Phone House nekar köp pga redan kund hos Telia

Permalänk

Phone House nekar köp pga redan kund hos Telia

Hej alla clockers!

Är i behov av en ny telefon och fastnade för detta erbjudande hos Phone House: https://www.phonehouse.se/erbjudanden/3201992

Tog och beställde detta erbjudande igår kväll men fick ett mejl idag om att köpet blivit makulerat pga att jag redan är kund hos telia.
Just nu har jag en Samsung S2 med ett abonnemang utan bindningstid som kallas/kallades för Telia MAX 25.

Det framgår när man läser informationen att "Erbjudandet gäller endast nyteckning, ej förlängning av befintligt Telia-abonnemang." Min ena frågeställning är då: Räknas det inte som en nyteckning av abonnemang när jag vill byta till detta erbjudande eller anser Phone House att jag måste komma från tex. Telenor eller Comviqs abonnemang? Om jag säger upp mitt abonnemang och istället har ett Telia Refill vad anses detta som?

Frågeställning nr 2: Går det att gå runt detta "regelverk" på något smidigt sätt? Som jag tidigare nä,mt, har för närvarande ett abonnemang utan bindningstid.

Permalänk
Medlem

Du är ju redan kund.
Säg upp det du har eller kolla om du kan byta abb. och binda dig i 24 månader.

Permalänk

Visst, men om jag vill behålla mitt nummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Visst, men om jag vill behålla mitt nummer?

Då får du kolla om de kan ändra och binda ditt befintliga.

Permalänk

Känns ju som en jävla dålig service om det inte går att lösa med numret om inte annat ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Känns ju som en jävla dålig service om det inte går att lösa med numret om inte annat ..

Varför är det dålig service? Det är ett erbjudande för nya abonnemangskunder och du har redan ett abonnemang hos dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av twk:

Varför är det dålig service? Det är ett erbjudande för nya abonnemangskunder och du har redan ett abonnemang hos dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Du tycker inte att dom borde kunna lösa det med ddet befintliga numret för att på så sätt få en kund i 2 år? Isåfall är jag enig om att vi är oeniga.

Permalänk
Medlem

Försök även tala med Telia, kanske dem kan hjälpa till med Phone House, annars enkelt att påpeka direkt till PhoneHouse att om dem hanterar sina kunder ( och då även Telias kunder) på det sättet så lär du göra dina köp i framtiden med annan part, inklusive Elgigantenköp ( då dem gått ihop ) .

Blir dubbelt så surt för dem och borde få lite fart på dem !

Permalänk
Medlem

Det står ju klart och tydligt, "Erbjudandet gäller endast nyteckning".
Det lättaste är nog om du åker in och frågar snällt om de kan fixa en bra deal, men förvänta dig inget.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Du tycker inte att dom borde kunna lösa det med ddet befintliga numret för att på så sätt få en kund i 2 år? Isåfall är jag enig om att vi är oeniga.

Erbjudandet kan vara till för att skaffa fler kunder. Det kan vara därför som de inte erbjuder nuvarande kunder det erbjudandet. Det är upp till Telia att utforma villkoren i sitt erbjudande. Prova att prata med Telia och se om de kan lösa det. Om de svarar att erbjudandet endast gäller nya kunder och att de inte erbjuder det till nuvarande kunder så är det bara att gilla läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Problemet ligger hos Telia

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet. Teckna ett andra abonnemang, och köp telefonen. För att du ska få ta del av erbjudandet är det just nyteckning som är grejen, dock hittar jag inget om att befintliga kunder ej gör sig besvär.

För övrigt är "samma" erbjudande tillgängligt från Telia, om jag inte minns fel, fast där går det bra att förlänga sitt abonnemang, (om man har rätt sort i dagsläget) eller byta till ett av de aktuella, och ta del av erbjudandet.

Skrivet av quattro-2.6:

Problemet ligger hos Telia

Jag är inte så säker på det... Se ovan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Det är ju en definitionsfråga. Det är ju nyteckning för det är ett nytt abb, men du är ju inte en ny kund. Bindningstiden är dock slut och du kommer att få mer bindningstid nu. Frågan är om det är Telia som är så hårda i sina erbjudanden eller om phonehouse tolkar erbjudandet hårdare än vad Telia hade avsett.

