Vilken Synology NAS i kombination med Intel NUC?

Permalänk
Medlem

Vilken Synology NAS i kombination med Intel NUC?

Hej!

Jag tänkte slå till på en Synology NAS med plats för 4 stycken 3,5"-hårddiskar som jag tänkte använda för allmän lagring, torrents men också för att kombinera med en Intel NUC som jag tänkte använda som HTPC/mediacenter. Detta får mig att tro att NAS:en således inte behöver sköta någon transcoding - den uppgiften bör hamna på NUC:en, eller har jag fel?

Har ni några tips angående vilken Synology som passar mig men som också inte är alltför mycket overkill?

God Jul

Permalänk
Medlem

Hej,
Med tanke på vad synologys nasar kostar så hade jag hellre tipsat dig om att köpa en HP MicroServer och slänga in Synology DSM på den.
Du får mer för pengarna och kan ha den till något annat vettigt den dag du ångrar dig.
Dessutom, med ett vettigt raidkort kan du expandera till en disklåda den dagen du behöver mer utrymme.

Inget ont om Synologys nasar, dom är jättefina, dock kan man få mer för pengarna.

https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microserver-gen8-entry

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om det inte måste vara en Synology skulle jag tipsa om QNAP. Detta då du inte skulle behöva en NUC eftersom QNAP har HDMI-utgång, 7.1 passthrough och XMBC/Kodi (snart Plex Client).

Tex:
TS-251 ("billig"): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2713506

TS-253 Pro (min rekommendation): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2761583

HS-251 (tyst): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2761657

Permalänk

på nucen kör du openelec som sköter allt utom lagring av film. Det gör nasen. Sen kör du samba eller NFS shares imellan dom.

Då kan du använda vilken nas som helst... Inget behov av plex osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Hej,
Med tanke på vad synologys nasar kostar så hade jag hellre tipsat dig om att köpa en HP MicroServer och slänga in Synology DSM på den.
Du får mer för pengarna och kan ha den till något annat vettigt den dag du ångrar dig.
Dessutom, med ett vettigt raidkort kan du expandera till en disklåda den dagen du behöver mer utrymme.

Inget ont om Synologys nasar, dom är jättefina, dock kan man få mer för pengarna.

Vettigt tips, helt klart. Ska överväga det. På rak arm tror jag dock att jag ändå kommer att vilja köra på en Synology. Antar att den har mindre energiförbrukning. Har heller inget emot att betala extra för en lösninig som fungerar "out of the box". Hört mycket bra om deras NAS också så rent psykologiskt känns det som ett bra köp, även om det kanske inte är det mest priseffektiva.

Skrivet av Drakir:

Om det inte måste vara en Synology skulle jag tipsa om QNAP. Detta då du inte skulle behöva en NUC eftersom QNAP har HDMI-utgång, 7.1 passthrough och XMBC/Kodi (snart Plex Client).

Också ett vettigt tips! Hehe, känner mig otacksam nu om "ratar" tipsen - men har nog hur som helst bestämt mig för en NUC. Vill kunna göra annat med den, t ex enkel surf och emulera gamla spelkonsoler. Så kombon med NUC och Synology är hyffsat spikat ändå.

Skrivet av EvilCrackMonkey:

på nucen kör du openelec som sköter allt utom lagring av film. Det gör nasen. Sen kör du samba eller NFS shares imellan dom.

Då kan du använda vilken nas som helst... Inget behov av plex osv...

Sant! Frågan är bara vilken? Som nämnt vill jag ändå ha Synology.. men vilken av dem bör man välja? Tänker att jag vill ha en 4 bay-NAS så att den är hyffsat framtidsäker vad gäller lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakir:

Om det inte måste vara en Synology skulle jag tipsa om QNAP. Detta då du inte skulle behöva en NUC eftersom QNAP har HDMI-utgång, 7.1 passthrough och XMBC/Kodi (snart Plex Client).

Tex:
TS-251 ("billig"): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2713506

TS-253 Pro (min rekommendation): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2761583

HS-251 (tyst): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2761657

Funderar själv på en QNAP HS-251

Är QNAP användarvänliga och lättinstallerade? Typ plug&play....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av virion:

Sant! Frågan är bara vilken? Som nämnt vill jag ändå ha Synology.. men vilken av dem bör man välja? Tänker att jag vill ha en 4 bay-NAS så att den är hyffsat framtidsäker vad gäller lagringsutrymme.

allt hänger väl på hur mycket du vill lägga på nasen.. har själv nas + nuc kombon och skulle definitivt inte köra en kombinerad variant bättre att separera, nasen klarar alltid av att leverera via samba/nfs även om load blir hög pga tex par2 rep..

köpte dock en liten ds214+ som första budget nas.. tog några månader så byggde jag en egen nas (som spårade ur...) med tot 8st hotswap och 4st interna 2.5" diskplatser.. en sak jag lärt mig är att det går snabbt att växa ur en nas.. en 4 diskars kanske känns stor till en början men med lite redundans på diskarna blir det bara 3 användbara tex.. det finns vissa synology som har möjligheten att byggas ut med expantions moduler, en som har stöd för det hade jag valt..

vill du ha 4st diskar nu, räkna med att kunna bygga på med iaf 4st till med expantionsmodul isf, jag tror det fanns så små exp. moduler också.. den modellen ja kollade på va 8 diskar med möjligheten att kasta på 2x 8 diskar till med expentions moduler..

just nu orkar ja inte gräva runt på synologys sida efter det där.. men det finns sånt, och det kan va värt att kolla upp så du kan expandera..

