Permalänk
Medlem

Delete-knapp

På en MacBook pro har de ju intelligent nog valt att inte inkludera någon delete-knapp, så hur gör man för att utföra samma kommando som delete-knappen gör? Om t.ex. jag vill göra "Cmd+Delete", vad kan man trycka istället för att utföra samma sak?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Fn-backspace.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fn-backspace.

Funkade inte. Blir bara det där "blipp"-ljudet som det blir när ett kommando inte fyller en funktion.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Vad vill du åstadkomma med Cmd+Delete då? Jag har aldrig behövt använda ett sådant kommando.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Det är inte bara just det kommandot, utan jag vill kunna utföra alla kommandon som använder delete-knappen. Här är några exempel:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Funkade inte. Blir bara det där "blipp"-ljudet som det blir när ett kommando inte fyller en funktion.

Skrivet av Elektroman:

Det är inte bara just det kommandot, utan jag vill kunna utföra alla kommandon som använder delete-knappen. Här är några exempel:

http://s30.postimg.org/ihrd7dmkx/delete.png

Testade du cmd-fn-backspace?
Fn-backspace är delete när man skriver iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hjälpsam

Om det inte fungerar med Fn+Cmd+backspace så blir det problem för just den funktionen.

Mac tangentbord med numeriska tangenter har fortfarande Forward Delete, inte bara Backward Delete som det är på bärbara och lösa tangentbord utan numeriskt tangentbord.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det deleteknappen gör på en Windowsburk när man skriver är ju att ta bort texten från motsatta håll av vanliga backspace. För att göra detta på Mac så är det "fn + backspace".

För att ta bort något, en fil t.ex., så är det "CMD+ backspace".

Försökt klura ut vad du menar med "jag vill kunna utföra alla kommandon som använder delete-knappen", så du får gärna beskriva lite mer vad du menar. Bilden du bifogade visar ju klart och tydligt vad för kortkommandon som gör vad.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Så här ser mitt tangentbord ut:

(Högerklicka, "visa bild" för större bild)

Skrivet av Dubadai:

Försökt klura ut vad du menar med "jag vill kunna utföra alla kommandon som använder delete-knappen", så du får gärna beskriva lite mer vad du menar. Bilden du bifogade visar ju klart och tydligt vad för kortkommandon som gör vad.

Okej, ska försöka förklara tydligare. På bilden jag postade, alltså denna:

Låt oss kalla det som står till vänster för "funktion" och det som står till höger för "kommando".

Det jag vill göra är alltså samma FUNKTIONER som visas ovan, även de kommando som inkluderar delete, alltså tangenten som motsvaras av denna ikon:

. Men eftersom tangenten som denna ikon motsvarar saknas på mitt tangentbord (se bild på mitt tangentbord ovan) så behöver jag veta hur jag kan utföra SAMMA funktioner, UTAN att använda den tangenten. Alltså med andra tangenter istället.

Visa signatur

Permalänk

Det du gör är klicka cmd + backspace, Alltså tangenten ovanför enter tangenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Så här ser mitt tangentbord ut:
http://s28.postimg.org/trtvhivml/image.png

(Högerklicka, "visa bild" för större bild)

Okej, ska försöka förklara tydligare. På bilden jag postade, alltså denna:
http://s30.postimg.org/ihrd7dmkx/delete.png

Låt oss kalla det som står till vänster för "funktion" och det som står till höger för "kommando".

Det jag vill göra är alltså samma FUNKTIONER som visas ovan, även de kommando som inkluderar delete, alltså tangenten som motsvaras av denna ikon: http://s23.postimg.org/4uedezsif/del.png
. Men eftersom tangenten som denna ikon motsvarar saknas på mitt tangentbord (se bild på mitt tangentbord ovan) så behöver jag veta hur jag kan utföra SAMMA funktioner, UTAN att använda den tangenten. Alltså med andra tangenter istället.

Som inlägget över detta säger, så är den symbolen backspace. Dvs att gör du CMD+ Backspace så ska det vara samma kommando. Dvs det du är ute efter. Prova det och återkom!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Jag använder ett litet program som heter Seil (https://pqrs.org/osx/karabiner/seil.html.en) för små-justeringar av min tangentbordslayout. Jag har bl.a. konfigurerat om höger alt-tangent respektive caps lock till forward delete.
Oumbärligt!

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.