Hela grejen med att belöna otrogna kunder och tvärtom göra det dyrare för trogna kunder är ganska idiotisk i mina ögon. Jag förstår ju att de vill ha in fler kunder och att det kanske ser bättre ut än att bara behålla befintliga på pappret, men man blir ju inte så sugen på att stanna kvar när det är på det viset. En befintlig kund brukar också vara mer lönsam än en ny eftersom hen inte kräver så mycket hjälp med att komma igång osv. Många butikskedjor har förstått det här med bonusklubbar och sånt, men inte operatörer eller internetleverantörer av någon anledning.

Permalänk

Prata med telia, få dem att bjuda på ett nummerbyte och nolla uppsägningstiden.

Gör sedan en nyteckning med det paketet du vill ha.
Sedan Uppsägan med nummerbyte på ditt gamla abb.

Ditt "gamla" nummer flyttas då över till det nya abbet.

Permalänk
Medlem

Ni som svarat jobbar uppenbarligen i branschen. Det är ingen definitionsfråga. Phone House gör rätt i att neka då du ej uppfyller kraven för erbjudandet.

Befintlig kund = ej nyteckning. Befintlig kund = oftast sämre erbjudande med gamla operatören, man gör bäst i att byta (de flesta gör ändå inte det då de tycker det är omständigt).
Dock har det börjat ordna upp sig i branschen, då de flesta operatörer nu premierar gamla kunder lika som nya.

Phone House har utformat ett erbjudande utifrån den ersättning de kan få utav Telia för att dra in en ny kund. Självklart får de inte lika mycket för en redan befintlig kund, alltså kan de inte erbjuda samma deal, då de sannolikt skulle gå med förlust eller kanske break-even.

Det du däremot kan göra, är att följa Math-ematics råd.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Nej det räknas inte som nyteckning om du vill byta ditt nuvarande abonnemang mot det nya.
På den länken säger det ju ingenting om att skaffa ETT TILL abonnemang hos telia, så du har två (du kan ju rimligen säga upp det gamla, eftersom det inte har någon bindningstid. Om du inte vill ha två). Det borde rimligtvis räknas som en nyteckning.

Däremot kan det vara någonting i det egentliga erbjudandet från telia som du inte kommer åt via nätet. Finns säkert någon finstilt text i någon broschyr om du går in på butiken som kan visa på att någon som redan är kund hos telia inte får ta del av erbjudandet.
Vad som "gäller" i en sådan situation, där det finns så knapphändig information på nätet, vet jag inte.

Permalänk
Medlem

MiN!m3_Linne: Som de flesta säger här är du ej ny kund. Har varit i samma sits som dig. Jag förstår dig och hur du tänker. Men du är inte ny kund i Telias ögon.

Vet ej om det var Telia eller Telenor men man lät göra en undersökning för typ 3 år sen angående kunder som varit hos de från 1-10 år och där visade det sig att kunder som har varit mer än 2 år hos de, oftast lät abonnemanget vara. De accepterade sämre deals helt enkelt för att stanna.

Som i ditt fall, du stannar hos de även att du inte får ta del av delen. Du skapar tråd om hur du kan komma runt och ta del av erbjudandet etc. Säger inte det är fel av dig! Berättar bara så du förstår varför de inte erbjuder samma deals för sina trogna kunder, de känner sig säkra att du stannar enligt statistiken.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Erbjudandet kan vara till för att skaffa fler kunder. Det kan vara därför som de inte erbjuder nuvarande kunder det erbjudandet. Det är upp till Telia att utforma villkoren i sitt erbjudande. Prova att prata med Telia och se om de kan lösa det. Om de svarar att erbjudandet endast gäller nya kunder och att de inte erbjuder det till nuvarande kunder så är det bara att gilla läget.

Men om han nytecknar så stannar han kvar. Han kan ju bara säga upp abbonemanget och byta operatör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enligt branchstandard får man teckna 5 abb på en person. Det är inga som helst problem att teckna ett till abb på dig. Och då klassas det som nyteckning. Phone House är ute och cyklar.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Enligt branchstandard får man teckna 5 abb på en person. Det är inga som helst problem att teckna ett till abb på dig. Och då klassas det som nyteckning. Phone House är ute och cyklar.

