Reparera skadade bildfiler/filmfiler/pdf:er?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Reparera skadade bildfiler/filmfiler/pdf:er?

Hej!
Jag skickade för en tid sedan min hårddisk som gått sönder, något med läsarnålen eller nåt hade gått av, till ett företag för reparation.
De uppgav att "en hel del" hade räddats och en nota på 9k tillbaka.

Men nu när jag kollar så är det visserligen många filer som finns på min nya hårddisk, men det är väldigt många filer som inte går att öppna. Antingen så känner programmen inte igen filerna, säger att dem inte kunde öppnas eller att dem är skadade när jag försöker öppna dem.

Hur mycket kan man betrakta som mycket räddat på en hårddisk som var på 320GB med nästan enbart .jpg, .tiff, .nef, .pdf och .png filer? Och några filmfiler från en mobil och systemkamera.

Finns det några program som kanske kan rädda dem filerna som inte företaget kunde rädda? För de finns på hårddisken med information, men det kommer inte upp något när jag förhandsgranskar.

Hjälp, snälla!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Kommer det en sekvens i oordning med data får exempelvis jpg panik och en bild blir förstörd från den bitten fram till slutet. (Kan se ut som halva bilder med reseten som bara skräp). Det följer ju ett format och får man bara till det trasiga till rätt antal ettor och nollor så blir bilden helt okej med ett par pixelfel bara.

Finns flera verktyg som fixar det, här är lite tips.
http://www.ehow.com/how_6164331_repair-corrupt-jpeg-file.html

Sen är det nog ingen som förstår din fråga "hur mycket kan man betraka som räddat på en hårddisk som..." (när, vaddå? Vilkoret för frågan måste vara med)

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T