Kan operatören spåra mobil?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Kan operatören spåra mobil?

Hej! Om min mobil skulle bli stulen eller bara tappas och jag tog ut en ny på försäkringen, skulle den stulna mobilen då kunna användas? Säg att den som stal mobilen tog ut simkortet och satte i ett nytt kort från samma operatör, skulle min operatör då på något sätt kunna se att den gamla mobilen används på något sätt? Undrar även hur lång tid det skulle ta om mobilen blev stulen innan man fick ut en ny på försäkringen? Jag undrar detta då jag bor i område där det begås mycket brott och är rädd att bli av med telefonen på kvällarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Tvivlar på att de får spåra den.

Men om den nu skulle bli stulen så när du ringer/pratar med din operatör och stöldspärrar telefonen så kommer den efter det inte gå att använda.(Kanske går om man rootar den och lyckas få in ett annat IMEI i den?)

Intel Core i7 8700K 4.8 Ghz | ASUS Prime-A Z370 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 16GB (2x8GB) 3000Mhz | Custom loop | EVGA Geforce GTX 1080 TI 11GB | Fractal design R6 | Seasonic Focus 650W | Samsung CFG70

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

För att spåra mobilen krävs fängelsestraff på straffskalan samt ett beslut från förundersökningsledaren (läs: polis alt. åklagare).
Krav maga har en tendens att få en att känna sig trygg i.. dåliga situationer. Rekommenderas!

Maximus VIII Ranger | Intel i5 6600K | H80i | Vengence LPX DDR4 16GB |
GTX 1080 Ti STRIX | EVGA G2 750W | Carbide Air 540 | EVO 840 500GB - 7200RPM 1TB || ASUS ROG PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Cruceuz:

Hej! Om min mobil skulle bli stulen eller bara tappas och jag tog ut en ny på försäkringen, skulle den stulna mobilen då kunna användas? Säg att den som stal mobilen tog ut simkortet och satte i ett nytt kort från samma operatör, skulle min operatör då på något sätt kunna se att den gamla mobilen används på något sätt? Undrar även hur lång tid det skulle ta om mobilen blev stulen innan man fick ut en ny på försäkringen? Jag undrar detta då jag bor i område där det begås mycket brott och är rädd att bli av med telefonen på kvällarna.

Du får ursäkta men det låter mer som du har för avsikt att "bli av" med telefonen och låta någon annan använda den vidare.
Rent för "kryptiska" frågor om hur det fungerar "om i fall att".

Spåra den, vilket betyder att lokalisera var den befinner sig, får dom inte utan beslut från åklagare.
Se om den används på nätet (ingen lokalisering) görs via IMEI nummer på telefonen och det kan vilken operatör som helst göra utan speciella tillstånd, räcker med att försäkringsbolaget frågar.
Sen brukar även försäkringsbolagen kräva att mobilen både polisanmäls och IMEI spärras (då kan man inte använda telefonen) innan dom ersätter.

Så man bör tänka sig för mer än en gång innan man gör något dumt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Zippeer:

Tvivlar på att de får spåra den.

Men om den nu skulle bli stulen så när du ringer/pratar med din operatör och stöldspärrar telefonen så kommer den efter det inte gå att använda.(Kanske går om man rootar den och lyckas få in ett annat IMEI i den?)

Vid begäran från polis i samband med bland annat brottsutredning kan de spåra telefonen. Sen om det är vanligt eller inte är en annan fråga.

Skrivet av Robban75:

För att spåra mobilen krävs fängelsestraff på straffskalan samt ett beslut från förundersökningsledaren (läs: polis alt. åklagare).
Krav maga har en tendens att få en att känna sig trygg i.. dåliga situationer. Rekommenderas!

Sant. Dock har nästan alla brott fängelse på straffskalan så just den biten för förundersökningsledaren att ta det beslutet är inga konstigheter.

Skrivet av MacAllan:

Du får ursäkta men det låter mer som du har för avsikt att "bli av" med telefonen och låta någon annan använda den vidare.
Rent för "kryptiska" frågor om hur det fungerar "om i fall att".

Spåra den, vilket betyder att lokalisera var den befinner sig, får dom inte utan beslut från åklagare.
Se om den används på nätet (ingen lokalisering) görs via IMEI nummer på telefonen och det kan vilken operatör som helst göra utan speciella tillstånd, räcker med att försäkringsbolaget frågar.
Sen brukar även försäkringsbolagen kräva att mobilen både polisanmäls och IMEI spärras (då kan man inte använda telefonen) innan dom ersätter.

Så man bör tänka sig för mer än en gång innan man gör något dumt.

Fel. Beslut att spåra en telefon kan tas av flera skäl och behöver inte beslutas av åklagare. Det kan även tas av behörig förundersökningsledare inom polisen, eller för den delen även vakthavande befäl eller motsvarande i en akut situation. Polisen kan även spåra en telefon utan misstanke om brott, exempelvis vid en "försvunnen person", någon som uttalat livsleda och ska ta livet av sig eller liknande.

Dock håller jag med om att TS syften med den här tråden känns rätt luddiga. Försäkringsbedrägeri är ett brott precis som andra bedrägerier och du bör nog tänka dig för lite TS...

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tollarp
Registrerad
Jul 2008

Sen finns det vissa operatörer där du kan betala för att ha "koll" på mobilen, tre har haft detta i många år

3LociLoci

Håll koll på var dina familjemedlemmar eller vänner befinner sig. Du bjuder själv in dem och kan sedan enkelt söka upp dem. Lociloci kräver att den som skall bli positionerad ger sitt medgivande. Kostnad för datatrafik kan tillkomma. Dras från potten.

Mvh

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Telefonen kommer att spärras så ditt försök till bedrägeri funkar inte.