Skaffat SSD, hjälp med installation av Windows/flytt av steammappen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Skaffat SSD, hjälp med installation av Windows/flytt av steammappen.

Hejsan skaffade en ssd idag och ska nu installera den och har lite frågor då hur man gör.

Har windows på en vanlig disk och ska då ha windows på ssd. Så hur gör jag det. Kopplar jag ur alla diskar utom ssd och installerar windows?

Sedan så tänkte jag ha steam på disken också. Har steam på en annan disk. Går det att flytta hela steammappen till ssd eller måste jag installera om steam+alla spel?

Tack på förhand.
Mvh DreaparN

Rubrik förtydligad

Corsair Vengeance C70 Military Green | I5 6600k| MSI Z170A | Gigabyte 7970| corsair 2x8gb 2133mhz | Corsair 600W | BENQ x2 24' |Corsair k65 RGB | Razer Deathadder | Sennheiser gamer zero | x2 HDD |240gb SSD+ 500gb evo ssd|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av DreaparN,:

Hejsan skaffade en ssd idag och ska nu installera den och har lite frågor då hur man gör.

Har windows på en vanlig disk och ska då ha windows på ssd. Så hur gör jag det. Kopplar jag ur alla diskar utom ssd och installerar windows?

Sedan så tänkte jag ha steam på disken också. Har steam på en annan disk. Går det att flytta hela steammappen till ssd eller måste jag installera om steam+alla spel?

Tack på förhand.
Mvh DreaparN

Ja.

Du kan bara installera om alla spel, om du är rädda att förlora speldata så har de flesta spel support för steams cloud save grej, zå du kommer inta tappa nått.
Ett spel jag vet inte använder det är State of decay men då kan du kanske hitta save filerna och flytta dom manuellt.

Hoppas de hjälpte:)

Köra skoter!!!

Java, c, c++, c#

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av Jeppeer:

Ja.

Du kan bara installera om alla spel, om du är rädda att förlora speldata så har de flesta spel support för steams cloud save grej, zå du kommer inta tappa nått.
Ett spel jag vet inte använder det är State of decay men då kan du kanske hitta save filerna och flytta dom manuellt.

Hoppas de hjälpte:)

Är det bara att radera windows på gamla disken sen då eller?

Spelar iprincip endast csgo och arma 2 så bryr mig inte om jag förlorar data direkt är mer det att jag har långsamt nätverk så tar ett tag att installera spelen ^^

Corsair Vengeance C70 Military Green | I5 6600k| MSI Z170A | Gigabyte 7970| corsair 2x8gb 2133mhz | Corsair 600W | BENQ x2 24' |Corsair k65 RGB | Razer Deathadder | Sennheiser gamer zero | x2 HDD |240gb SSD+ 500gb evo ssd|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Spelen behöver du inte ladda ner igen, du kan antingen göra backup på dina spel i Steam och sedan installera från dessa igen när du har installerat Steam på din nya SSD. Alternativt kan du gå till där du har Steam installerat sedan Steamapps>common/ditt användarnamn och bara kopiera spelen och lägga in dem igen när du har Steam installerat.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av DreaparN,:

Går det att flytta hela steammappen till ssd eller måste jag installera om steam+alla spel?

Går att drag & drop helt utmärkt. Dra helt enkelt bara över Steam mappen med allt innehåll till din nya disk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Moving a Steam Installation and Games https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7418-YUBN...

Och om du gör som Linus i denna video så kan du flytta över filer från gamla HDD till SSD när Windows installationen är klar på SSDn https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Om du sedan vill ta bort allt som finns på gamla HDD så kan du använda Diskhantering och högerklicka på alla partitioner och välj Ta bort volym, när hela hårddisken är Inte allokerat kan du skapa en Ny enkel volym på hela hårddisken http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av DreaparN,:

Är det bara att radera windows på gamla disken sen då eller?

Spelar iprincip endast csgo och arma 2 så bryr mig inte om jag förlorar data direkt är mer det att jag har långsamt nätverk så tar ett tag att installera spelen ^^

När du har installerat windows på den nya så kan du formatera om den andra.

Köra skoter!!!

Java, c, c++, c#

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Jeppeer:

När du har installerat windows på den nya så kan du formatera om den andra.

Om man bara gör en helt vanlig formatering så blir den lilla reserverade partitionen kvar på gamla system HDDn, det är bättre att använda Diskhantering för att även radera den.

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av sjuhundratjugo:

Spelen behöver du inte ladda ner igen, du kan antingen göra backup på dina spel i Steam och sedan installera från dessa igen när du har installerat Steam på din nya SSD. Alternativt kan du gå till där du har Steam installerat sedan Steamapps>common/ditt användarnamn och bara kopiera spelen och lägga in dem igen när du har Steam installerat.

Skrivet av MestBaraLiteRåd:

Går att drag & drop helt utmärkt. Dra helt enkelt bara över Steam mappen med allt innehåll till din nya disk.

Skrivet av janee:

Moving a Steam Installation and Games https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7418-YUBN...

Och om du gör som Linus i denna video så kan du flytta över filer från gamla HDD till SSD när Windows installationen är klar på SSDn https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Om du sedan vill ta bort allt som finns på gamla HDD så kan du använda Diskhantering och högerklicka på alla partitioner och välj Ta bort volym, när hela hårddisken är Inte allokerat kan du skapa en Ny enkel volym på hela hårddisken http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Så jag kan bara dra Hela steammappen från min hdd till min ssd när jag installerat windows?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av DreaparN,:

Så jag kan bara dra Hela steammappen från min hdd till min ssd när jag installerat windows?

Ja precis.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Rubrik ändrad enligt §3.1*

Kom ihåg att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Verkar som jag lyckades göra något otroligt fel. Efter jag loggar in på steam så försvinner steam. Så provade att avinstallera och ladda ner direkt ifrån deras deras sida och installera men direkt när jag loggar in så försvinner steam igen. Vad har jag gjort för fel?

Samt att razers program som man ställer in dpi på musen osv med inte går att starta utan bara craschar...

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av DreaparN,:

Verkar som jag lyckades göra något otroligt fel. Efter jag loggar in på steam så försvinner steam. Så provade att avinstallera och ladda ner direkt ifrån deras deras sida och installera men direkt när jag loggar in så försvinner steam igen. Vad har jag gjort för fel?

Samt att razers program som man ställer in dpi på musen osv med inte går att starta utan bara craschar...

Har du installerat alla drivrutiner och uppdateringar innan du börjar grejja med Steam ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2014

g¨å in på steamapps eller vart inställningarna sparas för spel och kopiera över till en annan hårddisk