Formatera hårddisk.

Permalänk
Medlem

Formatera hårddisk.

Tjena! Jag skulle vilja formatera en av mina två hårddiskar. Läget ser ut såhär, jag har en SSD och en vanlig hårddisk, (C är SSD, och D vanlig). Och Windows är installerat på min C disk samt få program som jag vill ha lite snabbare. På min D disk så ligger resten av allt på datorn. Jag skulle alltså vilja formatera D disken och ominstallera Windows på min SSD. Hur bär jag mig åt? Blev lite osäker i och med att jag har två hårddiskar, varav en SSD. Hur långt tid kan detta tänkas ta också? Tack för svar!

Mvh,

Albin

Permalänk
Medlem

Högerklicka på D-disken och välj formatera. Koppla sedan ur D-disken under ominstallationen och låt installationen sköta formatering av SSD'n. När installation av Windows är klart, så kopplar du in D-disken igen.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Du vill formatera D som är din mekaniska lagringsdisk och installera om Win på din ssd där win redan ligger?

Skulle rek att formatera om din ssd då också om du skall ominstallera win på den.

När du ominstallerar win så ha bara ssd disken inkopplad för är den inte i sata port 0 så kan bootblocket lägga sig på den mekaniske disken medan Windowsfilerna lägger sig på ssdn.

Ominstall av win tar en halv dag med alla uppdateringar etc som skall göras efteråt.

Formateringen kan du göra så som han skrev ovan.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut nu ? är OS på SSD=C: och D: bara lagringsdisk eller har du köpt en SSD och vill ha OS på den i stället för på den gamla disken ?

Har du OS på ett media som du kan använda för installation ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar! Om jag ska koppla ur hårddisken så är det bara att dra ut data och strömsladden ur baksidan av Hårddisken om jag inte misstar mig? Sedan installera om Windows med en Windows skivan som jag fick när jag köpte datorn, så installeras det på det som är inkopplat, SSD:n. Tack återigen för snabba svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abbeteh1:

Tack för alla snabba svar! Om jag ska koppla ur hårddisken så är det bara att dra ut data och strömsladden ur baksidan av Hårddisken om jag inte misstar mig? Sedan installera om Windows med en Windows skivan som jag fick när jag köpte datorn, så installeras det på det som är inkopplat, SSD:n. Tack återigen för snabba svar!

Det räcker med någon av kablarna förslagsvis strömkabeln. Tänk på att du ev behöver gå in i bios och ställa in att den ska starta med DVD:enheten.

Lycka till!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om du tar bort dom gamla partitionerna som finns på SSDn som denna video visar så kommer installationen formatera helt automatiskt https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du tar bort dom gamla partitionerna som finns på SSDn som denna video visar så kommer installationen formatera helt automatiskt https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Så när jag gör som i videon (startar om datorn med Windows CD-skivan i, samt ominstallera Windows) så skall jag ha den Hårddisken som jag INTE vill ha Windows på, urkopplad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abbeteh1:

Så när jag gör som i videon (startar om datorn med Windows CD-skivan i, samt ominstallera Windows) så skall jag ha den Hårddisken som jag INTE vill ha Windows på, urkopplad?

Ja du ska inte ha den andra HHD:n inkopplad men det hade vi ju redan kommit överens om eller hur?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeteh1:

Så när jag gör som i videon (startar om datorn med Windows CD-skivan i, samt ominstallera Windows) så skall jag ha den Hårddisken som jag INTE vill ha Windows på, urkopplad?

Ja man bör bara ha SSD/HDD som du vill ha windows på inkopplad för att undvika risken att installationen lägger bootfiler på fel SSD/HDD

Visa signatur

janee