av tvångsåtgärder om man inte anser sig ha rätt mycket på fötterna.

Då vet du inte så mycket om SKV alltså, de kör på principen agera först, försök tänka sedan. Vet inte var de hittar sin personal men kompetensen brukar vara frånvarande så fort man kontaktar dem om något, de är väldigt trevliga men ingenting av substans kommer ur munnen på dem.

Det spenderas mycket skattemedel på att finansiera SKVs rättsprocesser där det för alla inblandade varit uppenbart hur felaktigt SKV har agerat. SKV drivs enligt de stereotypiska statliga principerna av att ingen tar ansvar och det är ju någon annan som betalar. Det är för övrigt enkelt att bedriva de maffiametoder SKV gör när man inte behöver ta ansvar för hur mycket pengar som rättsprocesserna kostar vid felaktiga beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är för övrigt enkelt att bedriva de maffiametoder SKV gör när man inte behöver ta ansvar för hur mycket pengar som rättsprocesserna kostar vid felaktiga beslut.

Det hade SKV som påtryckning mot min kompis när dom hånflinande meddelade att rättsprocessen skulle ta minst 2 år och under tiden skulle alla hans tillgångar vara frysta. Han såg ingen annan utväg än att betala in och gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Då vet du inte så mycket om SKV alltså, de kör på principen agera först, försök tänka sedan. Vet inte var de hittar sin personal men kompetensen brukar vara frånvarande så fort man kontaktar dem om något, de är väldigt trevliga men ingenting av substans kommer ur munnen på dem.

Det spenderas mycket skattemedel på att finansiera SKVs rättsprocesser där det för alla inblandade varit uppenbart hur felaktigt SKV har agerat. SKV drivs enligt de stereotypiska statliga principerna av att ingen tar ansvar och det är ju någon annan som betalar. Det är för övrigt enkelt att bedriva de maffiametoder SKV gör när man inte behöver ta ansvar för hur mycket pengar som rättsprocesserna kostar vid felaktiga beslut.

Delar inte din uppfattning, men du har naturligtvis rätt till din åsikt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Låter illa om skatteverket gör detta. Men är väl snarare fel på lagstiftningen. Som vanligt, ska ju gå att tolka lagar nästan hur man vill, förutom grundlagen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Trist. Det var ju en riktigt vettig butik med bra priser och utbud.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det verkar jätte konstigt att SKV gör så här. Bazula ligger ju oftast väldigt högt upp på prisjakt, med priser som ingen av de "seriösa" handlarna kan hålla. Jag själv som jobbar i branschen har givetvis undrat hur det varit möjligt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Tycker inte det verkar jätte konstigt att SKV gör så här. Bazula ligger ju oftast väldigt högt upp på prisjakt, med priser som ingen av de "seriösa" handlarna kan hålla. Jag själv som jobbar i branschen har givetvis undrat hur det varit möjligt.

Precis, jag har ofta sett Bazula men aldrig beställt - de var helt enkelt för billiga. Trodde det var piratkopior/stöldgods/andra olagligheter.

Att SKV däremot har befogenheten att få andra företag att plåta upp för någons skattesmiterier är absurt.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det spenderas mycket skattemedel på att finansiera SKVs rättsprocesser där det för alla inblandade varit uppenbart hur felaktigt SKV har agerat. SKV drivs enligt de stereotypiska statliga principerna av att ingen tar ansvar och det är ju någon annan som betalar. Det är för övrigt enkelt att bedriva de maffiametoder SKV gör när man inte behöver ta ansvar för hur mycket pengar som rättsprocesserna kostar vid felaktiga beslut.

Skatteverker "drar in" massor mer än det kostar, det är en myndighet som "tjänar" pengar åt svenska folket (staten). De är även ofta riktigt resonliga och behjälpliga. Man får oftast en chans att räta till det man gjort fel även om man möjligen agerat culpöst. Som företagare får man ju interagera rätt mycket med SKV, det där med moms är ju faktiskt rätt klurigt, speciellt om man säljer till EU eller liknande. Personligen har jag alltid fått suverän service och rätt hjälp i tid, innan man gjort kaos.

Det som är så finurligt med moms är att eftersom den ska skickas vidare kan man plocka ut momsen och få den insatt rakt på kontot. Om man fifflar (Det han kallar moms-snurror) så "stjäl" man de facto pengar rakt av från svenska folkets inbetalade skattepengar. Det är en väldigt stor skillnad på att betala in för lite skatt, eller plocka ut momspengar. I det ena fallet betalar man ju bara in mindre skatt, i det andra fallet "stjäl" man ju pengar av folket och stoppar i egen ficka, vilket naturligt ses mycket allvarliagare på än om man bara försökt smita undan att betala skatt.

