Installera NAS (QNAP)- vad krävs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

När det gäller support, vilket är bästa sättet att få support av QNAP? Verkar finnas ett skandinaviskt/Svenskt forum, men ser inte ut att vara mycket liv där. Är det att fylla i ett sånt formulär på deras fråga och skicka iväg? Eller vilket sätt är bäst som går snabbt.

Bästa sättet att få support är via http://helpdesk.qnap.com/ alternativt deras engelska forum, http://forum.qnap.com/, som är betydligt mer aktivt än det Skandinaviska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakir:

Bästa sättet att få support är via http://helpdesk.qnap.com/ alternativt deras engelska forum, http://forum.qnap.com/, som är betydligt mer aktivt än det Skandinaviska.

Såg nu att det faktiskt skall finnas en Live-support på din länk.

Förhoppningsvis är NASen väldigt lätt att konfigurera mot routern osv, ser så ut i alla fall. Även Cloud verkar extremt enkelt om man kör deras egna lösning där man loggar in via webbplats.

Är ju rätt nyfiken på hur det t ex ser ut när man mappar i Windows om katalogerna dyker upp under nätverk så man slipper logga in (som man var van vid från skolan). Det jag förbryllar mig lite är hur man mappar externt så delade kataloger dyker upp direkt under t ex filhanteraren, om det går och hur man gör. Även att skaffa en router så det blir så smidigt som möjligt och vilka stöd/krav som routern måste ha.

Är väldigt novis på nätverk och NAS.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Entusiast
Skrivet av shogun-r:

Såg nu att det faktiskt skall finnas en Live-support på din länk.

Förhoppningsvis är NASen väldigt lätt att konfigurera mot routern osv, ser så ut i alla fall. Även Cloud verkar extremt enkelt om man kör deras egna lösning där man loggar in via webbplats.

Är ju rätt nyfiken på hur det t ex ser ut när man mappar i Windows om katalogerna dyker upp under nätverk så man slipper logga in (som man var van vid från skolan). Det jag förbryllar mig lite är hur man mappar externt så delade kataloger dyker upp direkt under t ex filhanteraren, om det går och hur man gör. Även att skaffa en router så det blir så smidigt som möjligt och vilka stöd/krav som routern måste ha.

Är väldigt novis på nätverk och NAS.

Att mappa upp under Windows är lätt och du behöver bara logga in en gång om du kryssar i rutan som säger att den kommer ihåg inloggningsuppgifter. Finns massa guider hur man mappar en nätverksdisk och det är väldigt enkelt. Att dra det över internet blir lite jobbigare men tror att enklast är att mappa upp FTP som nätverksdisk vilket är samma manöver som en lokal nätverksdisk men man får peka på en FTP-server istället. Det är möjligt att deras egna cloudlösning klarar av det ännu smidigare. Jag har inte tittat på den för jag har inte haft någon nytta av det. Det enda routern måste klara är fortfarande port forwarding.

Edit: Tror du oroar dig lite för mycket. Det mesta är väldigt enkelt att lösa och det finns väldigt många kompletta guider. NASen är väldigt lättarbetad. Det mesta handlar bara om att klicka i en ruta och trycka på Apply så är det igång. Det är inte en överdrift.

Så sätter du igång Windowsnätverk i Qnap. Klicka i rutan och tryck Apply. Man kan ändra en del saker om man vill men för mig räckte det med en bock och en knapp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Att mappa upp under Windows är lätt och du behöver bara logga in en gång om du kryssar i rutan som säger att den kommer ihåg inloggningsuppgifter. Finns massa guider hur man mappar en nätverksdisk och det är väldigt enkelt. Att dra det över internet blir lite jobbigare men tror att enklast är att mappa upp FTP som nätverksdisk vilket är samma manöver som en lokal nätverksdisk men man får peka på en FTP-server istället. Det är möjligt att deras egna cloudlösning klarar av det ännu smidigare. Jag har inte tittat på den för jag har inte haft någon nytta av det. Det enda routern måste klara är fortfarande port forwarding.

Edit: Tror du oroar dig lite för mycket. Det mesta är väldigt enkelt att lösa och det finns väldigt många kompletta guider. NASen är väldigt lättarbetad. Det mesta handlar bara om att klicka i en ruta och trycka på Apply så är det igång. Det är inte en överdrift.

http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/Swec/Capture.p...

Så sätter du igång Windowsnätverk i Qnap. Klicka i rutan och tryck Apply. Man kan ändra en del saker om man vill men för mig räckte det med en bock och en knapp.

Sant att jag troligen oroar mig för mycket, bättre att inte oroa mig för mycket, så får man ta problemen om det dyker upp några. Samtidigt är jag väldigt nyfiken på hur det fungerar

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Kom på en riktig nybörjar fråga som jag känner att jag gärna vill ha svar på. Står att när man delar ut en mapp så skall användarkontot ha samma användarnamn och lösenord som man har i sin NAS. Det förstår jag det är logiskt.

Men hur blir det i Windows, antar att man måste ha samma användarnamn och lösenord i Windows också? Hur skall man annars kunna visa om man har behörighet eller inte?

Hur funkar det om man inte har lösenord och användarnamn för att logga in i Windows, måste man ha det eller kan man dela ut resurser på sin NAS för det? Är det att rekommendera?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Kom på en riktig nybörjar fråga som jag känner att jag gärna vill ha svar på. Står att när man delar ut en mapp så skall användarkontot ha samma användarnamn och lösenord som man har i sin NAS. Det förstår jag det är logiskt.

Men hur blir det i Windows, antar att man måste ha samma användarnamn och lösenord i Windows också? Hur skall man annars kunna visa om man har behörighet eller inte?

Hur funkar det om man inte har lösenord och användarnamn för att logga in i Windows, måste man ha det eller kan man dela ut resurser på sin NAS för det? Är det att rekommendera?

Du kommer att få upp en inloggningsruta där du skriver in användarnamn och lösenord för den användare du vill logga som.

Dessa behöver Inte vara samma som de i windows och det är inga problem att dela data från nasen med en dator som saknar lösenord.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedDotFire:

Du kommer att få upp en inloggningsruta där du skriver in användarnamn och lösenord för den användare du vill logga som.

Dessa behöver Inte vara samma som de i windows och det är inga problem att dela data från nasen med en dator som saknar lösenord.

Du menar när jag delat ut mappen och försöker komma åt "Nätverksmappen" i Windows så kommer det upp en inloggningsruta? och stänger jag fönstret och öppnar den igen så kommer rutan upp igen?

Känns onekligen som att det bästa är att skaffa en, se hur det ser ut då och fråga då om man undrar något. Svårt att föreställa sig när man inte ser Se om man kan hitta en videoguide eller något så man kan se. Tips gärna om du vet någon.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Angående att kunna få upp delade filer i Windows som vanligt när man är utanför routern så verkar det vara myQNAPcloud Connect som jag söker. Har ju inte kunnat testa det eftersom jag kommer köpa NASen inom dom närmaste 2-3 månaderna, men beskrivningen låter lovande

myQNAPcloud Connect
NAS Connection by VPN

myQNAPcloud Connect helps you access the published services of the Turbo NAS quickly and securely on the Internet. myQNAPcloud Connect application is designed for Windows PC users. By installing the myQNAPcloud Connect, you will be able to connect to the Turbo NAS and easily manage files by drag-and-drop within the Windows Explorer.

länk

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport