Permalänk
Medlem

Musaxel - hjälp!

Hej alla goa och glada på Sweclockers!

Det är som så att jag har drabbats av det som kallas för musarm. Det är i högra axeln det mesta av min smärta sitter, men jag har även en stel underarm och knakande handled. Axeln knakar också förbannat mycket.

Jag har tagit reda på allt om ergonomisk sittställning. Jag har ett höj-och-sänkbart skrivbord och en stol som tycks fylla sitt syfte (inga direkta klagomål än så länge, men för att vara optimal på även detta område så borde jag väl införskaffa en sådan där ergonomisk pall eller liknande). Jag försöker att lära mig att skriva på tangentbordet med korrekt teknik och jag har en aktiv fritid o.s.v.

Saken är den att jag också behöver en bra mus. Det är litet grand den sista pusselbiten som jag måste fixa. Jag vet att många rekommenderar Mousetrapper eller Rollermouse, och de ser ju fantastiska ut. Svindyra dock, för en ynka mus. Grejen är att jag gärna vill ha en mus som skyddar axeln och armen och som jag kan använda i datorspel, som t.ex. World of Warcraft eller liknande (jag spelar det sporadiskt, men för det mesta spelar jag spel som inte sätter samma tyngdpunkt på snabba musrörelser, som t.ex. Civilization 5).

Så, har ni några tips för att lösa detta? Vad skulle ni rekommendera för mus/möss? Och har ni möjligtvis några andra tankar och idéer att dela med er av angående musarm/axel?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

tror nog det gör mer skillnad att resa på arselet någon gång ibland än en annan mus

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem

Valde att skaffa mig en http://www.logitech.com/sv-se/product/4786?crid=8 som jag varierar med, kan helt enkelt inte spela för många timmar i sträck.

Den går dock inte så bra att spela fast-pace med.

EDIT: För bästa komfort bör du även ha musen framför magen, inte till sidan av tangentbordet. Det är mycket vänligare mot axeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Jag har samma problem

Valde att skaffa mig en http://www.logitech.com/sv-se/product/4786?crid=8 som jag varierar med, kan helt enkelt inte spela för många timmar i sträck.

Den går dock inte så bra att spela fast-pace med.

EDIT: För bästa komfort bör du även ha musen framför magen, inte till sidan av tangentbordet. Det är mycket vänligare mot axeln.

Ursäkta att jag tagit så lång tid på mig att svara, nu när ni varit så vänliga att själva yttra er expertis i min nöd!

Iaf, jag har de senare dagarna gjort lite efterforskningar. Jag har kommit fram till att det bästa vore att inhandla en Contour Rollermouse Red för att använda när jag inte spelar. Sedan måste jag ha en mus som är så ergonomisk den kan bli som jag kan spela effektivt med. Jag har tänkt mig Evoluent Vertical Mouse 4 för det. Dock så är det som så att jag funnit att den vanliga designen på tangentbord är ganska så värdelös. Som du själv säger, man vill ju ha musen så nära magen som möjligt för att det ska bli så skonsamt som möjligt för armen. Jag måste alltså offra min Corsair Vengeance K70 för ett KORT tangentbord (jag köpte förresten in Logitech Marble Mouse, delvis på din rekommendation. Extremt synd att den inte har scrollhjul dock, men jag vänjer mig kanske? Har inte öppnat paketet än, och nu när jag bestämt mig för att köpa en Contour Rollermouse Red så funderar jag på att lämna tillbaks den till Inet).

Men jag vill ju ha ett BRA kort tangentbord. Som är skönt att skriva på och som, om möjligt, även har anti-ghosting. Mekaniska knappar vore ypperligt. Jag vill iaf inte ha någon känsla av att skriva på svampar, om ni förstår vad jag menar.

Men tangentbordet måste vara kort så att jag kan komma nära magen med musen när jag spelar.

Iaf, har ni några förslag på ett sådant här tangentbord?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Felidae:

Ursäkta att jag tagit så lång tid på mig att svara, nu när ni varit så vänliga att själva yttra er expertis i min nöd!

Iaf, jag har de senare dagarna gjort lite efterforskningar. Jag har kommit fram till att det bästa vore att inhandla en Contour Rollermouse Red för att använda när jag inte spelar. Sedan måste jag ha en mus som är så ergonomisk den kan bli som jag kan spela effektivt med. Jag har tänkt mig Evoluent Vertical Mouse 4 för det. Dock så är det som så att jag funnit att den vanliga designen på tangentbord är ganska så värdelös. Som du själv säger, man vill ju ha musen så nära magen som möjligt för att det ska bli så skonsamt som möjligt för armen. Jag måste alltså offra min Corsair Vengeance K70 för ett KORT tangentbord (jag köpte förresten in Logitech Marble Mouse, delvis på din rekommendation. Extremt synd att den inte har scrollhjul dock, men jag vänjer mig kanske? Har inte öppnat paketet än, och nu när jag bestämt mig för att köpa en Contour Rollermouse Red så funderar jag på att lämna tillbaks den till Inet).