Permalänk
Medlem

Jag kör med en DS415+ den är lite av den dyrare varianten, men då har den också en Intel® Atom™ 2.4GHz Quad-core Processor.

På min DS415+ kör jag Plex och då min DS415+ har en quad core så klarar den av att transcoda vid behov.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av virion:

Sant! Frågan är bara vilken? Som nämnt vill jag ändå ha Synology.. men vilken av dem bör man välja? Tänker att jag vill ha en 4 bay-NAS så att den är hyffsat framtidsäker vad gäller lagringsutrymme.

415+ är den NAS jag hade valt, funderar själv på att investera i en den dagen pengarna finns. Sitter själv på en föråldrad 212j för tillfället och kan throttla till när man streamar någon serie då RAM procenten kan dra upp till 70-90%. Du lär inte uppleva detta med 415+ då den hårdvarumässigt är ljusår framför min 212j.

Fördelen med QNAP nasarna är att de har betydligt mer RAM minne än Synology, dock kostar de därefter.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

allt hänger väl på hur mycket du vill lägga på nasen.. har själv nas + nuc kombon och skulle definitivt inte köra en kombinerad variant bättre att separera, nasen klarar alltid av att leverera via samba/nfs även om load blir hög pga tex par2 rep..

köpte dock en liten ds214+ som första budget nas.. tog några månader så byggde jag en egen nas (som spårade ur...) med tot 8st hotswap och 4st interna 2.5" diskplatser.. en sak jag lärt mig är att det går snabbt att växa ur en nas.. en 4 diskars kanske känns stor till en början men med lite redundans på diskarna blir det bara 3 användbara tex.. det finns vissa synology som har möjligheten att byggas ut med expantions moduler, en som har stöd för det hade jag valt..

vill du ha 4st diskar nu, räkna med att kunna bygga på med iaf 4st till med expantionsmodul isf, jag tror det fanns så små exp. moduler också.. den modellen ja kollade på va 8 diskar med möjligheten att kasta på 2x 8 diskar till med expentions moduler..

just nu orkar ja inte gräva runt på synologys sida efter det där.. men det finns sånt, och det kan va värt att kolla upp så du kan expandera..

Nyttigt att höra andras erfarenheter.

Att jag tänker 4 diskar är inte mitt behov i nuläget, utan då tänker jag framtidsäkert - dvs jag skulle klara mig med typ 2 diskar idag.

Jag har nog sållat ned det hela till antingen ds414 eller ds415play i alla fall. De har ingen eSATA-port på utsidan, men kommer nog klara mig utan rätt lång tid framöver. Någon som har något råd som kan guida mig i beslutet mellan dessa två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Funderar själv på en QNAP HS-251

Är QNAP användarvänliga och lättinstallerade? Typ plug&play....

Jag tycker i alla fall de är väldigt smidiga, men det varierar säkert från person till person.

Du kan testa deras OS via live-demo här om du vill få dig en bild hur de fungerar: http://www.qnap.com/i/en/support/con_show.php?cid=8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

415+ är den NAS jag hade valt, funderar själv på att investera i en den dagen pengarna finns. Sitter själv på en föråldrad 212j för tillfället och kan throttla till när man streamar någon serie då RAM procenten kan dra upp till 70-90%. Du lär inte uppleva detta med 415+ då den hårdvarumässigt är ljusår framför min 212j.

Fördelen med QNAP nasarna är att de har betydligt mer RAM minne än Synology, dock kostar de därefter.

Skrivet av Tino:

Jag kör med en DS415+ den är lite av den dyrare varianten, men då har den också en Intel® Atom™ 2.4GHz Quad-core Processor.

På min DS415+ kör jag Plex och då min DS415+ har en quad core så klarar den av att transcoda vid behov.

Tack för input!

Dock så är väl DS415+ klart overkill om jag ändå tänker köpa en NUC? Jag menar, då behövs ju inte tung transcodingkapacitet hos NAS:en.

Permalänk
Skrivet av virion:

Nyttigt att höra andras erfarenheter.

Att jag tänker 4 diskar är inte mitt behov i nuläget, utan då tänker jag framtidsäkert - dvs jag skulle klara mig med typ 2 diskar idag.

Jag har nog sållat ned det hela till antingen ds414 eller ds415play i alla fall. De har ingen eSATA-port på utsidan, men kommer nog klara mig utan rätt lång tid framöver. Någon som har något råd som kan guida mig i beslutet mellan dessa två?

som sagt om du inte har behov av mer än 2st diskar nu, och kan peta in 4st så ska det ju vara mer än tillräckligt.. 1gb ram dock går fort att äta upp beroende på vad du väljer att köra på den..

ska du bara köra torrents så kanske 1gb ram räcker.

isf kan du köra typ vad som helst för 4diskars nas som passar ekonomin..

kollade på synology nu, och det verar vara ds7xx och uppåt som man kan koppla på expansions burkarna.. alla mindre kan bara använda expansions som externa diskar.. så om du klarar dig med 2st, ta en ds414 eller ds415play, vad jag såg på prisjakts egenskaper var dom snarlika så ta den du får billigast..

Skrivet av virion:

Tack för input!

Dock så är väl DS415+ klart overkill om jag ändå tänker köpa en NUC? Jag menar, då behövs ju inte tung transcodingkapacitet hos NAS:en.

ska du bara köra torrents så är det overkill.. för lite ram ändå för mer avancerat användande..

ett annat tips..

http://www.asedo.se/products/Datorer/Ovriga/HP/HP-ProLiant-Mi...

2gb ram snabbare processor (samt x86 så du kan köra vilket os du vill, eller köra in x86 versionen av xpenology om du gillar synology mjukvaran..) än synologysarna och typ halva priset..