Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Delar av min mus sladd har smält!

Det var en frostig vinterkväll när jag plötsligt såg rök från min mus sladd. En mindre del av mitt plast hölje hade smält (placerat nära musen). Drog direkt ut usb-hanen till musen för att sedan öppna datorn. Allt var i sin plats, inget hade hänt.

Lite bakgrund till datorn: Observera att detta är mitt första datorbygge! Datorn är nyligen ombyggd (sedan oktober) och har fungerat korrekt sedan en månad tillbaka i då min mus automatiskt kopplats in och ut tillfälligt under diverse aktiviteter. Min första tanke var att musens drivers inte var på plats och ominstallerade drivers, avinstallerade musen, bytte usb portar och testade även en annan mus från samma varumärke utan framgång.

Datorn innehåller:
PSU: Cooler Master G550M (550W)
GPU: MSi NVIDIA GeForce GTX 970 (4095 MB)
CPU: Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @3.40GHz(top 3.8GHz)
Memory: 12GB(DDR3-1333MHz)
Hard drives: Samsung SSD 840 EVO 250GB och en sekundär Micron C400v 64GB
Operating system: Microsoft Windows 7 Home Premium

(Givetvis kontrollerade jag att komponenterna i drift inte översteg 550W(PSU) när datorn byggdes).
Lite felsökning har gjorts och jag har kommit fram till att nätaggregatet inte är defekt och spinner som det borde. Tangentbord och headset fungerar utmärkt i samma usb-port som eventuellt orsakade musens problem. Komponenternas temperaturer är i sin ordning och även vid maxade inställningar på diverse spel som BF4/CSGO.

Sitter nu som ett frågetecken och tänker på att musen kan ha orsakat det hela. På grund av att musen automatiskt kopplats in och ut antar jag att musen inte fått kontinuerlig ström. Kan detta bero på musen?!
All hjälp är uppskattad!

//Over N out en orolig gamer!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Funkar datorn och alla USB portar så är det troligt ett fel på mus sladden som orsaka det
var länge sen jag själv råka ut för sånt men det kan hända

kan vara en skada på sladden som med tiden blir värre sen fick du överslag på den och då märkte du det.

5 volt kan räcka för en olycka har själv en USB laddare i min dator upptäckte nyligen att sladden var skadad ser ut som en mus har gnagt på den
på ett ställe troligen fel på sladden har ta bort den innan nåt hände

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Var med om ungefär samma sak med en krets jag hade byggt själv. Minns inte om det var 12 eller 5 V men kabeln smälte på några sekunder och det började ryka. När jag tittade efter var det helt svart och bränt. Antagligen hade jag råkat skapa en kortslutning på något sätt.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Jygge:

Funkar datorn och alla USB portar så är det troligt ett fel på mus sladden som orsaka det
var länge sen jag själv råka ut för sånt men det kan hända

kan vara en skada på sladden som med tiden blir värre sen fick du överslag på den och då märkte du det.

5 volt kan räcka för en olycka har själv en USB laddare i min dator upptäckte nyligen att sladden var skadad ser ut som en mus har gnagt på den
på ett ställe troligen fel på sladden har ta bort den innan nåt hände

Tack för snabbt svar och det verkar logiskt. Har aldrig hört om något liknande dock..