Koppla in 2 interna hårddiskar när moderkortet endast har 1 satakontakt?

Permalänk
Medlem

Koppla in 2 interna hårddiskar när moderkortet endast har 1 satakontakt?

köpte en Dell 780 SFF alltså en liten bordsdator. Denna var utrustad med en SSD på endast 64 GB. För att förbättra lagringskapaciteten men ändå behålla den snabba SSDn för operativsystemet tänkte jag lägga in en "vanlig" hårddisk på 500-1000 GB också. Problemet är att dessa smådatorers moderkort bara har 2 SATA utgångar. 1 för hårddisk och en för DVD. Hur ska jag göra på bästa sätt? Visst kan jag köra med antingen extern hårddisk eller DVD men tycker det skulle vara bäst och kanske snabbast att använda SATA. En tanke jag har är att använda DVDns SATAkabel till hårddisk 2 och sedan skaffa en eSATA-SATA kabel (det finns uttag för eSATA bak på datorn och dra in denna till DVDn. DVD har ju egen ström via särskild kabel. tror ni detta skulle funka eller har ni andra förslag?

Permalänk
Medlem

Använder du din DVD enhet? Inte många som gör det. jag skulle ha dragit ut den och köpt en DVD enhet som går genom usb och tejpat fast den på datorn

Permalänk
Medlem

Inte så mycket men det är ju en del program man kör in och så vill man bränna lite bilder ibland. Hur som helst så är det ett självklart val att köra hårddiskarna med SATA och DVD med USB om det inte går med adapterkabel via eSATA uttaget?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan skaffa ett kontrollerkort om du inte redan monterat nått i kortplatsen, det finns även usb till sata adaptrar och det går även att använda en docka och e sat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle också nämna det, det finns flera sätt som kontrollerkort att sätta i pci platser och om du inte ska ha ett litet grafikkort i pci-e platsen kan du sätta ett där med och olika usb-docknings stationer är alltid bra att ha för framtida hårddiskrensning när de börjar gå sönder är de lättare att arbeta med än windows krånglar om trasig disk och usb till sata eller och kör dvd´n med e-sata men föreslår usb minnen istället för skivor för de har längre hållbarhet och blir inte repiga och är billigare plus kan ta bort och fylla filer lättare.
Tex: pci kontrollkort för 4 sata platser http://www.inet.se/produkt/5400148/st-lab-s-ata-raid-pci-kontrollerkort
Flera olika usb lösningar: http://www.kjell.com/Sok?query=usb+sata
Hitta en video med en kille monterar grafikkort och visar hur byter dvd mot hårddisk: https://www.youtube.com/watch?v=A7XjlwH6exs

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem

Använder pci-e platsen för grafikkort. Känns som den enklaste lösningen är att skaffa en eSATA-SATAkabel och driva DVD genom att ta den in genom något hål på baksidan av datorn till DVDn som ju redan har sin plats. Om man skulle vilja ha extra utvändiga hårddiskar får väl dessa köras via USB när eSATA är upptagen.