Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Mus och musmatta hjälp

Min trogna Logitech G400 har börjat dö då och då, framförallt när jag lyfter upp den och sätter ner den igen, dör den i några sekunder. Hursomhelst tänka jag passa på nu i mellandagsrean och köpa en ny. Tänkte också pröva en ny musmatta, har alltid haft hårda musplattor och har just nu en liten steelseries. Tänkte testa att köpa en mjuk den här gången.

Gällande mus tänkte jag köpa antingen en SS Rival eller en Razer DA 2013. Nån som haft en g400 och köpt en g402 och vart nöjd? Av ngn anledning är jag lite skeptisk mot g402:an, men jag skulle gladeligen ändra min åsikt. Har också kollat på Qpad 5k, mest pga hur nöjd jag är med mitt Qpad QH-90 headset. Vilken rekommenderar ni och varför? Och vilken tror ni har högst chans att inkluderas i mellandagsrean? Då jag är bosatt i STHLM tänkte jag dra till iNet antingen imorgon (25) eller den 26:de. Om nån har information om iNets rea skulle jag uppskatta det.

Nu till musmattorna. Jag har kollat på SS +/Heavy, Razer Goliathus och Infensus OP. Den sista har fått bra recensioner men säljs bara på Maxfps i Sverige. Är det en bra sida? Är den värd strulet att beställa mot Razer/SS varianterna? Vilken fungerar bäst med mössen jag nämnde? Jag har hört att enfärgade mattor funkar bäst med optiska möss, då borde väll SS va bäst?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2007

Tjena, Hmm då ska vi se var vi ska börja.
Jag äger för tillfället en steelseries rival mus och måste säga har du aningen större händer så ligger den helt fel i handen tycker jag.

Har också ägt QPAD 5K köpte en till mig och en till brossan, brossans har funkat bra, min reklamerade jag 4 gånger tills jag gav upp.
Hade problem med att höger/vänster klick hade som ett mellan läge som ett glapp, hade också problem med att den fastnade nere på en av dom, på en la sensorn av osv, men för brossan har de funkat helt okej.

Angående musmatta så kör jag med en SteelSeries Qck och är hur nöjd som helst med den enkel tvätta av och kanske ta med tandborste lite varmt vatten eller så om de behövs, blir nästan som ny efter.

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av BaZZe:

Tjena, Hmm då ska vi se var vi ska börja.
Jag äger för tillfället en steelseries rival mus och måste säga har du aningen större händer så ligger den helt fel i handen tycker jag.

Har också ägt QPAD 5K köpte en till mig och en till brossan, brossans har funkat bra, min reklamerade jag 4 gånger tills jag gav upp.
Hade problem med att höger/vänster klick hade som ett mellan läge som ett glapp, hade också problem med att den fastnade nere på en av dom, på en la sensorn av osv, men för brossan har de funkat helt okej.

Angående musmatta så kör jag med en SteelSeries Qck och är hur nöjd som helst med den enkel tvätta av och kanske ta med tandborste lite varmt vatten eller så om de behövs, blir nästan som ny efter.

Ok, då är 5k lite uträknad. Mest pga det underbara headsetet som jag ville ge den en chans. Osäker på om jag har stora händer, finns det några mått som man kan mäta efter? XD

Vet du vilken QcK du kör? Asså +/heavy/mini etc.?

Tack för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Kaprisfisken:

Ok, då är 5k lite uträknad. Mest pga det underbara headsetet som jag ville ge den en chans. Osäker på om jag har stora händer, finns det några mått som man kan mäta efter? XD

Vet du vilken QcK du kör? Asså +/heavy/mini etc.?

Tack för hjälpen!

Behöver inte räkna ut QPAD 5k, det är en underbar mus men det har sina små fel det dras med, och finns fler positiva saker med den än negativa.
Här finns en annan tråd jag skapat kring musen om du vill läsa på: http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovri...

Och har absolut ingen aning om det finns något mått att gå efter när man pratar om möss.

Min heter endast QCK för man kan säga QCK mini är mindre modell och QCK+ är större så QCK är mitten modellen som är mittemellan i storlek och jag tycker den är perfekt storleks mässigt för varken för stor eller för liten .

http://www.maxfps.se/musmattor/steelseries/qck-mini 250 x 210 mm
http://www.maxfps.se/musmattor/steelseries/qck-1 320mm x 270mm (Är den här jag kör.)
http://www.maxfps.se/musmattor/steelseries/qck 450 x 400 mm

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2014

Stolt ägare utav en Qpad 4K.