Det skulle självklart gå, men nu är problemet att han vill flytta över ett nummer från ett annat abonnemang som redan tillhör Telia, och därefter säga upp det gammla abonnemanget.
Om TS skulle nöja sig med ett nytt nummer skulle jag inte heller se något problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Det skulle självklart gå, men nu är problemet att han vill flytta över ett nummer från ett annat abonnemang som redan tillhör Telia, och därefter säga upp det gammla abonnemanget.
Om TS skulle nöja sig med ett nytt nummer skulle jag inte heller se något problem

Skickades från m.sweclockers.com

Nummerflytten går ju att göra i efterhand.

Permalänk

Jag har aldrig haft problem med phonehouse när jag förlängt/uppgraderat abb för att få en ny mobil, har tre.
Så jag tror stenhårt på att felet ligger hos Telia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Hej alla clockers!

Är i behov av en ny telefon och fastnade för detta erbjudande hos Phone House: https://www.phonehouse.se/erbjudanden/3201992

Tog och beställde detta erbjudande igår kväll men fick ett mejl idag om att köpet blivit makulerat pga att jag redan är kund hos telia.
Just nu har jag en Samsung S2 med ett abonnemang utan bindningstid som kallas/kallades för Telia MAX 25.

Det framgår när man läser informationen att "Erbjudandet gäller endast nyteckning, ej förlängning av befintligt Telia-abonnemang." Min ena frågeställning är då: Räknas det inte som en nyteckning av abonnemang när jag vill byta till detta erbjudande eller anser Phone House att jag måste komma från tex. Telenor eller Comviqs abonnemang? Om jag säger upp mitt abonnemang och istället har ett Telia Refill vad anses detta som?

Frågeställning nr 2: Går det att gå runt detta "regelverk" på något smidigt sätt? Som jag tidigare nä,mt, har för närvarande ett abonnemang utan bindningstid.

Någon anledning till att du skulle vilja byta bort från en av de bästa abonnenmang som finns? Togs bort av Telia runt ett år efter det införts då det var så bra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Jag har aldrig haft problem med phonehouse när jag förlängt/uppgraderat abb för att få en ny mobil, har tre.
Så jag tror stenhårt på att felet ligger hos Telia.

Telia har som sagt samma erbjudande om man förlänger / binder sitt abonnemang utan att vara ny kund. Så jag ser inte problemet. Kunden får helt enkelt knata ner till Telias butik i stället, eller beställa på nätet / via telefon.
"Felet" är så klart att man inte varit enhetlig i sitt erbjudande. Antingen har PhoneHouse fått ett avtal där de får "nykundsbonus" men inte "förlängnings bonus" för den här driven, eller så har de fått ett avtal där de får ett visst maxantal bonusar, och bonusen är större för ny-signering än förlängning. Sen tar man från centralt håll beslutet om hur man ska hantera erbjudandet, och slutresultatet blir skillnader i formuleringen när man ser till annonskampanjen. I det här fallet är skillnaden solklar, Telia erbjuder samma deal om man byter & förlänger avtal, eller bara förlänger (om man redan har rätt avtal) medan PhoneHouse inte har möjligheten att erbjuda kunden samma deal.

Riktigt vad "felet" skulle vara vet jag inte. Kunden erbjuds alla möjligheter, han kan bara inte stirra sig blind på PhoneHouse reklam...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Simpelt.

Skaffa comviq kontant, be om att få behålla ditt nummer.

När kortet kommer, skaffa abonnemanget och behåll ditt nummer från comviq

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk

Hmmm 499kr per månad i 24 månader det blir nästan 12000kr - är det så bra prylar? tror du att du kommer använda surfplattan?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Hmmm 499kr per månad i 24 månader det blir nästan 12000kr - är det så bra prylar? tror du att du kommer använda surfplattan?

Tänkt sälja båda de andra prylarna.

Permalänk
Medlem

Du glömmer faktumet att abbkostnaden är inräknad. Så du betalar ju inga 12000 för prylarna egentligen

Tillägg ska sägas att anledningen till att detta ej går med förlängning är att ersättningen är sämre vid förlängning. Dvs man går back drastiskt på att göra en förlängning med denna dealen. Dvs inget som går eller görs.

De flesta erbjudanden som är extremt prisvärda är med nyteck vilket också står. Detta är inget man kan fixa med goodwill eller bara bjuda på.

Så det är så det funkar

Permalänk
Medlem

Be tjej/hustru/mor/far nyteckna och byt sim-kort och behåll dit gamla (bra) abb?

Permalänk
Medlem

Hur bra är ditt nuvarande abonnemang? Är du nöjd med det? Varför inte köpa mobilen utan abonnemang och bara sätta i simkortet i den?