Permalänk

Smart hem komponenter?

Hejsan,

Jag har börjat kolla på ett smartare hem och har läst en del men är fortfarande lite osäker.
Skulle jag kunna bygga en htpc och ansluta min usb-uirt(eller annan enhet som kan skicka och ta emot ir)
samt rfxtrx433, installera eventghost och koppla in nexas strömbrytar och sedan bara köra på eller är det något jag missar?
Hur skulle ni ha gjort utan att pengarna rinner iväg allt för mycket?

Jag såg att man kan köra Raspberry Pi tillsammans med razburry. Dock hamnar man på 868mhz där alla komponenter är betydligt dyrare och jag måste också köra Linux då.
Htpc är dock inte ett måste då.

Jag vill mest kunna styra lampor, tvn och htpcn via ett webbgränssnitt, saker utöver det är bara en bonus.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falkenlol:

Hejsan,

Jag har börjat kolla på ett smartare hem och har läst en del men är fortfarande lite osäker.
Skulle jag kunna bygga en htpc och ansluta min usb-uirt(eller annan enhet som kan skicka och ta emot ir)
samt rfxtrx433, installera eventghost och koppla in nexas strömbrytar och sedan bara köra på eller är det något jag missar?
Hur skulle ni ha gjort utan att pengarna rinner iväg allt för mycket?

Jag såg att man kan köra Raspberry Pi tillsammans med razburry. Dock hamnar man på 868mhz där alla komponenter är betydligt dyrare och jag måste också köra Linux då.
Htpc är dock inte ett måste då.

Jag vill mest kunna styra lampor, tvn och htpcn via ett webbgränssnitt, saker utöver det är bara en bonus.

Mvh

Vad vill du kunna styra på TVn menar du?
En kollega kör nexan telldus, som han är nöjd med. Billigare att utöka jämfört med det systemet han sålde till mig (elko living system).
Jag kör alltså Elko LS, men att komplettera med en brytare kosta 1200, ett skymningsrelä kostar 2000 osv. Så jag lär inte utöka det här så mkt..

Permalänk

Om man inte vill att pengar skall rinna iväg så måste man ju köpa allting med ett "smart" hem i baktanke... De är ju en annan femma när man skall konvertera ett komplett hem.

En HTPC är ju en dator så det skall inte vara något problem, speciellt om man behärskar programmering, då kan man göra många coola saker.
TV, Lampor mm beror ju helt på vilka kommunikationsgränssnitt man har tillgång till. Har man en intelligent TV så kan man kanske få tag på deras SDK, tillverka en mini-app och kommunicera direkt med TV (kanske till och med finns någon som har skapat det).
En lampa är en annan femma. Det finns strömbrytare för lampor som går att styra, sedan finns det lampsocklar som går att styra i och med att de fungerar som en wall-plug kontakt. Samma gäller övrig teknik... med rätt kontakt mellan väggens uttag och spisens kabel så kan du stänga av elen när du far hemifrån.

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Vad vill du kunna styra på TVn menar du?
En kollega kör nexan telldus, som han är nöjd med. Billigare att utöka jämfört med det systemet han sålde till mig (elko living system).
Jag kör alltså Elko LS, men att komplettera med en brytare kosta 1200, ett skymningsrelä kostar 2000 osv. Så jag lär inte utöka det här så mkt..

Jag vill främst använda min htpc till att spela upp filmer och musik. Att titta på tv hade också varit grymt och det gick att lösa!
Jag har läst att tellstick inte verkar vara så stabilt, därav tänkte jag testa med rfxtrx433 istället. Jag läste någonstans att det fungerar med eventghost det med.
Jag tänkte också lite på det med att utöka systemet, om man kör på razberry hamnar man på 868 mhz där alla produkter också verkar vara dyrare än 433.
Men jag läste också att det lättare blir störningar om man kör på 433.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falkenlol:

Jag vill främst använda min htpc till att spela upp filmer och musik. Att titta på tv hade också varit grymt och det gick att lösa!
Jag har läst att tellstick inte verkar vara så stabilt, därav tänkte jag testa med rfxtrx433 istället. Jag läste någonstans att det fungerar med eventghost det med.
Jag tänkte också lite på det med att utöka systemet, om man kör på razberry hamnar man på 868 mhz där alla produkter också verkar vara dyrare än 433.
Men jag läste också att det lättare blir störningar om man kör på 433.

Tellstick/Telldus är ju open source. Och det finns tusentals lösningar på varje "problem" då det finns Utvecklare som verkligen älskar att "få till det bästa"

T e x så kan man fixa så att: Ponera att du kollar på en film... du pausar filmen, och direkt när du gör det, så dimmas belysning upp till 40%. När du sen startar filmen igen, så släcks all belysning.

Det är rätt coolt. Faktum är att jag älskar det

Eller varför inte koppla allt via din bluetooth/mobil så när du kommer hem så tänds allt du valt, eller tvärtom.

Alla tredje-parts program finns Här

Och att tellstick inte verkar vara så stabilt, min erfarenhet är helt tvärtom.
Har installerat olika mottagare och sändare för många tusentals kr i huset, och skulle den den inte svara på första trycket/klicket så går det på andra, men det är väldigt sällan.

Open source är det som gör att Tellsticken är lite roligare än alla andra då det finns så många som bygger lösningar till, ja gud vet allt

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Tellstick/Telldus är ju open source. Och det finns tusentals lösningar på varje "problem" då det finns Utvecklare som verkligen älskar att "få till det bästa"

T e x så kan man fixa så att: Ponera att du kollar på en film... du pausar filmen, och direkt när du gör det, så dimmas belysning upp till 40%. När du sen startar filmen igen, så släcks all belysning.

Det är rätt coolt. Faktum är att jag älskar det

Eller varför inte koppla allt via din bluetooth/mobil så när du kommer hem så tänds allt du valt, eller tvärtom.

Alla tredje-parts program finns Här

Och att tellstick inte verkar vara så stabilt, min erfarenhet är helt tvärtom.
Har installerat olika mottagare och sändare för många tusentals kr i huset, och skulle den den inte svara på första trycket/klicket så går det på andra, men det är väldigt sällan.

Open source är det som gör att Tellsticken är lite roligare än alla andra då det finns så många som bygger lösningar till, ja gud vet allt

Jag tror faktiskt att jag kör på rfxtrx433 ändå, jag har läst mycket mer positivt om den. Jag undrar dock om usb-uirt är nödvändigt om jag ändå ska styra sakerna via EventGhosts webbserver. Eftersom jag styr det via telefonen och inte en fjärrkontroll borde jag väl egentligen inte behöva någon usb-uirt?