Permalänk
Medlem

3.5 mm switch

Jag har två ljudkällor samt ett par hörlurar och ett par högtalare. Det jag vill bygga är en switch som gör att jag kan skifta mellan högtalarna och hörlurarna för respektive ljudkälla. Det vill säga, om hörlurarna är kopplade till ljudkälla 1 ska högtalarna vara kopplade till ljudkälla 2 och tvärtom. Det optimala vore om det gick att göra med endast en switch. Vilket vore det enklaste sättet att få ihop en sådan konstruktion? Om det redan finns att köpa får ni gärna länka.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niksam:

Jag har två ljudkällor samt ett par hörlurar och ett par högtalare. Det jag vill bygga är en switch som gör att jag kan skifta mellan högtalarna och hörlurarna för respektive ljudkälla. Det vill säga, om hörlurarna är kopplade till ljudkälla 1 ska högtalarna vara kopplade till ljudkälla 2 och tvärtom. Det optimala vore om det gick att göra med endast en switch. Vilket vore det enklaste sättet att få ihop en sådan konstruktion? Om det redan finns att köpa får ni gärna länka.

Tack på förhand

Tänker du på en sånhär ? http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/horlurar-headset/til...

Jag har en sån och byter mellan högtalare och headset, min är silver och kostade 79kr. Men nu har dom höjt priset. Den är inte vacker men den gör sit jobb.

Visa signatur

Intel i5 4690k. Kylning Hyper evo 212. Amd FxF 6870 1gb, Ram DDR3 8gb Corsair Lp 1600Mhz
Moderkort Msi z97m Gaming. SSD Samsung 830 series 256Gb. 3,5 tb lagring. Nätagg 550w Seasonic.
Skärm Asus 23" PA238Q IPS. Tangetbord Sidewinder x4, Mus Razer Naga.
Högtalare Edifier S330D 2.1, Headset Siberia V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryoko90:

Tänker du på en sånhär ? http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/horlurar-headset/til...

Jag har en sån och byter mellan högtalare och headset, min är silver och kostade 49kr. Men nu har dom höjt priset. Den är inte vacker men den gör sit jobb.

Inte riktigt. Jag skulle även vilja byta mellan två ljudkällor. Jag antar att jag skulle kunna använda två splitters tillsammans med två sånna du länka till, men hade föredragit en mer elegant lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niksam:

Inte riktigt. Jag skulle även vilja byta mellan två ljudkällor. Jag antar att jag skulle kunna använda två splitters tillsammans med två sånna du länka till, men hade föredragit en mer elegant lösning.

Rent tekniskt är det väl inget problem att få till det med bara en knapp/vippa/whatever, men det blir nog inte helt lätt att hitta själva strömställaren. Om du inte hittar något färdigt, så är nog den rimligaste lösningen att skippa mekaniska switchar och bygga något kring en PIC eller liknande mikrokontroller.

Själv hade jag för enkelhetens skull levt med att vara tvungen att manövrera två vippor och löst det genom att hänga två 3PDT-miniatyrströmställare för panelmontage på serie såhär:

Strömställarna finns i väldigt små storlekar när det är frågan om så små strömmar som det är här, du kan lätt bygga in detta i en låda som inte är större än en tändsticksask om du vill. Exempelvis skulle dessa strömställare funka utmärkt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!