Tröttnat på att ha signatur

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Leta inte längre:

http://www.artisan-jp.com/mousepad_all_eng.html

Hands down de absolut bästa musmattorna jag någonsin har testat; just nu sitter jag på en Hayate Mid (min personliga favorit).

Här är en mycket bra genomgång och recension av deras mattor: https://dl.dropboxusercontent.com/u/32172733/review/Artisan_2...

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Fille625:

Leta inte längre:

Hands down de absolut bästa musmattorna jag någonsin har testat; just nu sitter jag på en Hayate Mid (min personliga favorit).

Här är en mycket bra genomgång och recension av deras mattor: https://dl.dropboxusercontent.com/u/32172733/review/Artisan_2...

Känns lite krångligt att köpa en musmatta från Kina. Vad kostar den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Kaprisfisken:

Känns lite krångligt att köpa en musmatta från Kina. Vad kostar den?

Japan faktiskt

Själva beställningsprocessen var förvånansvärt smärtfri (men räkna med ~2 veckors frakt). Frakten går på ¥1500 (ca. 100 SEK), sedan kostar mattorna mellan ¥1600 (ca. 100 SEK) och ¥3800 (ca. 250 SEK).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Fille625:

Japan faktiskt

Själva beställningsprocessen var förvånansvärt smärtfri (men räkna med ~2 veckors frakt). Frakten går på ¥1500 (ca. 100 SEK), sedan kostar mattorna mellan ¥1600 (ca. 100 SEK) och ¥3800 (ca. 250 SEK).

Same shit ok, tack för hjälpen. Kanske är lite för krångligt men jag ska definitivt kolla upp dem!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av Fille625:

Leta inte längre:

Ja, Artisans musmattor är verkligen i en klass för sig. Har säkert 20 olika musmattor, men till slut fastnat för just en matta som jag importerade från Artisan.
Jag köpte mattan Shidenkai mid, large size. Det är deras matta med lägst friktion (dvs minst motstånd när man rör musen).
Den mattan är tyg klädd med någon sorts glasfibrer, vilket gör att den känns nästan som en plastmatta. Hållbarheten verkar enorm. Har haft den rätt länge och spelat väldigt mycket på den och jag märker inget som helst slitage.
Visst dyrare och krångligare än andra mattor, men ändå det klart ett av de köp jag varit mest nöjd med.

Lite tråkigt att Artisans engelska variant av sin hemsida ser så buggig ut, med google translate översättningar. Men det går att förstå.
Är man seriös med att vilja ha det bästa så är Artisan dock oslagbara.

Namn : Jesper | Ålder : 42 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av JesperT:

Ja, Artisans musmattor är verkligen i en klass för sig. Har säkert 20 olika musmattor, men till slut fastnat för just en matta som jag importerade från Artisan.
Jag köpte mattan Shidenkai mid, large size. Det är deras matta med lägst friktion (dvs minst motstånd när man rör musen).
Den mattan är tyg klädd med någon sorts glasfibrer, vilket gör att den känns nästan som en plastmatta. Hållbarheten verkar enorm. Har haft den rätt länge och spelat väldigt mycket på den och jag märker inget som helst slitage.
Visst dyrare och krångligare än andra mattor, men ändå det klart ett av de köp jag varit mest nöjd med.

Lite tråkigt att Artisans engelska variant av sin hemsida ser så buggig ut, med google translate översättningar. Men det går att förstå.
Är man seriös med att vilja ha det bästa så är Artisan dock oslagbara.

Hur stor skillnad är de japanska och Steelseries QcK/Razer Goliathus? Man kanske ska börja med de som finns i Sverige... Tillbaks till artisan, vilken anser ni bäst till fps samt passar en SS rival bäst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Kaprisfisken:

Hur stor skillnad är de japanska och Steelseries QcK/Razer Goliathus? Man kanske ska börja med de som finns i Sverige... Tillbaks till artisan, vilken anser ni bäst till fps samt passar en SS rival bäst?

Jag har ingen erfarnehet av Razers produkter, men jag faktiskt från en QcK till Artisan ZERO (den som mest liknar QcK) och det var som natt och dag... Överlag samma förhållande mellan friktion/kontroll (hur lätt musen är att stoppa) som QcK men oerhört mycket bättre på alla punkter.

För snabba FPS-spel kan jag nog rekommendera Shidenkai Mid (för absolut lägst friktion), men om du är ute efter en bra allround-matta rekommenderar jag Hayate Mid (för bra balans mellan fiktion/kontroll).