Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Feb 2012

måla skrivbord, vad behövs

ska måla en bordskiva på 200x80cm. den är inte målad sen tidigare, vad behöver jag? lite tips och ideer uppskattas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Vad är den gjord av?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Feb 2012

troligtvis blir det en mdf skiva

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

https://www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=MLSYVK3SCImr8wf-3oG4DA#ne...
Det beror lite på vad du ska använda skivan till efteråt och hur slutresultat ska bli.

Men rent generellt så behöver du grundmåla först och sen måla med färg, pensel så får du ju troligen lite pensel ränder i färgen, roller så får du däremot lite småskrovlig yta istället då rollerns yta är lite småskrovlig och kan få rand vid rollerns ände om man inte är försiktig.
Lackerar du med färgspruta så kan man få betydligt bättre resultat men det kräver ju lite teknik/vana för att få perfekt resultat och är ju dyrare med.

Grundmåla är nästan krav då mdf är ett torrt material som suger en hel del färg och utan grundmålning så blir det lätt flammigt och det går åt mer färg med.

Men läs igenom byggahus´s lämkarna lite så hittar du säkert nåt (kollade inget själv nu) men folk där kan det mesta och det är sällan jag sett trådar där dom misslyckats.
Hittar du inget bra svar så gör ett inlägg där istället du får troligen bättre och fortare hjälp där än här.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012

antar du ska ha skärmar tangentbord, musmatta och saker på bordet.

Själv skulle jag om jag skulle måla det typ svart. Lägga på grundfärg typ grå eller svart burkfärg sedan slipa ner det lite och lägga på spreyburksfärg typ 2 lager sedan på med typ klarlack 2 lager och vänta länge mellan varje "strykning"

Detta är vad jag skulle gjort idag från tårna, hade nog rådfrågat typ pappa också om man kan göra så Men tycker själv det låter rätt vettigt

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bôgda
Registrerad
Mar 2012

Glöm inte sandpappret! Det är viktigt att slipa åtminstone kanterna men på vissa skivor hela ytan. Det går mycket fortare med en bra slipmaskin, kan rekommendera Ferm om du inte har någon sen innan. Det är en bra budgetmaskin som vibrerar hyfsat lite.

Skumgummiroller blir ett ganska slätt resultat av, men se till att förtunna färgen så den flyter ut ordentligt. Kolla med din färghandlare vilken förtunning han rekommenderar. Han kan nog rekommendera dig rätt verktyg och färg också. Kvalitetsfärg lönar sig.

Är lite tveksam till att det skulle vara dyrare att sprutlackera, du borde klara dig på 1 liter färg och lika mycket lacknafta. Målade en hel bil med tre liter täckfärg (2 liter grundfärg, 4 liter lacknafta, 5 meter sandpapper och en stor burk metallspackel). Det är dock beräknat på en RIKTIG färgspruta, sprayburkar duger till småsaker och om man ska skriva könsord på väggar men inte till lackering.

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS X99-A | Intel i7-5820K | Gamerstorm Captain 240 | Intel 600p 256GB | MSI R9 380 Gaming 4GB | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 7x Virtual |
Laptop: | Yes |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Feb 2012

okay, har nog det mesta på klart, blir bara att åka ock såga till skivan nudå