Chassi för tjock extern disk

Permalänk
Medlem

Chassi för tjock extern disk

Hade en 1TB extern Seagate-disk, men efter ett tag ville inte min dator kännas vid den och eftersom garantin gått ut så tog jag isär den och kopplade in den i en SATA till USB adapter och då fungerade disken. Så troligtvis är det SATA till USB bryggan i Seagate-lådan som gått sönder.
Jag skulle dock vilja kunna ta med den här disken på resor så jag skulle vilja hitta ett nytt chassi till den. Men disken är 155m tjock så det går nog inte med vilket chasi som helst.

Hittade:

http://www.amazon.com/MiniPro-External-Aluminum-Drive-Enclosu...

men med frakt från USA blir det lite dyrt. Finns också med fri frakt på eBay, men då är proiset det dubbla. Så jag undrar om någon kan ge ett tips på enh billig låda för 15mm tjocka 2.5" diskar som går att köpa i Sverige. Behöver inte vara USB3, men jag skulle inte ha något emot om det var.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Detta är inte vad du ber om men jag skulle rekommendera att du skaffar en ny extern disk. Den gamla disken kan du antingen montera in i en stationär dator eller helt enkelt sälja. Priset i dag på en 1TB disk är inte högt.

Insiterar du däremot på att använda samma disk av antingen ekonomiska eller praktiska skäl rekommenderar jag att du kollar t.ex. dx.com Dem har många HDD lådor varav någon bör passa. Ingen oro för frakt eller tull heller. (Så länge du inte tar saker för 300kr+). Leverans tiden är däremot inte så jäkla snabb. Du kan kolla deras EU butik som har kortare frakt-tid men du behöver beställa saker för minst 30$USD för att få fraktfritt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Prisjakt må vara bra men dem har ej listat någon som är 15mm+ i dimensionerna. Det kan mycket väl finnas där men deras sök verktyg lär inte hjälpa.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har tittat där, men det verkar inte gå att filtrera på chassin som tar tjockare 2.5"-diskar?

Skrivet av philipborg:

Detta är inte vad du ber om men jag skulle rekommendera att du skaffar en ny extern disk. Den gamla disken kan du antingen montera in i en stationär dator eller helt enkelt sälja. Priset i dag på en 1TB disk är inte högt.

Insiterar du däremot på att använda samma disk av antingen ekonomiska eller praktiska skäl rekommenderar jag att du kollar t.ex. dx.com Dem har många HDD lådor varav någon bör passa. Ingen oro för frakt eller tull heller. (Så länge du inte tar saker för 300kr+). Leverans tiden är däremot inte så jäkla snabb. Du kan kolla deras EU butik som har kortare frakt-tid men du behöver beställa saker för minst 30$USD för att få fraktfritt.

Tack för tipset. Har dock för mig att hårddiskar antingen går sönder direkt eller så håller de en längre tid, men jag kanske misstar mig. Får titta runt lite på dx.com och se om jag kan hitta en chassi som är prisvärt i förhållande till att köpa nytt.
Visserligen går disken för runt 1300 på eBay, men den här är ju begagnad så det gäller att hitta rätt köpare i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Har tittat där, men det verkar inte gå att filtrera på chassin som tar tjockare 2.5"-diskar?

Tack för tipset. Har dock för mig att hårddiskar antingen går sönder direkt eller så håller de en längre tid, men jag kanske misstar mig. Får titta runt lite på dx.com och se om jag kan hitta en chassi som är prisvärt i förhållande till att köpa nytt.
Visserligen går disken för runt 1300 på eBay, men den här är ju begagnad så det gäller att hitta rätt köpare i sådana fall.

Vad är det för extern HDD som kostar 1300kr för 1TB? O.o

EDIT: Aha du menade om du sålde den...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.