Slå ihop en delad Hdd till en igen

Permalänk
Medlem

Slå ihop en delad Hdd till en igen

Hej

Har en HP Pavilion dv6 3142 vars hybrid disk är uppdelad i två separata diskar C och D (tror det kallas partition eller not) när man kollar under den här datorn. Finns det något enkelt sätt att slå ihop dom till en igen utan att förlora det som finns på eller att ominstallera operativsystemet (win7 64bit)?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Hej,
du ska kunna göra det i Diskhanteraren. Högerklicka på Dator och ta Hantera (Manage) tror jag det står på svenska sen ner en bit till Diskhantering (Disk Management). Välj din partition, C: i ditt fall, högerklicka och välj Utöka (Expand). Har inte provat detta själv utan jag använde AOMEI Partition Assistant med gott resultat.

Notera att du eventuellt behöver radera din D:-partiton innan du utökar C: och då försvinner naturligtvis all data, försvinner iofs oavsett när du slår ihop dom. Så vill du behålla detta så göra en säkerhetskopia först, helst på hela disken om något skulle gå snett.

Edit: Typo

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

Du måste vad jag vet rensa ena partitionen och utöka den andra

Permalänk
Medlem

Ja Först måste D: tas bort helt så det blir oallokerat utrymme, sen kan man utöka C:

Innehållet på D: måste först kopieras eller flyttas om man vill ha det kvar.

Har man också program installerade på D: kan dessa behöva ominstalleras till dess nya plats efteråt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kolla så att D:inte är en återställningspartition innan du raderar, den kan vara bra att ha kvar eller göra backup på.

Permalänk
Medlem

Men går det att slå ihop dem om det är en hybriddisk? Är inte C ssd biten och D den mekaniske?

Eller jag har kanske missuppfattat det här med hybriddiskar?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Begrepp för DiskDummies:
Disk=fysisk enhet, kan bestå av en/flera partitioner (C:, D:,...)
Partition=en logisk uppdelning av en disk i flera delar (C:, D:,...) - kan adresseras från filsystemet
Hybriddisk=en fysisk disk med en SSD-cache där cachen ligger utanför filsystemet och kan därför ej kommas åt

Att slå ihop C: (systempartitionen) med en annan partition (D:) kan ge stora problem om det finns referenser till D: i registryt eftersom som dessa efter sammanslagning med C: pekar på en D: som inte längre finns. Kolla detta i registryt.

Vill man utöka C: bättre då:
1. ta backup på partitionen bakom (D:). Ta gärna en systemimagebackup på C: när du ändå håller på
2. ta bort den, så det blir tomt bakom C:
3. Utöka C:
4. läs tllbaka D:, kolla så filerna får plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Begrepp för DiskDummies:
Disk=fysisk enhet, kan bestå av en/flera partitioner (C:, D:,...)
Partition=en logisk uppdelning av en disk i flera delar (C:, D:,...) - kan adresseras från filsystemet
Hybriddisk=en fysisk disk med en SSD-cache där cachen ligger utanför filsystemet och kan därför ej kommas åt

Att slå ihop C: (systempartitionen) med en annan partition (D:) kan ge stora problem om det finns referenser till D: i registryt eftersom som dessa efter sammanslagning med C: pekar på en D: som inte längre finns. Kolla detta i registryt.

Vill man utöka C: bättre då:
1. ta backup på partitionen bakom (D:). Ta gärna en systemimagebackup på C: när du ändå håller på
2. ta bort den, så det blir tomt bakom C:
3. Utöka C:
4. läs tllbaka D:, kolla så filerna får plats

Vad är det som är så speciellt med hybriddiskar då jämfört med vanliga mekaniska som också har cache? Eller ssd cachet är bättre än cachet på icke hybrid?
Aldrig ens tittat på hybrid men nu verkar det ju ännu mindre användbart. Trodde det vat en ssdbit man hade OS på och en mekanisk lagringsbit på samma disk.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Det som ligger på D är lite gamla bilder och dokument bara inga program alltså, och allt det har jag redan på C också. Så skulle allt på D gå förlorat så är det inte så farligt, bara bra egentligen då det tar upp onödig plats bara :P. C vill jag dock inte förlora då!

Jag ska försöka testa det ni har skrivit och håll tummarna för att det går bra men en mer utförlig 123 lista hade inte skadat

Edet:Har nu lyckats ta bort D i dator hantering dischantering men jag kan inte välja utöka C det alternativet är grått, har jag gjort något fel?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

har du gjort 3 i min lista skall D: nu vara borta och dess plats vara oallokerat partitionslöst

Har gjort det och D försvann men kan inte utöka C?
Dom ca200 Gb som var D har/går inte flyttats/flytta till C utan ligger som "inte allokerat"(vad det nu är) i diskhantering. vad gör jag nu?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jo men det går inte. Alternativet för att utöka är skrivet med grått och inte svart så det händer inget när jag trycker på den. Finns det någon max storlek som C får vara? just nu är den på 734,09 GB.

Lånad bild men det ser nästan lika dant ut för mig när jag höger klickar på C. Utöka volym är grå.

Förs på disk 0 ligger 100mb reserverat för system sen (C) efter det 2GB HP-TOOLS (G) sen 195,2GB inte allokerat.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jo men det går inte. Alternativet för att utöka är skrivet med grått och inte svart så det händer inget när jag trycker på den. Finns det någon max storlek som C får vara? just nu är den på 734,09 GB.

Lånad bild men det ser nästan lika dant ut för mig när jag höger klickar på C. Utöka volym är grå. http://i.imgur.com/cfFDn.png

Förs på disk 0 ligger 100mb reserverat för system sen (C) efter det 2GB HP-TOOLS (G) sen 195,2GB inte allokerat.

Tyvärr ligger ditt utrymme på fel ände av disken så du kan inte sätta ihop den igen utan att formatera C också, hade utrymmet legat efter C disken så hade det funkat.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Självklart kan man bara utöka en partition om det finns en intilliggande oallokerad partition.
På en systemdisk brukar/bör System Reserved ligga först, därefter systempartitionen (C:) - i ditt fall har du vid installation av Win haft en inledande partition, troligen din D:.

Försök flytta System Reserved och C: till början av disken, alternativt ominstallera Win

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Tyvärr ligger ditt utrymme på fel ände av disken så du kan inte sätta ihop den igen utan att formatera C också, hade utrymmet legat efter C disken så hade det funkat.

Jaha aldrig att det kan vara lätt och fungera som man vill med datorer.
Om jag tar bort G då också kan det hjälpa? det som ligger där går ju alltid att ladda ner igen från HP. Eller finns det något annat program eller sätt att göra det på?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jaha aldrig att det kan vara lätt och fungera som man vill med datorer.
Om jag tar bort G då också kan det hjälpa? det som ligger där går ju alltid att ladda ner igen från HP. Eller finns det något annat program eller sätt att göra det på?

Nej G tillhör inte den hårddisken så det fungerar inte heller tyvärr.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Ja, det finns progg som kan fixa biffen - Googla.
Möjligen skulle du kunna:
1. Utvidga System Reserved så den tar allt oallokerat till vänster
2. Krympa ner den så att oallokerat hamnar till höger framför C:
3. Utvidga C: så den tar allt av oallokerat

Permalänk
Medlem

Kör Acronis Disk Director - du behöver inte rensa disken/arna innan du lägger ihop dem. Free trial. Välj "merge volumes" inuti programmet.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell