Sony CyberShot DSC-HX60V vs Panasonic Lumix DMC-TZ60 - Köpråd och ISO fråga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2007

Sony CyberShot DSC-HX60V vs Panasonic Lumix DMC-TZ60 - Köpråd och ISO fråga

Hej!

Ska nämligen byta ut vår SLR mot en mindre kompaktkamera. Efter att ha lusläst alla tester som finns på webben typ så lutar nämligen åt ett Sony köp. Sony har även en cashback drive just nu så man får tillabaka en summa pengar vid köp av HX60.

Men när jag slänger upp dessa mot varandra så diffar det inte på så många ställen, tex max upplösningen, men det är inte så konstigt då Sony är 20mpix och Panasonic 18mpix.

Däremot så funderar jag, som inte alls är någon fotokung hur ISO påverkar. Panasonic har: 100 - 6 400 och Sony: 80 - 3 200
När går man upp så högt i ISO egentligen? Blir inte bilden bara grumlig?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2715477&view=c

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Novigrad
Registrerad
Jul 2011

ISO, ljuskänslighet. Ett högre iso tal ger en högre ljuskänslighet dvs en mindre mängd ljus behöver träffa sensorn för att få en likvärdig exponering. minskat behov av ljusinsläpp innebär tex möjlighet till en kortare slutartid. Men högre ISO ger allt som oftast mer brus i bilderna, skulle gissa på att panasonicen i 6400 läge ger i det närmsta obrukbara bilder. Men olika kameror är olika bra på att behandla bilderna och ISO. Hoppas jag inte rörde till det allt för mycket.
Jag skulle inte låta ISO vara en avgörande faktor mellan dessa 2 kameror.

Skulle jag välja nån av dom så skulle jag välja panasonicen av den anledningen att den har en "riktig" sökare. Men det är ju en smaksak.

Läs mer och bättre förklarat här
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-3-iso-talet.htm

EDIT: stavfel

Fractal Design Define R3 | ASUS Z97-AR - Black | i7-4790K | Noctua NH-U9B SE2 | Fractal Design Newton R2 650W |16 GB Kingston HyperX 1600 | Windows 10 64 bit | Asus GTX 1070 Dual | 120+120+250+64 SSD | LG 21:9 | Noctua NF-S12B FLX | Apple Airport Extreme | BBB 250/10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Mert:

Hej!

Ska nämligen byta ut vår SLR mot en mindre kompaktkamera. Efter att ha lusläst alla tester som finns på webben typ så lutar nämligen åt ett Sony köp. Sony har även en cashback drive just nu så man får tillabaka en summa pengar vid köp av HX60.

Men när jag slänger upp dessa mot varandra så diffar det inte på så många ställen, tex max upplösningen, men det är inte så konstigt då Sony är 20mpix och Panasonic 18mpix.

Däremot så funderar jag, som inte alls är någon fotokung hur ISO påverkar. Panasonic har: 100 - 6 400 och Sony: 80 - 3 200
När går man upp så högt i ISO egentligen? Blir inte bilden bara grumlig?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2715477&view=c

Tack på förhand

Beror lite på,vid höga ison brukar brusredurering aktiveras och mycket av det gör att alla detaljer är utsmetade,på vissa kameror kan man välja hur mycket man vill brusredusera eller inte använda det alls.
Storleken på sensorn är också avgörande iso 6400 på en APS-C-kamera är betydligt bättre än en på en kompaktkamera med pyttesensor vid samma iso.