Men jag vill ju ha ett BRA kort tangentbord. Som är skönt att skriva på och som, om möjligt, även har anti-ghosting. Mekaniska knappar vore ypperligt. Jag vill iaf inte ha någon känsla av att skriva på svampar, om ni förstår vad jag menar.

Men tangentbordet måste vara kort så att jag kan komma nära magen med musen när jag spelar.

Iaf, har ni några förslag på ett sådant här tangentbord?

Tack på förhand!

Detta har ihopmixad numpad och piltangenter så det är ju lite kortare, men det kanske inte är kort nog, hursomhelst så har jag själv testat det tangentbordet fast med bruna brytare och jag gillar det!

http://www.inet.se/produkt/6101824/cm-storm-quickfire-tk-mx-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Ursäkta att jag tagit så lång tid på mig att svara, nu när ni varit så vänliga att själva yttra er expertis i min nöd!

Iaf, jag har de senare dagarna gjort lite efterforskningar. Jag har kommit fram till att det bästa vore att inhandla en Contour Rollermouse Red för att använda när jag inte spelar. Sedan måste jag ha en mus som är så ergonomisk den kan bli som jag kan spela effektivt med. Jag har tänkt mig Evoluent Vertical Mouse 4 för det. Dock så är det som så att jag funnit att den vanliga designen på tangentbord är ganska så värdelös. Som du själv säger, man vill ju ha musen så nära magen som möjligt för att det ska bli så skonsamt som möjligt för armen. Jag måste alltså offra min Corsair Vengeance K70 för ett KORT tangentbord (jag köpte förresten in Logitech Marble Mouse, delvis på din rekommendation. Extremt synd att den inte har scrollhjul dock, men jag vänjer mig kanske? Har inte öppnat paketet än, och nu när jag bestämt mig för att köpa en Contour Rollermouse Red så funderar jag på att lämna tillbaks den till Inet).

Men jag vill ju ha ett BRA kort tangentbord. Som är skönt att skriva på och som, om möjligt, även har anti-ghosting. Mekaniska knappar vore ypperligt. Jag vill iaf inte ha någon känsla av att skriva på svampar, om ni förstår vad jag menar.

Men tangentbordet måste vara kort så att jag kan komma nära magen med musen när jag spelar.

Iaf, har ni några förslag på ett sådant här tangentbord?

Tack på förhand!

http://www.inet.se/produkt/6101858/corsair-vengeance-k65-mech...

Ett sådant köpte jag, just lite för att jag ville ha ett kort tangentbord då det passade bra med mitt handlesstöd och att man får en bättre hållning med musen.

Jag gillar det skarpt och kan lätt rekommendera det. Sen vill jag även säga att jag tror en barmouse kommer passa dig väldigt bra. Körde en sådan nästan exklusivt på mitt förra jobb och man vänjer sig rätt fort och känner tydligt av att axlarna inte är så spända.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Lite att testa:
-Sätt upp känsligheten, många som jag har sett som får musarm har ett himla ståhej med musen fram och tillbaka. Sätt känsligheten på övre delen av skalan.
-Vila armen på bordet, också många man ser som av någon anledning envisas med att hålla armen i luften/handleden nära kanten på bordet (för att deras stora rörelser hindras när armen ligger på bordet.)
-Håll musen som man gör med riktiga spelmöss (läs Razer). Du håller musen med tumme/ring och lillfinger. Testa alltså en annan mus med detta om du inte har en.
-Ligger din hand som en överkörd padda över musen så blir det tyngre att flytta musen, långsamt och dålig precision får du på köpet.

Permalänk
Medlem

Jag har också musarm. Har testat det mesta, men det enda som hjälper för mig är att inte spela lika mycket. Hade värst besvär när jag spelade WoW som mest 2006-2007. Mycket användande av musen i det spelet för min del. När det var som värst fungerade inte fingret helt enkelt när jag skulle klicka - men så fort jag bytte ställning eller slutade, så försvann symptomen. Så mitt tips, bra skrivbord och stol, och spela i mindre perioder. Funkar också att ha en "klämboll", alltså en boll av gelé eller annat material som man kan klämma på mellan varven. Har inga särskilda besvär idag, men kan känna av det på jobbet eller om jag är på LAN i flera dagar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk