Klona HDD till SSD

Permalänk

Klona HDD till SSD

Hej allihop

Jag har idag en 3TB disk i min dator som innehåller windows och en mapp med filmer, bilder och annat som tar utrymme dvs totalt använder jag ca 2TB
av utrymmet.
Jag installerade windows för ca 2månader sen och har installerat program och annat så som jag vill ha det så jag vill inte gärna göra om proceduren igen.

Nu till problemet, Jag ska köpa en Samsung EVO 250GB SSD och vill kunna flytta över windows och program till SSD disken utan att flytta mapparna med bilder, filmer och annat som inte får plats på SSD´n.

Vilket program kan jag använda till det?
Har Samsung något lämpligt program?

Permalänk
Medlem

Tjena, vad jag förstått så kan du endast klona en disk över till en annan rakt av som det är och på något sätt kan då mjukvaran antingen krympa eventuella partioner så allt kommer över som det ska om då ena disken är större än den andra.
Detta skulle dock förutsätta att du flyttade över alla dina andra filer som e på disken till en annan plats under kloningen.
Så min rekommendation och för att göra det enkelt för dig är att göra en clean install.
Mjukvara som kan klona diskar på detta sätt är bland annat:
Acronis true image
Norton Ghost

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Tack för svar
Jag gör en nyinstallation på SSD disken