Det ska väldigt mycket till innan saker betalningssäkras och konton låses och företaget har säkerligen varit under utredning under längre tid.

Eftersom SKV kräver företaget på 13 miljoner, betyder det mer eller mindre, att företaget har plockat ut 13 miljoner i momspengar av "våra" pengar och lagt i egen ficka.

Mona Sahlin köpte Toblerone med "våra" pengar och fick avgå. De här snubbarna har plockat ut 13 MILJONER och tycker att de är helt oskyldiga och stackars dem de kunde ju inte veta bla bla bla.

Ge fan i mina skattepengar, jag har betalat in dem för att vi ska ha vägar, skola, vård och omsorg, inte för att några snubbar ska sno dem. In i finkan bara, vatten och bröd.

Brasklapp: Jag kan ju givetvis inte veta om snubbarna är skyldiga eller ej, men jag tror SKV har ett rätt stabilt trackrecord när det gäller momsbedrägeri.

"Jag blev VAC-bannad! Det var min kinesiska kusin som spelade på mitt konto och fuskade! Lovar!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

är det säkert att handla där när konkursutförsälningen börjat eller finns det anledning att undvika det?

Rätta mig om jag har fel, men är det inte konkursförvaltaren som håller i en sådan utförsäljning? Och dom brukar väl vara hyfsat seriösa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Tycker inte det verkar jätte konstigt att SKV gör så här. Bazula ligger ju oftast väldigt högt upp på prisjakt, med priser som ingen av de "seriösa" handlarna kan hålla. Jag själv som jobbar i branschen har givetvis undrat hur det varit möjligt.

Skrivet av Janav:

Precis, jag har ofta sett Bazula men aldrig beställt - de var helt enkelt för billiga. Trodde det var piratkopior/stöldgods/andra olagligheter.

Anledningen till det är att dom importerar enheter från övriga EU, t.ex. så är min Nexus 4, som jag köpte från dom, för 3244:- juli 2013 från Frankrike

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Skatteverker "drar in" massor mer än det kostar, det är en myndighet som "tjänar" pengar åt svenska folket (staten). De är även ofta riktigt resonliga och behjälpliga. Man får oftast en chans att räta till det man gjort fel även om man möjligen agerat culpöst. Som företagare får man ju interagera rätt mycket med SKV, det där med moms är ju faktiskt rätt klurigt, speciellt om man säljer till EU eller liknande. Personligen har jag alltid fått suverän service och rätt hjälp i tid, innan man gjort kaos.

Vad spelar det för roll om de "drar in" mer än det kostar? Problematiken ligger som vanligt med statlig verksamhet i att folk inte behöver ta ansvar för de gånger de har fel. Faktum kvarstår att SKV inte behöver ta ansvar för de råd de ger företag/privatpersoner som visar sig vara felaktiga, de behöver inte heller ta ansvar för de helt absurda processer de drivit till skyhöga kostnader som slutar i nederlag för SKV. Varje krona de spenderar i onödan är skattebetalarnas pengar de slösat med. I ett vanligt företag skulle de ansvariga definitivt behövt ta sitt ansvar för sådana beslut.

Skrivet av Ernesto:

Brasklapp: Jag kan ju givetvis inte veta om snubbarna är skyldiga eller ej, men jag tror SKV har ett rätt stabilt trackrecord när det gäller momsbedrägeri.

"Jag blev VAC-bannad! Det var min kinesiska kusin som spelade på mitt konto och fuskade! Lovar!"

Jag skulle påstå att SKV har ett stabilt trackrecord av att gå på småföretag för felaktigheter andra bolag begått, och dessa småföretag har inte råd att försvara sig mot SKV som har i princip obegränsat med resurser. Problemet blir ju då att dessa beslut aldrig prövas eftersom företagen inte har råd att gå 2 år utan att kunna bedriva någon affär samtidigt som de bekostar en rättsprocess.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av effo:

Rätta mig om jag har fel, men är det inte konkursförvaltaren som håller i en sådan utförsäljning? Och dom brukar väl vara hyfsat seriösa?

Blir ingen utförsäljning. Konkursförvaltaren bestämde sig att sälja allt på ett bräde. Står på hemsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Oj. Borde ha dragit in mer pengar via vanlig utförsäljning. Dock mer jobb såklart.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”