Permalänk

Fysik/Kemi fråga

I ett nästan helt slutet rum finns det 5 rör som suger ut luft för att hålla den fri från partiklar.
Vid en ökning av luftflödet verkar det som att rummet håller en lägre temperatur än utanför, fastän rummet värms upp av två medier som håller runt 70C.
Det finns ingen aktiv tilluft till rummet förutom det som kommer in genom glipor och hål.

Du kan aldrig enligt vissa regler kyla utan kompression och få lägre temperatur än rummet, dock så är luftflödet nedstrypt för att få högre och starkare flöde.

Men frågan är:
Dras värmen ut ur rummet och därmed kyler densamma eftersom de två medierna inte hinner värma upp den nya luften?
eller
Är värmeminskningen en illusion?

Jag tror på det första men inte min motpart i denna fråga.

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

Är termometern i rummet möjligen fuktig och utsatt för luftdraget?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Finns kanske lite olika förklaringar. Dels kan det kännas kallare för att lufttrycket blir lägre. Detta leder till en sänkt kokpunkt och därmed ökad avdunstning av svett, vilket kyler ner dig.

Sen kan det även bero på ökat luftflöde i rummet vilket leder till att värmen snabbare transporteras bort från kroppen.

Permalänk
Medlem

Aha, du har alltså inte uppmätt någon lägre temperatur i rummet, det "känns" kallare?
Kroppen känner inte av temperatur, den känner av hur mycket värme som förloras till omgivningen.

Blåser det känns det kallare än om det var vindstilla även om luften har precis samma temperatur.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Jag ska installera en temperaturmätare i utrymmet för att se om det verkligen är kallare. Jag tror inte att det är draget som gör det eftersom det kan omöjligt suga ut så mycket luft på så kort tid så temperaturen inte stiger.

Men, vi får se runt den 9e hur det verkligen är.

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Entusiast

Var kommer tilluften ifrån? För du måste ju släppa in lika mycket luft som du drar ut genom rören. Hur mycket "media" på 70 grader har du och vilket flöde handlar det om? Vad är det för media? Har du gjort några mätningar alls eller är det bara en känsla.

Det är för övrigt inte helt sant att du inte kan nå lägre temperaturer utan aktiv kylning. Om du har avdunstning så kommer den dunstande vätskan stjäla energi i form av värme från omgivningen för att förångas. Du kan enkelt testa det själv med en termometer, en trasa och lite T-röd, aceton eller annan lättflyktig vätska. Linda en trasa runt botten av termometern. Kolla temperaturen. Fukta sedan trasan med T-röd och se vad som händer med temperaturen. Roligast är det om man har tillgång till en lättflyktig eter för då kan du faktiskt komma under noll grader. Fast det lär inte vara relevant i det här fallet för då hade det varit bra månget förångat media i luften.

Personligen gissar jag på att du lurar dig på vinddraget. Som någon redan nämnt så kan vi inte mäta faktiska temperaturer utan bara en uppskattning på värmeavledning som vi uppfattar som kyla. Det är därför man i fjällen använder sig av tabeller för att avgöra hur kallt det upplevs utomhus när det blåser. För -10 kan snabbt kännas som -20 om det blåser 10 m/s. Fast det är en annan effekt än avdunstningen jag skrev om tidigare. Nära huden har vi ett gränsskikt av luft som isolerar. Ju mer det blåser desto mer stör man det och leder bort mer värme. Det förstör alltså luften som isolerar oss. I bastun är det omvänt. Luften närmast huden håller en temperatur som är nära hudens och när man blåser så leder man istället fram varm luft från omgivningen och det bränner till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24